Problem: Hörlurar Ljudutgången S4? Ljudkvalitet, prassel?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av GATUPLAN, 9 maj 2013.

  1. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Tja, har fått hem 3 par BassBuds hörlurar, som ska ligga på ca 580kr på den amerikanska marknaden, här i Sverige en bit över det (själv fick jag dem skit billigt, dock original). Först trodde jag att jag blev blåst. När jag kopplade dem till S4 så prasslade dem i basen, alla tre. Det låter precis som ett trasigt bas element i en högtalare. Sedan testade jag BassBuds i min bärbar som har ett riktigt bra Bang&Olufsen ljudkort. Och då briljerar alla hörlurar trotts jag hårdtestar dem med extra bas och extra dB osv.
    Jag måste tillägga att de billiga eller vanliga hörlurar visar inga missljud, utan fenomenet kommer fram i dem finare som har riktigt bra ljud i övrigt.

    Därefter kopplar jag S4-an till mina aktiva högtalare som i vanliga fall spränger väggar...inga direkta missljud, men nja...det blev mycket lägre volym och tråkigt ljud i övrigt...

    Era erfarenheter men S4-s hörlurar ljudutgång?
    Någon som testat och jämfört lite finare hörlurar i S4-an?
    Kan det bero på mjukvaran eller annat?
    Kan det bli fel just på min lur? Tips?

    MVH
     
  2. kezkek

    kezkek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Tänkte att jag skulle bli medlem här då jag upplever liknande problem som dig. När jag lyssnar på musik i bilen via AUX så blir ljudet mycket lägre än med min iPhone 4 som jag hade tidigare. Jag kan lyssna på MAX utan att det är riktigt högt, och då blir ljudet bara dåligt. Riktigt tråkigt då jag älskar att lyssna på hög musik i bilen och jag hoppas att det finns en lösning till detta??? Annars vette tusan..

    Pratade med en kompis som har iPhone 5 och han upplever liknande problem, han lär dra på rejält i stereon för att få ett någorlunda ljud..

    Kan tillägga att jag också har S4an.
     
  3. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Ladda en en equlizer så kan ni få bättre tryck, det blir klart bättre. Men min gamla One X spelade bättre i hörlurarna med "beats"
     
  4. kezkek

    kezkek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har provat men hittar ingen där man kan reglera ljudstyrkan, har du nå tips?
     
  5. luddewe

    luddewe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har också upplevt ett visst prasselljud stundtals, använder Jays, försvinner dock efter ett tag om man vrider lite på lurarna, konstigt :/
     
  6. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Ju mer bas desto mer prassel...sedan ljudvolym är alltid dålig.
    Hoppas det finns en bra lösning då S4-an är bäst på andra plan.
     
  7. Sandis

    Sandis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
  8. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Verkar som Samsung-nötterna älskar lågt ljud. Hade exakt samma problem med min S3. Flashade in en customrom och problemet var borta. Vet ifan vad Samsung håller på med.
     
  9. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Testa poweramp, där kan man ställa upp det mesta.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  10. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER


    Hur gör man det då?
    Tack!
     
  11. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Tror inte att det är problem med inställningar, kanske förbättrar man ljudvolym, men det hjälper inte med prassel dessvärre kommer det att prassla ännu mer...
     
  12. Sikki_mixx

    Sikki_mixx Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag upplever och mycket lägre ljud och klenare ljudbild på S4 mot min tidigare IPhone.
    Jag har testat Poweramp men blir inte direkt imponerad av ljudet ändå.

    Rent av besviken faktisk!
     
  13. Sikki_mixx

    Sikki_mixx Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag upplever och mycket lägre ljud och klenare ljudbild på S4 mot min tidigare IPhone.
    Jag har testat Poweramp men blir inte direkt imponerad av ljudet ändå.

    Rent av besviken faktisk!
     
