Fråga: Köpa XPERIA V?

Diskussion i 'Xperia V' startad av dewalt1995, 16 dec 2012.

  1. Micke.C

    Micke.C Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jepp har fått 3 st repor på skärmen efter ett lätt fall på slät betonggolv :cry: Vilket jag inte fick på min gamla samsung s2 !
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Rätt säker på att du har repor i splitterskyddet och inte glaset. För kollar du riktigt noga i hörnena av skärmen så ser du att det sitter en skyddsfilm på.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  3. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Sony går generellt aldrig ut med vilka glas dom använder sig av. Detta av flera anledningar, dels kostar det pengar att gå ut med att dom använder t.ex Gorillaglas, dels så måste dom alltid köra med det glaset vilket kan bli problematiskt om leverantören får problem i produktionen eller inte kan leverera tillräckligt med glas.

    Men Sony använder sig av många typer av glas bland annat Gorilla, Dragontrail och Hoya, vilka alla har ungefär samma specifikationer vad det gäller reptålighet.

    Oftast när folk säger att dom fått repor i glaset så är det pga okunskap om att det sitter ett splitterskydd på glaset för OM ett härdat glas skulle smälla så kommer det flyga småbitar överallt vilket man då undviker. Ta bara när man tappade hederliga gamla Duralex glas i skolan. Dom höll många gånger men när dom väl gick sönder så gick dom sönder rejält.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  4. Micke.C

    Micke.C Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok det visste jag inte att det finns splitterskydd. Är det nåt man kan byta?
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Kan och kan. Det går att få bort men kan vara ett djävla pillande med det. Sedan så försvinner Sony loggan om du gör det plus att skärmen drar åt sig fet från fingrarna. Så skall du ta bort det så sätt ett nytt skärmskydd på telefonen direkt är mitt råd.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  6. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Är du här än och smyger runt? :P
     
  7. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Alltid, har ju telefonen kvar men jag kanske inte är välkommen längre nu när jag har en Z? :P

    Sent OTA using TapaTalk
     
    datagubben gillar detta.
  8. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har varit här och frågat innan, men läget har förändrats lite sen sist och jag funderar fortfarande lite på om Xperia V är rätt telefon för min fru.

    Just nu är läget sånt att vi kan få antingen en Xperia V eller en SGS3 LTE ganska billigt. Följande faktorer finns att ta hänsyn till (bland andra):

    - Hon har nu en Xperia Ray (som är för liten, långsam och har för lite internt minne, därför vill vi byta). Hon har lärt sig gränssnittet och även om skillnaden mellan olika Android-telefoner är enorm, så är det en viss fördel att hålla sig till Sony, jämfört med att lära sig Touchwiz på en Samsung.
    - Hon vill ha en bra kamera. Rayen har en fenomenal kamera och jag hör spridda rykten om hur bra kameran på Xperia V är. Det ska visst vara ungefär samma sensor, men jag är inte helt övertygad om att den är så mycket bättre än den på SGS3.
    - Vi vill gärna att telefonen ska kännas fräsch och användbar om ett par år. Jag upplever det som att Samsungen är ett säkrare kort med hänsyn till detta. Tror ni det stämmer, eller är det en större fördel med XVs bättre (?) kamera?

    Om någon har erfarenhet av både XV och SGS3 (/LTE) får ni gärna dela med er lite. Jag skäms redan för hur ofta vi byter telefon i vår familj så det vore skönt att göra rätt val denna gången.
     
  9. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har XV å Bror SGS3 och jag har grymt mkt bättre batteri för det första.
    Han vart tvungen å köpa det större batteriet så hans mobil är som en klump.

    Sen tycker jag den e lite smidigare i fickan även om det inte skiljer sjukt mkt på storleken men så det räcker iaf.

    Pappa har en Ray och han tycker brors är förstor men min lämplig så han funderar på att byta till en med + att den är vattentät (gött å ligga i badet å se på film/spela).

    Sen finns det många fler saker som jag tycker är bättre med XV än SGS3 men det kan vara för att jag är så kär i den ;)
     
    RU4REAL och zaragon gillar detta.
  10. RU4REAL

    RU4REAL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack pj87, har jädrans svårt att bestämma mig vilken mobil jag skall köpa. V eller SP lutar det nu åt. V kostar ju 3500:- nu (finns billigare men jag litar inte på de) det låter ju som riktig bra pris för vad man får.
     
  11. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Xperia V är helt OK!

    + Kameran, storleken (inte en bjässe i fickan), 4G (LTE), vattentät, ganska snabb, fin skärm, bra Sony apps, kan rootas enkelt, plats för extra SD, bra telefoni och adressbok, spela in samtal (utan fastboot kernel), greppvänlig (mjukt gummi bakstycke) och hyfsat internminne.

    - Dålig front kamera, inte Quad Core CPU, ganska kass skärmtid (batteri), inget etui medföljer, luckor som är lite fippliga och bara firmware Jelly Bean 4.1.2 än så länge.


    Ps. Inte så jättemånga development mods ännu på XDA, men de som finns räcker för mig och är bra.

    Ps. ps. Jag har själv en Xperia V, så det kommer att finnas flashable firmware i forumets firmware index ett bra tag framöver + support när jag har tid!

    ++++ plus av 5 möjliga ;)
     
    RU4REAL gillar detta.
  12. marcuspresident

    marcuspresident Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Fick en deal när jag var i en Telenoraffär att köpa till ett demo ex av XV för 79:- pott plus 50:- extra. (Sen skulle jag teckna en annan telefon också) Men är det värt att köpa ett demoex. för det priset?!
     
  13. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Antar det är 24 månaders abb. Då betalar du 3096 fast får ringa för 1896 kronor dvs majoriteten av beloppet.

    Om den ser bra ut, ej repad osv så skulle jag nog köpt den iaf. Nu när SoD buggen är fixad funkar den som en dröm. hade också en O2X innan och denna är mycket bättre enligt mig.
     
    marcuspresident gillar detta.
  14. marcuspresident

    marcuspresident Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vad är SoD buggen?

    Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
     
  15. bjohv052

    bjohv052 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Läs tråden "Låser sig"
     
    marcuspresident gillar detta.