MK808 Dual Core Android 4,1

Diskussion i 'Android TV' startad av dave333, 23 okt 2012.

  1. DetteMan

    DetteMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag kanske ska förtydliga lite vad det är jag försöker göra. Jag har en mk808 inkopplad till tv,n som jag har en extern hårdisk inkopplad i som jag har en väldans massa bilder och filmer som vi tagit/filmat. Tycker det är smidigt sätt att sedan titta på 55"-aren på lite sånt. Och med jämna mellanrum så vill man ju tömma telefonerna på bilder och filmer till den externa hårdisken. Och det känns då tråkigt att koppla ur disken och sätta in den i en dator som man fört över bilderna på från telefonen för att sedan föra över dom på disken och sedan koppla in i tv'n igen. Skulle vara mycket smidigare att bara koppla in telefon i stickan och föra över direkt till disken.

    Du vill koppla två olika datorer med olika hårdvara, samt två olika operativsystem via USB för att dela filer, korrekt?
    Nej

    - Vilken mobil har du och Android-version?
    Samsung galaxy S4 android 4.2.2

    - Du vill inte överföra filer via en delad mapp i ditt nätverk.
    Då det blir några GB som ska föras över så tar detta väldigt lång tid.

    - Du vill inte överföra filer genom att flytta SD-kort från mobil till Android-sticka.
    Då stickan sitter bakom TV'n som sitter på väggen så känns det tråkigt att plocka ner TV'n och böka varje gång detta ska göras.

    - Du vill - eller kan inte överföra filer via moln-tjänster som Google, Microsoft eller Drop Box.
    Som sagt, ADSL 8/1mbit. Tar ju ett par 100 år.

    - Du kan inte dela filer via din router - USB share.
    Skulle kunna gå. Men då förlorar jag möjligheten att kunna bläddra i gallerier och titta på filmer på TV'n utan fördröjning.

    Jag tror att du ska ge upp Android - ...sök på något som börjar med A...och slutar på ...pple.
    Förstår inte alls varför det där var nödvändigt.
     
  2. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att det smidigaste vore att kunna ansluta mobilen direkt till stickan, men i väntan på det så brukar jag starta en överföring av bilder mm på kvällen när jag går och lägger mig. Överföringen tickar på under några timmar på natten och sedan när jag vaknar så är det klart.

    Annars är en ny router med USB-stöd samt en ethernet-kabel in i stickan nog ett bättre alternativ.

    Hoppas det löser sig!
     
  3. DetteMan

    DetteMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja visst. Det är så jag får göra nu. Jag provade med en SMB-server istället och då gick det faktiskt lite snabbare. Kommer upp i ca 600kb/sec. Det tråkiga är att ibland så bryts överföringen så man måste börja om från början. Så man är tvungen att ta lite i taget.
     
  4. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Använder du en bra filhanterare så kan du fortsätta överföringen utan att behöva kopiera allt ifrån början.

    Vilken filhanterare använder du idag?

    Sent by Tapatalk from my Samsung Galaxy Note.
     
  5. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag använder Google+ och allt jag tar med mobilen (kort och film) synkas automatiskt och jag behöver inte göra något alls. Tillgänglighet från alla enheter, samt för vänner om jag väljer att dela. Säkert, enkelt och smidigt.
    Filmer delar jag på lite olika sätt, just nu via en stationär dator till Android - stickorna.
     
  6. DetteMan

    DetteMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag använder ES fileexplorer. Jo, det kanske funkar så. Får forska lite i det där.
     
  7. DetteMan

    DetteMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Detta kräver väl dock lite bandbredd? Där jag bor är det 2g och ADSL som gäller.
     
  8. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Har du funderat på att skaffa dig en NAS istället för den där disken du har kopplat till stickan? Jag har en Synology DS212j som jag lägger alla filmer mm på (sorry om jag sade något annat i ett tidigare inlägg). Jag har inga problem att strömma video mm ifrån den till min sticka. Det kanske skulle lösa dina problem?
     
