Minst 50 poster

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av haftigsticka, 8 maj 2013.

  1. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Om jag nu är här för att köpa och sälja, hur ska jag kunna komma upp i 50 poster om jag inte får posta i forumet?

    Visst kan man sitta och skicka pm om man vill köpa, men sälja?

    3 månader kanske räcker? Om inte annat uppmuntrar det till onödiga poster för att få posta i köp & sälj.
     
  2. bauta

    bauta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag instämmer i frågan

    Skickat från min GT-P7300 via Tapatalk 2
     
  3. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Vad bekräftar för oss köpare att du är en seriös säljare och att din produkt faktiskt existerar? Att du registrerade dig bara dagen innan och att ingen har gjort affärer med dig? Eller att du spammar massa forum med nonsens för att komma upp i 50 inlägg? Det övertygar oss bara mer och mer att inte göra affärer med dig.
     
    Last edited: 9 maj 2013
    Sleepwalk gillar detta.
  4. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag undrade varöfr du höll på att spamma alla möjliga trådar men en massa meningslöst dravel, men så hittade jag denna tråden, och nu förstår jag.

    Vore kul om du kunna bidra med något med dina inlägg och inte bara ha som mål att skriva så många som möjligt.
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ta det här på rätt vis nu, men då hör du egentligen inte hemma här. Köp & sälj-delen är bara en bonus, ett sätt för oss att erbjuda en smidig kanal för befintliga formummedlemmar att kunna utbyta varor med varandra.

    Vi tjänar inte ett rött öre på detta och det skapar en massa merjobb i form av moderering och förmedling vid konflikter mellan köpare och säljare.

    Vi har inget intresse av att göra det enklare för folk som inte bryr sig om forumet ett dugg utöver att kunna köpa eller sälja en vara. Då finns det andra sajter att tillgå, sajter där annonsering är huvudverksamheten.

    Du får gärna använda forumet ändå, vi kommer inte förbjuda dig att använda "Köp & sälj", men vi kommer definitivt inte göra det enklare för dig heller.

    Om du dessutom bara spammar meningslösa och tomma inlägg för att komma upp i 50 inlägg så riskerar du att bannas, varpå du likförbaskat inte kommer kunna köpa eller sälja varor.
     
    Joiis, ms22cn, Sleepwalk och 5 andra gillar detta.
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Regler finns för en anledning. Följ dem eller inte, det blir inte enklare än så. :)

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  7. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Håller med
     
  8. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Du kan väl lika gärna vända dig till blocket eller liknande sidor för att sälja? Där bör det finnas fler köpare.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  9. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Trevligt med lite respons. Då har vi alltså en seriös diskussion igång.

    Utgår du i allmänhet från att alla personer du stöter på vill lura dig?

    I mitt fall hade det varit aktuellt att posta saker som säljs i Göteborg där jag finns, och med möte / avhämtning och då finns inte så mycket att ifrågasätta.

    Att jag reggade mig för 3 år sen och deltagit i några seriösa diskussioner men inte haft så jättemycket att diskutera på swedroid, däremot ser jag en bra handelsplats och vill gärna delta i den. Kan förstå att det finns en tidsgräns och ev postgräns, men 50 poster?


    Jag har inte som mål att skriva så många som möjligt. Målet var 50 av ovan nämnda skäl. Direkt efter det slutade jag leta efter trådar där jag kunde säga något.

    Många av mina bidrag var seriösa och projekten är jag intresserad av på riktigt om det finns något som är på riktigt där. Däremot förvånad att ni verkar släppa helt på vad man får posta och ingen standard i det forumet, till skillnad från handelsplatsen.


    Slutsatsen man kan dra här och efter att ha läst på flera av forumen är alltså att det är ok att posta mer eller mindre ovärda saker om man gör det över lång tid och i små mängder i taget så att det försvinner i mängden. Det är ett annat sätt att komma upp i 50 poster och fylla forumet med skräp, men det tar mkt längre tid.

    Jag har inget intresse av att fylla forumet med skräp, jag vill kunna delta i budgivning och diskussion i köp & sälj.


    Tack, detta tycker jag var ett bra och utvecklande svar. Det beskriver i detalj vilken hållning ni har. Varför inte lägga till allt som står här i regelposten?

