Feedback på mitt prog.projekt

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av M1ntos, 26 feb 2013.

  1. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hejsan och hallå!

    Jag har nu under en tid programmerat en Android applikation. Nu börjar projektet nå sitt slut i och med att min kurs också snart slut. Det är slutspurten på gymnasiet just nu som gäller för mig med andra ord.

    Appen är ett hjälpmedel för de människor som äger/någon gång kör en bil där man kan använda bensin och ett alternativt bränsle, till exempel etanol eller biogas. Den visar hur mycket du sparat och vad du ska tanka, sedan återfinns en del annan statistik. Vissa saker i appen är halvt färdiga, till exempel Google Play länken i inställningarna. :)

    Här är länken för att ladda ner den signerade APK filen: https://www.dropbox.com/s/juxa2h4czkwqt8q/Refueler.apk

    Feedbacken tas emot oerhört tacksamt! :)


    Mvh
    M1ntos
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mina spontana tankar när jag kör appen och jag kommer vara petig så kan du välja vad du tycker är tillräckligt viktigt att åtgärda.

    Ny profil:
    -Det står "ProfileActivity" längst upp.
    -Modellnamn på vad? Bilmodell? Då kan det hellre stå "Bilmodell".
    -Varför måste jag bläddra genom alla valutor när appen är på svenska? SEK borde vara förvalt.
    -Det går inte att skriva decimalkomma även fast det är en svensk app.
    -Jag får meddelandet "Fyll i alla fält!" när jag ska spara och alla fält är ifyllda. Det enda jag inte valt är Biogas eller etanol vilket per definition inte är ett fält. Min bil tar bara bensin så jag vill inte välja något där. (Jag förstår att appen antagligen inte är för mig för då kan jag inte spara några pengar).

    Huvudaktivitet:
    -Appen bör komma ihåg de bränslepriser jag matade in förra gången.
    -Det går att spara tankningar om man bara fyller i fältet "Tankat". Det blir då att jag tankat angivet antal liter bensin för 0 kr.
    -Vid texten "Totalt" står hela tiden "+x kr sparat" (där x är en summa). Den borde väl försvinna när jag sparar tankningen, men det gör den inte.
    -Hur vet appen vad man tankat om man fyller i båda fälten för pris? Det gör den inte. Den väljer alltid bensin i det fallet.
    -Det går inte att rapportera en tankning i efterhand utan varje tankning registreras på aktuellt datum och tidpunkt.
    -Det går inte att skriva decimalkomma även fast det är en svensk app.
    -Uträkningen som visar besparingen får inte plats. Texten Biogas och Bensin blir avhuggna i högerkant.
    -Toasten som säger vad jag ska tanka poppar upp hela tiden när jag ändrar priserna. Det gör att den döljer mina knappar under inmatningen vilket är lite irriterande och jag vill gärna då vänta tills toasten är borta innan jag fortsätter skriva, men så fort jag skriver en ny siffra eller ändrar något så poppar den fram igen. Mitt förslag är att inte ha en Toast utan istället använda tydlig text på sidan, t.ex. 2 skyltar som tänds beroende på vad som är billigast att tanka.
    -När jag backar hit från övriga sidor så kommer det en toast som säger "Du har inga profiler!" även fast jag har flera profiler.

    Profiler:
    -Det står "Ser ut som det inte finns några profiler ... Gör gärna en" även fast jag har 2 profiler.
    -Det går inte att ändra mellan biogas och etanol efter att man valt det första gången. Iofs naturligt, men när jag testade appen så ville jag byta efter som "råkade" välja fel när jag skapade profilen.

    Statistik för en profil (när man klickar på en profil):
    -Under sparade pengar så borde jag direkt få se hur mycket jag sparat per dag, vecka och månad även fast jag bara registrerat tankningar idag.
    -Avrunda uträknade värden till 1 eller 2 decimaler. Nu är det jättemånga decimaler.

    Historik:
    -Det står "Du har gjort några tankningar ...". Jag misstänker att det egentligen ska stå "Du har inte gjort några tankningar ...", men att texten också ska försvinna när man väl gjort en tankning och det gör den inte.
    -Det går inte att ändra en registrering. Enda valet är att ta bort den och lägga upp den på nytt.

    Generellt:
    -Idén är bra eftersom det är svårt att räkna ut vilket som är billigast när det är 2 variabler (pris och förbrukning).
    -Det finns inget landskapsläge.
    -Den ljusgråa texten och symbolerna mot en grå bakgrund är svårläst och otydlig.
    -Decimalkomma bör användas om appen är på svenska.
    -Ange inte tid med AM och PM i en svensk app.
    -Bra att man direkt kommer till den sidan där man ska mata in data så man slipper leta sig fram dit varje gång. Det ska gå snabbt att mata in data och se den information man behöver, dvs. vilket alternativ som är billigast. Att se detaljerad statistik kan däremot vara lite längre bort precis som i din app. Jag hade gärna sett min besparing per dag, vecka och månad lite mindre långt bort, men har inget bra förslag på var det ska stå i stället.
    -En idé kan vara att istället för att ha menyval som tar användaren till olika sidor så kan man svepa fram sidorna. Det kräver iofs en del jobb så det får nog hamna i backloggen. Den lösning du har fungerar helt ok, men den skulle nog flyta lite bättre för användaren om man bara svepte fram informationen.


    Jag har som sagt försökt att vara petig här så även fast min lista är ganska lång så behöver du inte bry dig så mycket om allt. Appen fungerar, men behöver putsas lite på så att användaren får rätt information och att den gör som användaren tänkt.
     
    M1ntos gillar detta.
  3. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Först och främst vill jag tacka dig för att du tog dig tiden att testa appen OCH skriva allt detta! Ska se till att gå igenom alla punkter den kommande veckan. :)

    De flesta punkter var jag i mer eller mindre utsträckning medveten om. Till exempel landskapsläget är avstängt. Återigen tack så väldans, ska som skrivet gå igenom punkt för punkt nu när jag har en lista att arbeta av! :)
     
  4. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Har du fortsatt med detta projektet? Dags för ny testrunda? Posta gärna uppdateringar här.

    Din länk till dropbox funkar inte. Släppt på Google play eller nedlagt?