  14. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
  15. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    jag har haft många Samsung lurar men inte S4an. Och jag måste säga att jag har tyckt det var dåligt ljud på alla. T.ex kom jag från en LG O2X till en S2a och skillnaden på musik var som natt och dag. ångrade mig att jag bytt till en S2a då jag lyssnar på musik mycket och är noga med ljud. ändå körde jag massa olika custom Romar för att prova.

    Nu kanske inte de här hjälper er. var bara tvungen att skriva.
    Men man tycker att på en dyr mobil så borde dom väl kunna slänga in ett bra ljudchip och inte ett från en gammal commodore 64.

    Hoppas det löser sig för er
     
  16. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det verkar vara ett generellt fel på S4 iallafall. Sen om det kan lösas med mjukvarufix eller ej vet jag inte.
    Kolla in DENNA tråd från xda forumet


    Detta som stoppar mig från att köpa telefonen just nu.
     
  17. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Det kan stämma, men i mitt fall så lyssnar jag inte mycket musik på själva telefonen... Men det kan vara roligt ibland att koppla luren till högtalarna eller bilen... Just nu är det pinsamt när folk ser mina fina BasBuds hörlurar och säger "men koppla dem till din nya S4-an så hör vi det fantastiska ljudet..." Vad säger man då...det kommer att prassla...
    Men när man kommer till video inspelningar och även ljudet där så är Samsung överlägsen. Jag har filmat med min s3-a flera konserter och då var det massa Iphone och även riktiga kameror. Men när alla vi lagt upp våra video på Youtube så var S3a överlägsen. Från det höga volymen på musiken till det låga snacket mellan låtarna tom då musiker snackar utan mikrofoner...
    Och S4 är säkert inte sämre än S3. Det är det område jag uppskattar mest vad det gäller ljudet i telefonen...
    Men KLART att det är pinsamt miss av Samsung att inte få bättre ljud i hörlurar utgången. De kan vara ledande på alla plan...även där...konstigt och irriterande!
    Mvh
     
    Last edited: 10 maj 2013
  18. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Det kan stämma, men i mitt fall så lyssnar jag inte mycket musik på själva telefonen... Men det kan vara roligt ibland att koppla luren till högtalarna eller bilen... Just nu är det pinsamt när folk ser mina fina BasBuds hörlurar och säger "men koppla dem till din nya S4-an så hör vi d3t fantastiska ljudet..." Vad säger man då...det kommer att prassla...
    Men när man kommer till video inspelningar och även ljudet där så är Samsung överlägsen. Jag har filmat med min s3-a flera konserter och då var det massa Iphone och även riktiga kameror. Men när alla vi lagt upp våra video på Youtube så var S3a överlägsen. Från det höga volymen på musiken till det låga snacket mellan låtarna tom då musiker snackar utan mikrofoner...
    Och S4 är säkert inte sämre än S3. Det är det område jag uppskattar mest vad det gäller ljudet i telefonen...
    Men KLART att det är pinsamt miss av Samsung att inte få bättre ljud i hörlurar utgången. Det kan vara ledande på alla plan...även där...konstigt och irriterande!
    Mvh
     
  19. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Har ni andra också haft problem med 3.5 utgången, när jag stoppar i hörlurar och startar ex spotify så spelar låten men det kommer varken ljud i högtalarna eller i lurarna, har provat i flera olika lurar men ingen skillnad. Har startat om telefonen och gjort en fabriksåterställning. Det funkar kanske 1 av 10 gånger för mig.. Mobilen är 8dagar så jag kunde inte doa den idag när jag va inne på telias butik :/

    Får se om det löser sig med uppdateringar som lär komma i täta skurar då det iaf för mig upplevs mycket mjukvarubuggar.

    Vill ju inte lämna nya telefonen på langning direkt heller.
     
  20. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag har noterat ljudstörningar med EQ aktiverad i Spotify. Stänger jag av den låter det lika klart & brusfritt även där som i andra appar. Volymsförändring mitt i en låt har jag nog också märkt vid något tillfälle, så Samsung har att polera en del.