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5598


    Håller med frågeställaren eller majoriteten av svaren?

    Jag har ofta använt blocket och liknande sidor, och min erfarenhet där är att det är ofta ineffektivt, många har väldigt låg kunskap om produkterna, och mkt tid och kommunikation går åt till onödiga saker utöver själva transaktionen.

    Min bild av Swedroid har varit att det är effektivare att handla här, rimliga priser och trevlig stämning vilket jag tror är ett resultat av att det finns en högre kunskapsnivå och intresse kring produkterna. Jag hoppades kunna delta i det men för den sakens skull har jag inte något intresse av att diskutera olika romar, pvz2 eller vilken operatör som är bäst.
     
    Last edited: 9 maj 2013
  10. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER


    Innan Swedroid bestämde sig för att införa sin regel var det många som blev lurade eftersom det endast krävdes ett användarkonto här. Jag kommer tyvärr inte att peka ut namn, men det har skett att användare som har varit registrerade under en tid har gjort detsamma.

    Du registrerade dig för tre år sedan och har inte skapat inlägg förrän igår, då du lyckades skapa 50 inlägg på omkring en timme. Majoriteten av dessa inlägg bestod av meningar på tre ord. Vad tror du att detta säger oss?

    Trovärdigheten ökar när du bidrar med något här, att skapa nonsens-inlägg är inte att bidra med något. Förövrigt har du registrerat dig på Swedroid, relaterat till Android.
     
  11. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Jag visste inte att så många blev lurade tidigare. Vad kan det bero på? Anses det vara fler bedragare här än på t.ex Blocket / Tradera?

    Sedan hoppas jag att vi kan börja diskutera utifrån fakta istället för att bara leka sandlåda och hitta på saker. Du verkar vara en av dem som läst de första 3 svaren i denna tråd och baserar din post på det. Eller är du bara arg och vill spy ut det på ett forum mot ett lätt mål?

    Jag kollade min historik och hittade 27 inlägg gjorda före igår, spridda över mina 3 år som medlem. Vad säger det dig?

    Att jag skrev ytterligare ~25 igår tror jag jag säger er att jag vill komma upp i 50 inlägg för att få posta i köp och sälj, precis som jag öppet deklarerat. Jag letade efter forum där jag hade något att säga och anser inte att jag postat rent skräp, men eftersom flera här tydligen anser det, kom gärna med exempel.

    Av 25 inlägg igår stämmer din beskrivning "meningar på max 3 ord" in på 4 st.
    Visa gärna vilka av dessa som var helt irrelevanta för tråden.

    Skulle väldigt gärna vilja veta vilka inlägg ni specifikt tycker är rent skräp. Av mina svar på utvecklingsfrågor har jag hittills fått 1 pm tillbaka, och skulle själv säga att det är en bra hit rate på 24 h med tanke på kvaliteten på ursprungsposterna jag svarade på.

    Väldigt tråkigt att komma in i forumet och bli bemött såhär. Jag har dock inte gett upp hoppet om att handla här och kan bortse från diskussionstonen då den inte spelar så stor roll för transaktionerna.
     
  12. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Så ingenting får ifrågasättas? Är det det som kallas utveckling? På ett forum som handlar om forumet självt.
     
    Last edited: 10 maj 2013
  13. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tyvärr så har det funnits bedragare här och vissa är fortfarande kvar. Detta är fakta och inte påhitt, och det handlar inte om att vara arg eller vilja spy ut något på dig eller någon annan.

    Du berättar att du spammar endast för att sälja och förväntar dig att få ett vänligt bemötande. Det vore som att säga att du registrerat dig på tradera endast för att diskutera och inte sälja eller köpa något. Det går inte ihop.

    Via Tapatalk ser jag endast inlägg skapade igår där ett flertal består av bara ett par ord. Hur responsen har varit på dina inlägg säger ingenting då detta handlar om att du spammar, och det är ett beteende som ogillas här.

    Ja det är väldigt tråkigt att du blivit bemött på det viset. Jag tycker dock att spammare ska bannas direkt.
     