  9. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, det verkar inte helt enkelt att synka Android-enheter via USB. Det finns en del appar som hanterar synknig men då via Wifi-nätverket.
    För att få maximal hastighet då du bara kan använda ditt interna nätverk (LAN), så använd trådbundet. Du får då maximal hastighet. Har du en stationär dator? Till den kan du överföra bilder, filmer och dela ut internt i ditt nätverk. Sen kan du använda din Android- sticka och mobil och titta på bilder från din dator.
    Fungerar inte det?
     
  10. DetteMan

    DetteMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det där med NAS låter klart intressant. Dock har jag väldigt dålig koll på vad det igentligen är. Får forska lite i det. Men det går alltså att streama från den utan fördröjning via wifi?
     
  11. DetteMan

    DetteMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Vill helst inte köra trådat. Ska prova lite med datorn hemma sen men är helst ute efter en lösning där jag slipper datorer utan vill helst bara använda mobiler, surfplattor och TV. Kan det vara så att det är min router som är dålig? Finns det något sätt att mäta hur bra wifi man har? Hittar några appar men dom mäter ju bara signalstyrka och sånt. Vill se i Mbit/sec eller liknande.
     
    Last edited: 5 maj 2013
  12. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Bredbandskollen.se är bra att kolla din hastighet med.

    Angående router kan anledningen vara att du har andra grejor (typ sladdlös telefon) som använder samma kanal som wifi i din router. Prova att byta kanal på ditt trådlösa nät.Man får prova tills man hittar bästa mottagning.
    Sedan är det bra om din router stödjer n protokollet med två frekvensband 2,4 ghz och 5 ghz. Men då måste man använda wpa2 kryptering för att få höga hastigheter. Detta är en säkerhetsfunktion.
     
  13. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vilket fabrikat och modell har du?
     
  14. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    En NAS är, enkelt uttryckt, en hårddisk som du ansluter till ditt nätverk istället för till din sticka eller en dator. Det betyder att alla prylar som är anslutna till ditt nätverk kommer åt alla bilder och filmer som ligger på din NAS. Med lite trixade kan du dessutom komma åt materialet utifrån.

    Så har vi gjort henna och vi kan till exempel se på Alfons Åberg i valfri pryl.

    Sent by Tapatalk from my Samsung Galaxy Note.
     
  15. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Köp en ROUTER med USB utag koppla HDD till den så vipps har du ett NAS som alla kan komma åt, du kan även komma åt den utifrån, Men det är ett annat kappitell.
    Typ av router tex ASUS RT-N65U som har 2xUSB3 uttag och är en GIGA nätverks router
     
  16. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag håller helt med ovanstående och deras beskrivningar. Speciellt när man kan titta på Alfons Åberg, underbart exempel :-)
    Om du ändå vill ta detta stegvis så kan du koppla din externa hårddisk direkt till Android-stickan. Köp till en USB- hub om uttag saknas. Se också till att ha bra strömförsörjning till stickan (Finns många som beskriver problem med på grund av för klen strömkälla.).

    Edit: Men en router med USB-anslutning fungerar bra. Fördelen är att du kommer åt den från alla dina enheter. Även externt via Internet om det behovet finns.
     
    Last edited: 7 maj 2013
  17. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Har helt för mig att SVT play och TV4 play funkade för mig förut men nu blir det bara svart på SVT play och TV4 appen stannar. Har för mig att i SVT play appen så körs inte filmen i appen utan att den kickar igång web versionen?
    Får ni de apparna att funka på era 808?

    Edit: kör med finless 1.7 på både en original och en B modell samma beteende.
     
    Last edited: 7 maj 2013
  18. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Strunta iSVT play.
    Kör play se i kombination med mx player istället.
    Fungerar mycket bättre på alla sätt.

    Sent by Tapatalk from my Samsung Galaxy Note.
     
  19. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Tack för tipset, dock får jag "denna går inte att spela upp på en mobilenhet" på väldigt många av programmen... kan det vara för att Finless kodat in att den skall presentera sig som en nexus för att kunna installera allt från Play?

    Finns det något motsvarande för TV4 play?
     
  20. bauta

    bauta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    SVT play ger detta fel i många fall på min original 808'a. Mkt irriterande att behöva byta till pc'n. Jag förstår inte varför rättigheterna ska skilja mellan stickan o en laptop.

    Skickat från min GT-P7300 via Tapatalk 2