Fråga: Snabba frågor, snabba svar.

Diskussion i 'Google Nexus' startad av dimaZ, 6 sept 2012.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
  2. Fröken Svår

    Fröken Svår Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    Tänker köpa en N7,men funderar på om jag ska köpa en nu eller om jag ska vänta till v2?

    Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2
     
  3. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Jag köpte en förra veckan och jag kan bara säga att jag är jättenöjd! Man får mkt för pengarna (~2000) :)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  4. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Gick i samma tankar men slog till. Ångrar mig inte en sekund. Prestandan är fortfarande riktigt grym och för det otroligt låga priset går det inte att slå. Tänkt på att en v2 lär dröja innan den går att köpa i Sverige, samma som det var med denna.
    Det ända jag saknar är hdmi och SD plats men det är inget som säger att nästa version har det. Ingen annan nexusenhet har väl det?

    Den här kommer att vara fullt duglig i flera år till tror jag.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    Fröken Svår och kalleboston gillar detta.
  5. Fröken Svår

    Fröken Svår Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    Då slår jag till nu då ist :) kommer inhandla den till veckan ^_^

    Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2
     
  6. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Någon som har problem med att plattan laggar väldigt mycket när man installerar eller uppdaterar appar?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  7. isso

    isso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem. Riktigt störande...

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  8. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jo det är faktiskt irriterande. Jag har googlat en del men har inte kommit fram till nått än :-\ Vet inte om det är så på alla Nexus 7 plattor? Eller om det är hårdvaru eller mjukvaru relaterat?

    Jag har en annan fråga gällande synkronisering av bilder med google +. Jag använder direktöverföring från min Nexus 4 för att kunna se bilderna på min Nexus 7. När jag går in i galleri så har jag en mapp som heter direktöverföring där jag hittar de bilder jag tagit. Bilderna i den här mappen laddas som de ska och visas direkt jag öppnar mappen.
    Men jag har också flera datummappar där bilderna jag har tagit med telefonen har sorterats efter datum. Däremot är datummapparna bara daterade fram till början av april, därefter slutar datummapparna att finnas(hoppas ni förstår). Dessutom laddas inte alltid bilderna när jag öppnar dessa mappar... Är det någon som känner igen sig? Är det någon som vet hur jag får bort mapparna som är sorterade efter datum?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  9. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag märker av samma uppförande både på min N7a, Gnex och även på min NS när jag hade den. Nu gissar jag väldigt vilt men kan det ha och göra med hurvida romen är dexad, odexad eller liknande och vid installation/uppdatering så måste OSet modda om appen och därför prioriteras CPUn till det? Men som sagt så var det en fruktansvärt vild gissning som jag inte har direkt några belägg för utan det var mest en tanke.
     
  10. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Vilken klockfrekvens ligger Nexus 7 på? Enligt gsmarena.com så kör den i 1.2 GHz medans Androidenheter.se nämner 1.3 GHz. Vem av dem har rätt?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
     
  11. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Båda stämmer i princip.

    "The CPU's maximum clock speed has been reduced to about 1.2GHz when all cores are used, and to 1.3GHz when only one of them is running."

    http://www.phonearena.com/news/Google-Nexus-7-gets-the-benchmark-treatment_id31710
     
  12. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

  13. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Funderar på att köpa en Nexus 7. Framförallt pga priset. Men hur är storleken? Får snart hem min förhandsbokade SGS4. Är steget från 5 till 7tum stort? Eller borde jag satsa på en surfplatta med 10tum ist? Vad tycker ni som är insatta?
     
  14. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Den är perfekt. 5-7 tum är stor skillnad. Har själv en Xperia Z och en N7a :)
     
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Lagget som du märker är när I/O Scheduler (I/O-schemaläggare) jobbar för fullt. Tyvärr är nandchippen rätt slöa i många mobilaenheter. När den är maxad (under installationer) så är hela systemet avhängt på att i/o-prioriteten är ställd på ett vettigt sätt, vilket jag tycker iaf att Stock har lite tveksamma inställningar kring. Dels detta och problem med TRIM brukar lagget bero på, men allt bottnar i att ditt NAND är överbelastat.

    Med vissa ROMs kan man ändra vilken I/O Scheduler man vill köra. Det finns lite olika noop, deadline, row, bfq, där row förmodligen är den vanligaste. När nandchippet har blivit väl använt i din enhet ett tag så kan de bli extra påtagligt. Enligt en del så beror det på att TRIM inte körs regelbundet. TRIM är en låg level funktion, som "informerar" minneskontrollern i din platta/mobil när det finns lediga minnesblock. Tekniken används på i princip alla SSD-enheter och eMMC minnen idag. Inte alla enheter har problem med att TRIM inte körs då de borde. Men det är mer eller mindre bekräftat att Nexus S, Galaxy Nexus, Nexus 7, Nexus 4, Nexus 10 och även HTC One X mår bra av regel bunden trimming. ICS enheter har inte stöd för TRIM så där är det rätt meningslöst att köra det, då de använder en annan typ av minneshantering.

    Om du vill kan du prova köra LagFix (fstrim), den finns på Play Store.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.grilledmonkey.lagfix
    Jag kör den då och då och märker faktiskt skillnad. Appen kräver dock Root.
     
    Last edited: 25 apr 2013
    kalleboston, Cee, [SH] och 1 annan gillar detta.
  16. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Bra inlägg! Jag lärde mig massor, ska försöka sprida informationen. :)
     
  17. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har 2 problem som ström mig vardagligen:

    Ofta när jag tar upp plattan från stativ i liggande läge och sätter på den i stående tar det flera sekunder innan bilden vänder sig, oftast är skärmen först släkt några sekunder innan. totalt kan det handla om upp till 5-6 sek. Galet irriterande! Vanligt problem?

    Plattan står oftast vid sängen på stativ som ovan. jag använder den dagligen som väckarklocka, någon annan som har märkt att alarmklockan inte kan visar "ok" "cancel" i horrisontelt läge? jag måste varje gång ta upp plattan och vända på den för att kunna bekräfta tiden...
     
  18. flawlless

    flawlless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Mentzer, Jag har också problemet med 'snurr-lagg' du beskriver, men väckarklockan känner jag inte igen alls, jag får en grej jag ska ta tag i och dra åt sidan, men det kan vara för att min är låst när jag inte använder den, är din det?
     
  19. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Märkte för nån dag sedan att aktiviteten google-tjänster tar upp rätt så stor andel av batteriförbrukningen. Har ingen aning om vad det är. På min Nexus 4 finns inte ens den aktiviteten med när jag kollar batterianvändningen. Kör samma synk-inställningar på både telefon och platta. Någon annan som har samma?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  20. Mentzer

    Mentzer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om jag skall ändra tiden på alarmet kommer det upp en ruta med ok/cancel längst ner på. i horrisontelt läge syns dom inte för mig. Menar du inte bara om man skall sätta på ett larm som redan har en tid?