Diskussion: Xperia Z- Frågor och Svar

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Isengard, 17 feb 2013.

  1. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack! Den var ny :-)
     
  2. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Haha provade nu, den låter inte ok men kan leva med det
     
  3. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Varsågod :)
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag rootar alltid och det beror på att jag vill kunna köra custom kernels med undervoltning (bättre batteritid, reducerad värmeutveckling), olika ROMar med olika fokus (trimmad stock, CM, AOKP o.s.v) samt diverse olika program som kräver rootaccess. Exempel är Root Call Blacker, System Tuner Pro etc. Root gör också att det går att byta ut kameran mot en moddad sak o.s.v.

    Xperia Z fungerar bra rakt ur lådan men det finns fördelar med att roota. Man bör dock inte göra det om man inte är van vid att köra rootat och söker specifika funktioner.

    Förövrigt, apropå det jag skrev tidigare angående lovsånger till Galaxy S 4 och klankande på Xperia Z. Android Central har gjort ett vettigt test av S 4 som känns balanserat, utan att hypa upp den som frälsaren. Det kan vara intressant att läsa även om vi är här i Z-avdelningen bara som en motvikt till GSM Arenas reservationslösa hyllande.

    http://www.androidcentral.com/samsung-galaxy-s4-review
     
  5. Akervalls

    Akervalls Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Högtalaren har enkelt förklarat en skyddsmekanism som när den kommer i kontakt med vatten sluter sig och stänger ute allt vatten. Därför som högtalaren bland annat låter lägre då den varit i kontakt med vatten men så fort den torkat återgår till normal igen. Jag har själv haft den i duschen med strålar direkt på mobilen utan några problem, så skölja den under vattenkranen är inga problem så länge flärparna är stängda (glöm inte rengöra flärpar ibland då det kan hamna skit emellan som gör att de inte går igen helt hundra)
    Exakt hur hårda strålar vatten den klarar direkt mot högtalaren är nog svårt säga dock.
     
    Redbull gillar detta.
  6. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Vilken upplösning kör ni med på kameran?
    12mp är ju 4:3 och 8mp är 16:9.
    Vilket blir snyggast på datorn?
     
  7. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    16:9 blir alltid bäst om man ska ha vettiga bilder :)
     
  8. Sqweebz

    Sqweebz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Alltså, den är ju vattentät. Kan vara under vatten i Max 30 minuter på 1 meters djup. SÖTVATTEN.

    Skickat från min Xperia Z via Tapatalk.
     
  9. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack :-)
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    På min Xperia Z är följande moddar gjorda som kräver root och i vissa fall även upplåst bootloader.

    1. ROMen är ROMAur då jag föredrar att köra med debloatade custom ROMar, på sikt tänker jag mig CM10.1 i någon form.
    2. Kerneln är utbytt mot DoomLords v6 och jag har undervoltat kraftigt till 700 mA som lägst. Kör 1,5 GHz med 987,5 mA. Bättre batteritid och svalare mobil är resultatet.
    3. Kameran har jag bytt ut mot en moddad sak som har JPEG-kompression 100 (högsta kvalitet, Sony kör 95 annars) och högre videobitrate (högre kvalitet på videofilmerna).
    4. ROM Toolbox Pro är installerad och jag har ställt om DPI till 320, 480 passar mig inte alls (avskyr överstora ikoner och text).
    5. Xposed Framework och App Density-modulen är installerade och jag kör därmed tabletläge i de program som stödjer det, Sonys egna program är omställda till 480 DPI (bl.a dialer och kontakter).
    6. Låsskärmen är utbytt mot WidgetLocker och jag har aktiverat rootåtkomst där.
    7. Directory Bind gör att jag lagt mina speldata på minneskortet och har således gott om utrymme kvar på den interna disken.
    8. System Tuner Pro sköter undervoltning, överklockning, ändring av governor då skärmen är avstängd och låter mig koppla bort autostartande program etc.
    9. Titanium Backup sköter alla backuper på ett ypperligt sätt.
    10. Task managern är utbytt mot en moddad transparent version.
    11. Sonys originaltoggles är utbytta mot DoCoMo-versionen som är betydligt elegantare och effektivare (annars gillar jag CMs toggles bäst).
    12. AdAway tar hand om annonserna.

    Sedan vill jag rekommendera F-Droid Market. Det är en ypperlig alternativ market för FOSS-programvara. Bl.a finns VLC Media Player och den snabba och effektiva PDF-läsaren MuPDF där. AdAway finns också tillgängligt.

