Appförfrågan - tangentbord

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av Amedi21, 4 apr 2013.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Hej,

    Denna förfrågan riktar sig till utvecklare.

    Jag undrar om det finns någon här som skulle vara intresserad av att utveckla ett tangentbord anpassat för det nordkurdiska alfabetet? Det finns redan en app, men den innehåller stora brister (t.ex. finns inget frågetecken inbyggt) och har inte uppdaterats på mer än två år. Dessutom finns Multiling Keyboard anpassat för kurdiska, men tangentbordslayouten är fortfarande den engelska. Istället förlitar den sig på den kurdiska plugin-modulen för rättstavning. Om man vill skriva ett ord som börjar med ş så får man använda ett vanligt s så är tanken att appen själv ska rätta användaren.

    Det som efterfrågas är egentligen ingenting märkvärdigt. Det behöver inte finnas stöd för några svepgester eller andra avancerade funktioner. Det viktiga är ett välfungerande tangentbord med samtliga tangenter i alfabetet och de vanligaste specialtecknen. Ordförslag är inte heller någon prioritet i dagsläget, även om jag har tillgång till samtliga ord i kurdiskan i digital form och får gärna implementeras i ett senare skede. Kanske kan plugin-modulen till Multiling användas på något sätt?

    Arbetet skulle i så fall ske ideellt, men det finns ett flertal anledningar till varför det kan vara intressant för dig att ta dig an detta arbete.

    1. Stor efterfrågan. Det 40 miljoner kurder i världen, varav uppskattningsvis 25 miljoner av dessa använder det nordkurdiska alfabetet (resterande 15 använder antingen det arabiska eller det kyrilliska alfabetet). Med andra ord är efterfrågan stor.

    2. Obefintlig konkurrens. Trots det finns inga fysiska tangentbord till datorer, ingen möjlighet att ställa in nordkurdiska som språkval på iOs- eller Windows phone-enheter och till Android finns i dagsläget endast en, helt bedrövlig, applikation. Det finns med andra ord en stor efterfrågan och goda möjligheter att producera en app som laddas ned av många.

    3. Löser ett viktigt problem. Nordkurdiska har varit förbjudet under flera decennier i Turkiet. När kurder kommunicerar digitalt med varandra på kurdiska använder man det turkiska alfabetets bokstäver, vilket tvingar fram direkta stavfel för att framkalla vissa ljud etc.

    4. En god insats för ett språks digitala existens. Kurdiskan är än idag inget officiellt språk i Turkiet. Det betyder att det fortfarande inte har institutionaliserats, men en digital infrastruktur för språket skulle åtminstone vara ett steg i rätt riktning, inte minst för språkets överlevnad. Det finns inga offentliga institutioner som skulle ta tag i det här, utan språkets överlevnad hänger på olika privata initiativ.

    5. Bra plattform att satsa på. Kurder i Turkiet lever ofta i rurala områden, delvis pga socioekonomisk eftersatthet. Som bekant är Android det dominerande mobiloperativsystemet i sådana områden, så den potentiella användningsskaran är stor.

    6. Möjligheter för utvecklaren. Det finns en stor kurdisk diaspora i Sverige som i sin tur har goda kontakter med kurder över hela världen. Appen har potential att snabbt få spridning och uppmärksamhet i kurdisk media är ingen omöjlighet.

    Om du tycker att det här låter intressant kan du antingen svara i den här tråden eller skicka mig ett PM.

    Allt gott,
    Amedi21


    Det nordkurdiska alfabetet bygger på det latinska alfabetets bokstäver och innehåller cirka 4-5 extratangenter, se layout nedan.

    [​IMG]
     
    Last edited: 4 apr 2013
  2. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Du skulle kunna prova messagease. Jag och min sambo har använt den I flera år och kommer alldrig återgå till en vanlig tangentbord på en smartphone. Den har garanterat alla de tecken ditt språk behöver.
    Fast än så länge hittar jag inte "s:et" ni har men annars finns ç, û, î,
    Utvecklaren Saied är jätte trevligt och sympatiskt.
    Prova.
     
  3. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack för ditt svar. Jag vill dock gärna undvika behovet av långtryck för att få fram särskilda tecken. Målet med den här appen är ett led i att institutionalisera det kurdiska språket i sig. Det kurdiska språket är i akut behov av en digital infrastruktur. Jag känner flera kurdiska journalister som tvingas installera modifierade tangentbordslayouter på sina befintliga tangentbord, där de behöver tejpa fast paperslappar på vissa tangenter som indikerar vilken bokstav som gömmer sig bakom Å, Ä och Ö till exempel.

    En sån här app skulle göra språket en stor tjänst, och jag kan se flera fördelar för en utvecklare att ta sig an denna uppgift också (enligt listan ovan).
     
  4. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Anledning jag fastnade för messagease va för att man aldrig behöver långtrycka för att få fram en symbol eller särskilt tecken! Inte stora bokstäver och inte siffror och inte piltangenter för den delen eller klipp, klistra och markera allt!!!
    Så här ser min tangent bord ut med svenska bokstäver och alla möjliga andra tecken. Siffror få jag genom att ita en cirkel motsols på bokstäverna eller långtrycka om man vill. Om jag gör en cikel medsols få jag en storbokstav. Dåligt förklarat kanske men otroligt fiffigt och snabb.
    Här kommer bilden…hoppas jag
    http://db.tt/vCwetirS
     
  5. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Finns det inga kurdiska utvecklare? På 25 miljoner personer tänker man sig att det borde finnas ett egenintresse av detta.

    Eftersom det verkar helt saknas tekniska lösningar på många områden, fortfarande för 25m personer, finns det någon slags hotbild från nämnda makter mot den som skulle utveckla sådant? Kan inte se varför det inte "bara löst sig själv".