Problem: Den samlade Problemtråden *Uppdaterad*

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av MotVind, 28 apr 2013.

  1. MotVind

    MotVind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tänkte göra en tråd där vi listar alla samlade problem/buggar.
    Både hårdvara till mjukvara. Spontana omstarter till exploderande batterier.
    Finns det lösningar på problemen så är de såklart också välkomna.

    Poängen är alltså att samla alla problem här istället för att skapa massa nya trådar om varje problem.

    Så alla ni som äger en Galaxy S4. Vad upplever ni för problem?
    (Här diskuteras endast problem med själva telefonen i sitt originalutförande.
    Alltså inte problem med operatörer, tillbehör, tredjeparts-appar eller custom roms.)

    EDIT

    EN DEL UTAV DE VANLIGASTE PROBLEMEN:







    • Wifi och anslutningar till datanätet
      Det rör sig både om problem med att ansluta samt problem med vanliga samtal är man är uppkopplad över wifi.
      Detta ska tydligen gälla speciellt för en typ av routrar ifrån D-link, D-link Dir-655.

      https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=94518


    • Aggressiv värmeutveckling
      Processorn (delen runt kamerahuset) och skärmen blir extremt varma.
      Detta är dock endast problem om telefonen överskrider en "överdriven" temperatur.
      Viss värmeutveckling är helt normalt.



    Detta är de hittills vanligaste problemen utan inbördes ordning.
    Jag ska försöka uppdatera om jag har glömt något eller kommer på fler.
     
    Last edited: 5 jun 2013
    flurka och tidsoptimist gillar detta.
  2. pettson3816

    pettson3816 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har hört talas om "screen smearing" när man scrollar snabbt. På bl a xda forums talaa det om detta. Har inte fått min lur än så jag kan inte kolla om min telefon har problemet.
     
  3. Ent

    Ent Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    S20 Snap

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20 Snap
    Telefon 2:
    ROG 2
    Telefon 3:
    S4
    ROM:
    Optimized LOS 17.1
    Tydligen ska varenda lur ha problemet. Frågan är bara om problemet är hårdvaru- eller mjukvaru-relaterat.
     
  4. chili64

    chili64 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har ett litet problem. Jag kan varken ladda ner Facebook eller instagram. Står något i stil med att objektet kan inte köpas på grund av innehållsfiltreringsnivån. Någon som vet vad det beror på?
     
  5. GOGOnr2

    GOGOnr2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Funderar på att DOA min mobil. Den slukar batteri samt blir extremt varm upptill på skärm och bakstycket "runt kamera linsen". Kanske i tidigaste laget då batteriet optimeras först efter en veckas laddning. Igår tog jag ur laddaren samtidigt som min fru tog ut sin "iphone 5". På kvällen 10 h senare hade jag 5% kvar kontra 78% "iphone 5".
    Det skumma var att vi i stort sett knappt anv mobilerna den dagen. Idag tog jag ut laddaren 5.30 på morgonen, standby till ca 8.00. Lyssnat på musik ca 1h surfat 4g 40 min. Sett på youtube 30 min. kl 14.00 dog mobilen. Aktiv Skärm tid Ca 2h 30 min.

    Var inne på Xda o kollade runt lite om batteri tid. Där fanns den en kille som hade uppvisat statestik på 8 h skärmtid och hade 67% kvar av sitt batteri....hm

    Så fort jag sätter på skärmen blir den varm på omnämda ställen efter ca 5 minuters pillande. Ska prova och göra en återställning i kväll. Kvarstår problemet blir det till att lämmna tillbaks den heta pjäsen....

    Är det någon mer här inne som upplever sin mobil varm på samma ställen som jag....?
     
  6. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Hur ser din batteristatistik ut?
    Låter som art någon process ligger och drar konstant.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  7. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Titta under batteri vad som körs? Eller är det så att du har inställningarna i play store att alla appar ska installeras igen så kan det vara det som förbrukar beroende på hur många och stora appar som ska återinstalleras..
    Har du stoppat i ett microSD kort med korrupt data?
     
    GOGOnr2 gillar detta.
  8. inzomniac

    inzomniac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Hade liknande problem med min Nexus 4 innan jag fick senaste mjukvaran 4.2.2. Jag köpte BetterBatteryStats för att försöka reda ut vad det var frågan om, och det var samma som för många andra med problemet, en process kallad msm_hsic_host. När den processen låg högt i listan gick det åt 5-10% av batteriet per timma i viloläge, så processorn jobbade till synes utan anledning. En del skyllde på Earth och diverse synkningar, och att det blev mycket bättre utan detta, och någon annan kände till att det var en Qualcomm-bugg. Men som sagt, löst nu iaf.
     
