Problem: Dålig kvalitet på kameran

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av cruZZade, 2 maj 2013.

  1. *Zalona*

    *Zalona* Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft en hel del mobiler och nu sist Samsung Galaxy S3, jag älskade kameran och var otroligt nöjd, men fick hem min S4 igår, men till min stora besvikelse var kameran fruktansvärd. T.o.m inre kameran tog många ggr bättre bilder än den yttre. Jag pratade med Samsung och dom sa att jag såklart fick doa den.

    Kameran hade stora svårigheter att fokusera och sen var det som många andra beskrivit som en blaskighet och kornigt som vid högt isotal, jag tog en massa jämförelsebilder med S3:an och 4:an..

    Jag var grymt besviken, men hade ju samtidigt sett bra bilder tagna med den + att jag inte upplevt nåt sånt där i butiken då jag testade deras demoex och lekte med den typ en timme eller mer..

    Jag fortsatte att testa att ta en massa kort, det underliga är att sen dagen efter så tar den helt plötsligt bättre bilder.
    Knivskarpa och fina och ja, en aning ljusare än 3:an, men absolut inget fel, och som sagt väldigt skarpa och fina.
    Den fokuserar även bättre och svårigheter den hade dagen innan är som bortblåsta.

    Den hade svårt även t.ex vid alla dom lägena att hitta rörliga objekt osv, inget kunde den göra dagen före. Men helt plötsligt funkade allt. Text jag tog kort på var skarp och svart och jag kunde se texturen på papperet, innan var allt grått och nästintill suddigt.

    Jag har ingen aning vad som hände, jag har koll på alla inställningar, jag gör knappt annat än att fotografera typ, nä, men skämt åsido, det blir en hel del bilder per dag, så jag gjorde inget annorlunda.

    Kanske nåt i min lins eller nåt som var tvunget att nötas till. Ingen aning.
    Den är fantastisk nu iaf. :)

    Ville bara dela mina erfarenheter iaf.
    ----------------------

    Jag tar tillbaka detta, idag kunde den inte fokusera på en enda växt t.ex, S3:an klickar och fokuserar - klart direkt.
    S4:an (min iaf, säger ju inte att alla är så) - 10 min senare fortfarande inte fått in fokus på växten varken på nära håll eller avstånd.. Gick inte ta bild heller, då jag tryckte på avtryckaren så det enda som hände var att fokusrutan flyttade på sig på skärmen, tog inga bilder. Sen rätt som det var (hade inte hållit in avtryckare eller nåt) så började den som med serietagning, fast den tog inga bilder, den smattrade i mer än 2 min! Allt låste sig, Jag tryckte för att stänga av den en då fastnade det fönstret ovanpå kameran och allt också.. så fick ta ur batteriet..

    Har testat uppdateringen som kom imorse.. ingen förbättring.. DOA imorgon.. får hoppas på förbättring.. men vet inte vad jag ska förvänta mig..

    Nu passade kanske det jag skrev nu in bättre på nån buggtråd, men jag tänkte bara att jag lägger till det här nu iaf..
     
    Last edited: 10 maj 2013
  2. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Samma fråga till dig som jag tidigare ställde till TS men inte fått svar på.. Körde du med antiskakfunktionen?

    Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
     
  3. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Han har svarat på det på första sidan när jag frågade :) Han kör med bildstabiliseringen på.
     
  4. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jupp det har han, men han har inte testat S3 vs S4 med den avstängd.. :)


    Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
     
  5. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Ganska säker på att jag svarat på detta redan. Bilden togs utan bildstabilisering på på båda telefonerna, fanns ingen anledning till bildstabilisering då telefonen hade stöd av bordet. Provade att slå på bildstabilisering på S4 men det gjorde ingen skillnad. Problemet är ju om man tittar på EXIF att S4 väljer helt fel kamerainställningar, misstänker att detta beror på att Samsung känt sig tvingad att försöka "matcha" HTC One och Lumia 920 med bra bilder i mörker, utan att ha den optik som krävs. Kan inte hitta någon annan förklaring till varför kameran skulle vilja ta ISO 800 kl. 18.30 i ett rum med stora fönster.