    Just MuPDF har visat sig så bra att jag kastat ut Radaee och RepliGo.
     
    galaxy81 gillar detta.
  11. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Låter nice! Tar en bra stund fixa till det där tänker jag, jag kom så långt som att köpa TitaniumBackup haha, någon sa att ex. Netflix inte funkar om man rootat telefon så valde att inte göra det.
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kör Netflix på mina enheter som allihopa är rootade och har inte haft några problem än. Senast igår kollade jag lite Netflix på min Z som ju är såväl rootad som har upplåst bootloader.

    Netflixklienten är den officiella från Play, alltså ingen moddad sak. Enda modden jag gjort med den är att jag kör den i 240 DPI och 1280 via Xposed Framework App Settings.

    Edit: Förresten var jag och kände lite på en HTC One idag (Sprintbrandad version). Tyckte det var intressant att se hur den är med tanke på att jag läst en del hype, t.ex om att dess skärm skulle vara bättre o.s.v.

    Slutsatsen för min del är att den INTE slår min Xperia Z vare sig när det gäller flyt eller skärmkvalitet. Den har en mycket bra skärm men det har ju Z också. Färgtemperaturen hos One går åt det kalla/blå hållet med de inställningar som exemplaret jag provade hade, vill man ha något liknande går det att kalibrera om Z. Jag kör med en varmare färgton. Textskärpa, bildkvalitet etc är utsökt på båda skärmarna. Så jag placerar One och Z som skärmmässigt likvärdiga. Tror man att den förstnämnda har "bättre skärm" lurar man sig själv.;)

    Båda är helt enkelt mycket bra.

    Ett intryck jag tycker var lite ironiskt är att One är mycket lätt. Lättare än jag trodde. Jag väntade mig något i stil med en HD2 men så kändes den inte. Man känner att den är gedigen men jag tycker den låga vikten förtar känslan av lyx. Å andra sidan har den en bra utformad baksida och känns greppvänlig.

    Nya Sense är verkligen inte min kopp té, vare sig hemskärmar eller app drawer lockar. Där tycker jag Sony fått till en bättre miljö i sin launcher och app drawer. Nova vinner dock utan problem.

    Överlag är One en trevlig mobil men den är sannerligen inte "överlägsen" Xperia Z. Tvärtom föredrar jag Sonys mer rena implementation av Android. Gillar man Sense är One ett bra val - dock bör man inte basera ett köp på någon teoretisk testbaserad "överlägsenhet" mot Xperia Z (det har ju som sagt blivit populärt att klanka på Zn och lovsjunga One eller S 4).
     
    Last edited: 25 apr 2013
  13. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok :-)

    Kanske blir att modda den då, efter man lärt sig alla benämningar, vart man hittar alla grejer osv, verkar vara en del pyssel att roota efter vad jag sett, vilken sida har bästa instruktionen?

    Se supporten sa att netflix Kanske inte gillar att man flashat telefonen men det verkar inte vara nåt problem :-)
     
  14. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Det kanske är HBO du tänker på? Den går inte att köra på rootade enheter, och har även en del andra begränsningar när det gäller överföring till andra visningsenheter än den inbyggda skärmen.

    Netflix är det bara att tuta på och köra med. :)
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nu har jag lekt lite med en Galaxy S 4 och kan bara konstatera att GSM Arena måste ha rökt svampar när de hyllat den reservationslöst. Mitt intryck av S 4an (en AT&T-brandad version med S600) är följande, jämfört med Xperia Z.

    1. Kvalitetskänslan är den typiska för Samsung så Z tar hem den segern utan några som helst problem. Samma gäller HTC One.

    2. Samsungs fjärrkontrollapp med EPG är riktigt imponerande bra, elegant gjord och enkel att ställa in samt mycket tydligt handhavande då man styr TVn. En intressant finess, dock är jag mycket övertygad om att det kommer tredjepartsalternativ med tanke på att IR är på återtåg och tanken på mobilen som fjärr börjat leva upp igen (till Symbian och WM har det funnits fjärrkontrollappar under många år).

    3. Skärmen som enligt GSM Arena slår Xperia Z är inte överlägsen. Färgåtergivningen är kraftig och jag uppfattar färgbalansen som för stark på S 4, även när jag laborerade med olika lägen. Xperia Z har en mer naturlig färgåtergivning rent generellt (kalibrerad skärm). Däremot märker man den djupare svärtan på S 4, dock måste jag erkänna att textrenderingen är skarpare på Z när man granskar detaljerna. På det hela taget föredrar jag skärmen på Xperian, dock skall det tilläggas att Galaxyn har en utmärkt skärm - den är mycket bra helt enkelt. Så jag klagar inte på den utan konstaterar snarare att den inte "krossar" skärmen på Z - framförallt inte på det sätt som GSM Arena ger sken av.

