Problem: Irriterande fel någon annan som har samma

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av korn509, 25 apr 2013.

  1. korn509

    korn509 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej börja bli riktigt less nu.
    väldigt ofta så tappar min tel nätverk med opratören Telenor men min tel vissar
    att jag har full mottagning.
    Jag kan surfa o ta emot mail men när jag ska ringa då säger den bara att den inte har något mobilt nätverk.
    måste ta ut sim-kort samt starta om tel och det här händer väldigt ofta
     
    Last edited: 25 apr 2013
  2. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kör du 4g?, tyckte jag läste att telefonen måste växla nät när man ska ringa eller ta emot samtal, prova ställa den i 3g läge
     
  3. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja detta är rätt irriterande med att omkopplingen mellan 4G(där det ej går att ringa) och 2G/3G läget som används för samtal är så opålitlig. Har Tele2 och trots god och stabil signal på både 2G/3G och 4G näten så funkar omkopplingen ofta dåligt.

    När omkopplingen ändå fungerar så har den ofta tagit så lång tid på sig att folk lägger på trots att jag tagit bort telefonsvararen så inte den tar samtalet + att folk ändå är vana vid att jag ibland har svårt att höra telefonen så de vet att de ska ringa länge. Jag har provringt mig själv från annan telefon och ibland kan det gå många signaler innan telefonen kopplar över från 4G till 2G/3G läge och äntligen börjar ringa.

    Detta måste teleoperatörer och telefontillverkare gemensamt lösa om det ska fungerar att köra 4G för som det är nu är det lotteri om samtalen kommer igenom eller ej trots i princip full signal och lågbelastat nät.

    Enklaste lösningen just nu är dessvärre ju att bara köra 4G när man gör något dataintensivt som kräver 4G hastighet och sedan låsa telefonen i 2G/3G läget när man klarar sig på den lägre hastigheten. Och kanske helt avstå att köra 4G om man väntar viktiga samtal.

    Det verkar ju som om alla 4G nät och telefoner har detta problem i varierande omfattning och troligen kommer det inte att fungera bra innan nät och telefoner stöder VoLte (Voice over LTE dvs samtalen körs i ipläge) så telefonen inte behöver byta från 4G när det ska samtalas.
     
  4. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hade samma problem första veckorna med telefonen, men nu en månad efter verka det försvunnit.
    (kör ej med stamin.mode)