    Varför är bildstabilisering inte på som standard för övrigt, har funktionen några nackdelar?

    EDIT: Aha ser missförståndet i ett av de tidiga inläggen. Jag provade att sätta på bildstabilisering (var inte på från början) när jag tog provbilder senare men märkte ingen skillnad.
     
  6. tokani

    tokani Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det vore intressant om du kunde prova att i samma ljusförhållande som förut, manuellt ställa in olika iso och jämföra. Om du ställer iso lägre så får du ju längre slutartid (med risk för skaknings- och rörelseoskärpa) men å andra sidan får du ju mindre brus.
     
  7. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Och framförallt rätt exponering (klart överexponerat i auto). Tyvärr träffar jag inte flickvännen förrän till nästa helg så jag har ingen S4 att leka med :)
     
  8. *Zalona*

    *Zalona* Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skriver en gång till bara, jag hade ju rejäla problem första dagen, se ovan, men sen blev den bättre men dagen efter igen blev den värre än första dagen + låste sig osv, så allt kraschade och den kunde inte fokusera alls, stod 10min och kunde inte alls få nån skärpa.
    Så blev ju en doa som sagt.

    Denna jag fick är underbar. Fullständigt underbar. Fokuserar självmant, alltså på ett helt annat sätt än min förra som måste varit ett måndagsexemplar, för den kunde inte autofokusera och inte manuellt heller.

    Denna är fantastisk och bilderna blir även dom fantastiska, så nu är jag nöjd och glad. Allt funkar perfekt med denna, även snabbare på alla sätt.
    Måste varit grava fel på hela telefonen på den första jag fick.

    Så nu är jag nöjd och slipper framstå som helt schizofren typ, jag har fått gå från glad till frustrerad om vartannat liksom.. :)

    Så allt löste sig bra för min del efter att doat första iaf.. :)
     
  9. Leander

    Leander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Första bilden jag tog med telefonen, skickade fram kameran för att se om katten fastnade :P

    Det var innan updaten kom, helt ok enligt mig :)

    [​IMG]
     
  10. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Någon som filurat ut hur man sätter ISO själv? Står alltid AUTO på ISO och går inte att ändra på den :( oavsett vilket läge jag provat
     
  11. sansiro

    sansiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Man måste stänga av bildstabilisering för att justera iso. Väldigt konstigt att det ska behöva vara så.
     
    Johnny gillar detta.
  12. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Egentligen inte eftersom stabben innebär högre ISO och kortare slutare..

    Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
     
    sansiro gillar detta.
  13. sansiro

    sansiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Ok, är det för att den är digital eller är det samma sak med optisk?
     
  14. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om du tänker på optisk som i en DSLR, eller i dess objektiv beroende på märke så är det en helt annan historia med faktisk mekanik. Jag kan höra VR jobba på mina objektiv..

    Skillnaden är väl att här höjer man iso för att möjliggöra snabbar slutare, dvs mindre skak. "Riktig" stabb eliminerar skak för att på så sätt möjliggöra långsammare slutare..


    Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
     
  15. sansiro

    sansiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jo, det va vad ja tänkte på men även på htc one. Den ska ju ha optisk stabilisator till skillnad från sgs4. Ja kan inte så mycket om detta men jag har ett fotograferings intresse så därför jag frågar lite om detta.
    Om man väljer "Sport" läge så ska det ha en långsam slutartid, antar jag. Skulle det funka på samma sätt som bildstabilisering funktionen?

    Och att man ska kunna höra bildstabiliseringen jobba med en DSLR kamera hade ja ingen aning om. Märker bara objektets zoom ljud. Intressant!:)
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    "have you tried turning it off and back on again?" :P

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  17. tokani

    tokani Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Sportläge borde väl vara kort slutartid för att eliminera rörelseoskärpa.
     
  18. sansiro

    sansiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    hehehe, jaa det borde det vara. Jag var visst väldigt trött när ja skrev det där.
    Tack för att du rätta mig.
     
  19. Razzle

    Razzle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har alla oskärpa på främre kameran?
     
  20. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Nej inte jag.

    S4