Roaming-problem med ny Kina-mobil (Tronsmart TS4)

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av jockeihabo, 8 maj 2013.

  1. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har precis kommit igång med min nyinköpta Kina-lur, Tronsmart TS4. Jag har googlat runt lite så den fungerar perfekt, förutom att roaming hela tiden är på om jag aktiverar 3G, och detta verkar vara ett känt dilemma. Jag har försökt läsa mig till varför det blir så här, men hittar mest gamla trådar.

    Dragonevo har tydligen kunskap om detta, men någon annan som vet får gärna förtydliga. Vad jag förstått så har det att göra med att mobilen klarar 3G-frekvenserna 850/2100, medan det i Sverige verkar vara 900/2100 som gäller, och det drabbar mest Tre-kunder, men enligt de frekvenstabeller jag hittar så kör ju alla på 2100-bandet, så hur kan det då behöva roamas? Vilken operatör hamnar jag som teliakund hos? Läser man runt så verkar ju inte operatörerna samarbeta med roaming., så hur kan det fungera att surfa för mig om jag har wifi avstängt?

    Kör jag med 3G på, så har jag symbolen RH+ (HSDPA+?), och det går undan att surfa, och stänger jag av 3G, får jag E (Edge?), och det går lite trögare, och roamingen försvinner, men vilket operatör är det jag roamar med på över 3G??? Försöker jag välja ett network så står Sweden 3G som forbidden, och det är j ukonstigt eftersom jag som teliakund borde kunna ansluta dit? Jag kan bar ansluta mot Telia 3G och Telia (antar att det är 3G resp Gsm) Är det kanske så att jag trots allt kör mot Sweden 3G utan att veta om det när roamingen står på?

    vilka problem är det med detta, förutom att jag måste slå av roaming om jag åker utomlands? :-)
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du roamar med Telia... Det har något med delade nät att göra, det är inte frekvenserna.

    Tråkigt att det blir lika med MT6589 som med de äldre MediaTek-chippen, trodde det var fixat vid det här laget. Vore kul att se om Qualcomm S4 Play med dual-SIM fungerar med de svenska näten utan roaming-problem...
     
    jockeihabo gillar detta.
  3. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej! Intressant att det varit problem länge då alltså? Jo, jag gissade på att det på något sätt är Telia själva jag roamar med, men kan inte för mitt liv förstå varför. Jag vet att Telia och Tele2 delar 3G-nät utanför storstäderna, men förstår inte varför det uppkommer bara på kina-mobilerna. I så fall borde man ju kunna fixa detta i APN-inställningarna. På något sätt verkar telefonen tro att den roamar utan att den egentligen borde? jag vill kunna tvinga den att köra mot Sweden3G utan att behöva roama mot det (om det nu är det den gör)

    Hoppas fler vill fylla på med mer kunskap och ideer?
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det var samma problem med telefoner från t.ex. Lenovo och Huawei som använde MT6577-chippet, det finns en del trådar här. Vet inte om någon löste det (på annat sätt än att slå på roaming och inte bry sig).
     
  5. artie

    artie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  6. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

  7. artie

    artie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jockeihabo gillar detta.
  8. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Även jag har detta, fick min nya X920 Star idag (känns riktigt trevlig ännu så länge). Körde precis igång, och får också roaming.

    Finns det ingen risk att det blir dyrt? Ursäkta om frågan varit uppe tidigare...
     
  9. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    oj, det var hardcore!

    Det är säkert något man kan göra om man har en himla massa tid, och kunskap. Verkar vara mycket med GSM iofs, men det är säkert en del av svaren. Jag kan nog inte ta mig genom den textmassan :-)

    Jag är som sagt noob på detta, men vad jag vet ska det inte kosta något inom Sverige, eftersom det inte är internationell roaming, men vill gärna få en bättre förklaring av nån som vet :-)

    Jag har googlat en hel del, men här får man verkligen bra svar, grymt!
     
    Last edited: 9 maj 2013
  10. artie

    artie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  11. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hehe, tror jag kollat dessa värden 100 gånger, jag har rätt MCC (240) och MNC (01).
    Jag har lyckats luska ut att det är Tele 2 som har 3G-nätet i min region rent fysiskt, men jag vet inte om det har någon betydelse. Det får väl bli att kolla nästa gång man är i typ Göteborg eller Stockholm om det blir utan roaming där. Ska jag vara ärlig fattar jag fortfarande inte VARFÖR Kina-lurarna med billigare chipset, eller om det pga det inte är europeiska versioner de envisas med att roama. Jag har insett att det inte är en inställningsfråga (om jag inte ska editera järnet i xml-filer), möjligen en frekvens eller nätdelningsfråga pga chipset.
     
    artie gillar detta.
  12. artie

    artie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  13. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan även erkänna att jag är riktigt dum...

    Har inte märkt att jag har haft ett skärmskydd på i en vecka utan att märka det. Tyckte passningen mellan ram och skärm var dålig innan :-)

    det satt ett skitfyllt på från början som jag tog av, men sedan ett hyfsat snyggt där under som blev repigt lätt, men det var ju inte så konstigt när det var plast :-) Den som har fått hem en lur kan alltså kolla om det sitter ett skydd på som inte märks
     
  14. diko

    diko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har 2 kina lurar bägge romar hela tiden jag har bestallt en Tronsmart Ice TS9 en fråga till dem som har en Tronsmart telefon finns EPO och AGPS inställningar på telefonen ?? Tacksam för svar fann i ett annat forum att de inte hittade EPO och AGPs inställningar på sina kina telefoner med android 4.2.1 är det sant ?
     
  15. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej, Jag har inte en aning om vad det betyder, men kollat runt i alla gps-settings och hittar inget liknande
     
  16. fkt67

    fkt67 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det finns i min Star med 4.2.1. Man "trycker" på valet GPS satelliter under platsåtkomst.

    Skickat från Star N9589 via Tapatalk 2
     
  17. jockeihabo

    jockeihabo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    jamen, där var det ju. jag fattade inte att man fick klicka en gång till. ibland tycker jag man skulle ange att det finns undermenyer. kanske ha klickbara rader understrukna eller nåt
     
  18. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Min gamla HDC kina mobil roamade oxxå trots alla försök att få den att sluta, med alla operatörer.

    Misstänkte bugg i firwaren till slut..

    Har en Xiaomi mi2 med qualcom nu den roomar inte med samma operatör tre..
     
  19. artie

    artie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Var in hos Kjell & Company för koll av mifi och samtidigt råkade jag snava över nåt ovanligt intressant:
    "Hur funkar det?"
    http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/mobilt/mobil-kommunikation/mobilnaten
    Angående undermenyer.
    Testa ex.vis Mobilt i vänstermenyn. Rulla ner och se till att klicka på rubrikerna som dyker upp i högerrutan för att få tillgång till nästa steg osv...
    Ovanligt klar och redig och rensad layout.
    Lärt mig mer där på 10 minuter än flera veckors nergrävande på andra ställen.
    Rekommenderbart.