    Samma uppfattning har jag när det gäller HTC One som också påstås ha "överlägsen skärm" - det är inte min uppfattning heller även om det är en mycket bra skärm. Min uppfattning är att det handlar om smak och kalibrering med dessa tre enheter.

    3. Den har TouchWiz. Självklart, det är ju en Samsung. Men samtidigt framstår Xperia Z som den solklara vinnaren när man börjar titta på det grafiska. TW är sannerligen inte min favorit och där har Sony lyckats bättre med sin egen launcher, dialer, kontakter, galleri o.dyl. S 4 mår definitivt bra av lite makeover där man kör in tredjepartsalternativen. Så jag skulle sannerligen inte utropa den som "överlägsen" Xperia Z när det kommer till Androidimplementationen. Jag föredrar helt klart Sonys variant eller vanilla Android framför TW.

    4. Prestandan. Ja, nu var ju det exemplaret jag provade en operatörsbrandad sak med bloatware men en sak är klar: min Xperia Z flyter bättre. Även Note II uppfattade jag faktiskt som mer smooth. Nu hör det till saken att jag inte hänger upp mig på lagg (det är ett ickeproblem enligt mig) men med tanke på hur det skällts på Xperia Z samtidigt som S 4 höjts till skyarna är det intressant att observera att det tungdrivna TW har sin inverkan på flytet. Att S 4 skulle vara "mycket snabbare" än Xperia Z uppfattade jag inte alls, snarare tvärtom när det kom till det praktiska.

    Nu skall det tilläggas att jag anser S 4 vara en mycket bra enhet, jag är alltså inte på något vis ute efter att såga den på något sätt. Däremot tycker jag att det är fel att höja den till skyarna som någon sorts mirakel och samtidigt skälla och gnälla på Xperia Z. Den S 4 jag provade var sannerligen inte "överlägsen" och ingenting som skulle få mig att byta enhet.

    Tvärtom skulle jag vilja efterfråga balans och lugnt konstatera att HTC One, Galaxy S 4 och Xperia Z är mycket bra produkter och att valet mellan dem snarare handlar om mjuka faktorer som design, lite hårdare faktorer som funktionalitet och kvalitetskänsla samt sist men inte minst - vilken Androidinriktning man söker. Vill man ha TW eller Sense alternativt något som ligger nära vanilla (trots att man av olika skäl skippat Nexus, t.ex p.g.a bristande lagringsutrymme)?

    Att påstå att Galaxy S 4 är "mycket bättre" än de andra två eller att One är det alternativt att Xperia Z slår de andra på fingrarna håller inte riktigt.

    Edit: Eftersom den S 4 jag testade var operatörsbrandad och ett demoex skulle jag inte ta det hela på för stort allvar, tvärtom. Enheten kan ju trimmas upp och jag är tämligen säker på att en olåst variant presterar bättre. Anledningen till att jag reagerade på uppträdandet ur flythänseende är mer att utsagorna om att den är "mycket snabbare" än Xperia Z känns något överdrivna. För om så vore fallet skulle den inte ens operatörsbloat påverka eftersom det trots allt är en quadcore S600. Intrycket att en S600 skulle vara mycket snabbare än en S4 fick jag verkligen inte. Den är en snabbare förbättrad version men ingen revolution. Mer en mindre evolution. Den stora revolutionen är Snapdragon 800.

    Jag tycker inte att man bör hänga upp sig för mycket på skillnaderna mellan S4 Pro och S600 när man väljer enhet idag, är det maximal prestanda som söks är det bättre att vänta på S800 som sägs komma till sommaren.
     
    Last edited: 28 apr 2013
    galaxy81 gillar detta.
  16. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jaha, så gick man alltså och vann en XZ till sin fru. Vad är det bästa med den? Och vad är det sämsta?
     
  17. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Efter min egen smak så är det bästa design och byggkvalitet, sämsta är dom urusla betraktningsvinklarna.

    Nexus⁴
     
  18. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Dom dåliga betraktningsvinklarna man i princip aldrig stör sig på :P
     
  19. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Nej men dom finns där, och dom gör sig påminda då och då. Hade skärmen mörknat i stället för den mjölkiga ton den får ur vinkel, skulle det varit bättre. HTC one's skärm i Z an hade gjort sig. Men än så länge existerar inte den perfekta luren.

    Nexus⁴
     
    Last edited: 29 apr 2013
  20. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det bästa med den är den stora skärmen med den höga upplösningen och den snabba fyrkärniga processorn.
    Det sämsta är den stora skärmen (fysiskt alltså, den blir otymplig) och den snabba processorn som kan dra ganska mycket ström om den får gå för fullt.

    Offtopic: Vad var det för spännande tävling där man kunde vinna en Xperia Z?