    Sleepwalk gillar detta.
  14. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det var dessvärre ett par fall varje vecka där folk blev lurade/ansåg sig ha blivit scammade på ett eller annat vis, innan vi införde restriktionerna. Det eskalerade ofta till situationer där vi, forumet, förväntades trolla med knäna och som genom magi dels lista ut vem som talade sanning och dels lösa problemet.

    Sedan blev det utanpå detta en hel del polisärenden med krångel med att lämna ut IP-adresser och polisanmälningar hit och dit. Det tog kort sagt alldeles för mycket fokus från våra moderatorers och administatörers huvudsyllor för att vara hållbart.

    Vi ställdes således inför valet att införa hårda restriktioner eller stänga "Köp & sälj"-forumet. Vi valde att hålla forumet öppet, med restriktoner, och sedan dess kan jag inte dra mig till minnes att vi har haft ett enda bekräftat scamfall.

    Det var flera olika personer som regelbundet försökte lura folk, men vi tror att det ofta var samma handfull snubbar som registerade nya konton med nya IP-nummer om och om igen i takt med att de bannades.

    Orsaken till att vi valde att kräva både tre månaders medlemskap och 50 inlägg är för att det gör det extra svårt för scammarna som ofta är ute efter snabba pengar för att finansiera ett eller annat beroende.

    Om det bara är en tidsgräns men ingen inläggsgräns så kommer scammarna kunna bunkra upp med 50 nya konton under några dagar och sedan sätta sig och vänta tre månader, varpå de kan börja om att göra som de gjorde innan våra restriktioner: Scamma, bannas, gå vidare till nästa konto.

    Om det bara är en inläggsgräns så kan de skapa ett konto, sätta sig och spamma ut 50 inlägg under en natt, scamma folk, bannas, skapa nytt konto, spamma 50 inlägg, scamma, bannas. Om och om igen.

    Att kombinera tre månader och 50 inlägg har helt enkelt, även om det inte är en garanti på något vis, fungerat exemplariskt... så vi har ärligen inga planer alls på att ändra på detta.
     
    Sleepwalk, vulfgar, xmonox och 1 annan gillar detta.
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Först och främst, välkommen till Swedroid.
    Det är bra att frågasätta. Det är också bra att swedroid poängterar och markerar med all önskvärd tydlighet att detta inte är en "köp & sälj"-sida och så aldrig kommer bli. Fokus är tekniken som avhandlas i respektive underforum. Köp & sälj-delen är bara en minimal "tarm" på forumet. Vill jag sälja grejer vänder jag mig till tradera eller blocket. Utan kontroll på köp & sälj-delen av forumet hade saker gått utför ganska snabbt.
     
  16. Dawnengine

    Dawnengine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus
    Telefon 2:
    HTC One M7
    ROM:
    SlimLP 5.1.1
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    ROM:
    Cyanogenmod 12.1
    Platta:
    iPad Mini
    Platta 2:
    Google Nexus 7 2012
    ROM:
    Paranoid Android 4.1.2
    Jag håller med dig om detta.
     
  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Eller så vänder jag mig till en sida ämnad för köp&sälj.
     
  18. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Innan dom Satte 50 inlägg och 3månaders regeln så var det nära att dom stängde och tog bort Köp & sälj helt. pga så mycket bedragare.

    Det är bara att följa reglerna och vara glad anser jag.
    Annars kan man lika gärna vända sig till Blocket , tradera eller gulan.
     
  19. Dawnengine

    Dawnengine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus
    Telefon 2:
    HTC One M7
    ROM:
    SlimLP 5.1.1
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    ROM:
    Cyanogenmod 12.1
    Platta:
    iPad Mini
    Platta 2:
    Google Nexus 7 2012
    ROM:
    Paranoid Android 4.1.2
    Ja, kanske det...
     
  20. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Sen har vi det där med onödiga poster, har man gjort 50st "onödiga" poster som "jag håller med" , "eller hur" . Då är man ju knappast trovärdig som säljare. Jag som köpare brukar alltid se på historiken över säljarens inlägg. Är de bara skit inlägg, då avstår jag från att köpa eller buda. Då säljaren mest har varit ute efter att få en massa poster för att kunna annonsera i köp & sälj.

    Men det kanske är bara jag som är så.

    Bästa vore det med en liten forumdel där man kan "gröna" användarna man gjort affärer med.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    mannyb gillar detta.