    GOGOnr2 gillar detta.
  9. GOGOnr2

    GOGOnr2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det som drar är skärmen ca 70%, den är inställd på auto.
     
  10. GOGOnr2

    GOGOnr2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det som drar är skärmen ca 70%, den är inställd på auto. Inget Sd. Det har inget med appstore att göra. Där är inställningarna Rätt.
     
  11. GOGOnr2

    GOGOnr2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hade en one x en gång i tiden samma problem där. Med sgs 3 o note 2 som hade samsungs egna processor var det aldrig några problem med värme/batteri. Kan det vara snappdragon som spökar ? Såg ett klipp på youtube om varm sgs4.....hm

    https://www.youtube.com/watch?v=PevRkmWGtwg
     
  12. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    ok. börjar bli lack. kan surfa på mobilen om jag använder 4g går över till wifi ansluter allt ser bra ut, men kan inte surfa eller gå in på play butiken.... varför??
     
  13. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag får micro lagg när jag ansluter min bluetooth hörlurar till den.. Har inget lagg annars..
     
  14. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Märkte precis detta problem jag också. Fruktansvärt fult och irriterande. Hoppas det dyker upp en lösning och att det inte är skärmen det är fel på.
     
  15. Joche

    Joche Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Jag har det lilla problemet att jag inte kan ringa med min S4. Det går precis när man startat enheten, men när den varit igång 2-3 minuter så går det varken ringa eller svara. Det blir bara tyst i båda ändarna, varken mikrofon eller högtalare fungerar, men det går att skicka DTMF till andra änden. Har provat att fabriksåterställa både med och utan återställning av appar, så jag antar att det blir till att göra en DOA...
     
    Xcito gillar detta.
  16. inzomniac

    inzomniac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Nexusen blir också varm när man surfar på vissa sidor eller kör tyngre appar. Runt kameraområdet som video-snubben säger, och det är där processorn finns. Hjälpte en kollega att starta upp och få igång sin Xperia Z, och även den blev väldigt varm runt ett område kring kameran. Det är därför jag i en annan tråd skrev om att jag helst skulle vilja haft Exynos-varianten, då detta är mina erfarenheter av Qualcomms prestandamodeller. Har heller aldrig känt någon överdriven värme på S3an eller Note 2 efter lång användning. One X hade väl Tegra 3 dock.
     
  17. GOGOnr2

    GOGOnr2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    One x, tegra 3, så sant. Den behöll jag max 1 vecka. Doa 2 ggr, sedan gav jag upp och bytte mobil. Har återställt s4 nu, får se imorgon hur den mår. Okej att den blir varm. Men kombo varm o batteri hungrig. Nej Tack, blir att byta till Ny.... för 6000 kr måste det bara vara en kanon lur.
     
  18. jimbo164

    jimbo164 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ett skumt fel när det gäller pdf.
    Jag vill öppna dom med adobe reader, men från "nedladdningar" eller från aktivitetsmenyn så går det inte att öppna dem.
    Men går jag till "mina filer" /download kan jag öppna dem.

    Är det bara jag som har det problemet?
     
  19. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag har inte hunnit testa min S4 särskilt mycket än då jag hämtade den idag^^
    Men jag blir lite rädd när jag läser här, alltså vad ska man göra om man har detta Overheat problemet och det stör eller kanske till och med Förstör?
    Kan man lämna in mobilen till lagning eller får man en ny?
    Eller måste man leva med problemet?
    Och har Samsung nån garanti på den typ som iPhone har 1 år där dem fixxar allt gratis om något går sönder...
    Jag har lixxom ingen garanti på min mobil än och är rädd att jag kommer behöva betala en massa om detta problemet kommer fram...
    Detta är min första Android så jag vet inte riktigt, det är ju sällan det är problem med iPhone lixxom...
     
  20. alorelei

    alorelei Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2012
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Min mobil blir också varm. Har inte testat hur länge batteriet räcker - då jag har hållt på och laddat ner saker under dagen. Räknar med telefonen blir varmare än noten jag haft. Får väl se hur den mår när batteriet jobbat några dagar.