Problem: Automatisk aktivering av GPS

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av brobjo, 12 maj 2013.

  1. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jag har råkat ut för ett irriterande problem, sedan några dagar envisas GPS:en att aktivera sig själv, detta händer ganska ofta och alltid efter omstart av telefonen. Vill inte ha den på när jag itne använder den då den drar ganska mkt batteri.

    Jag har inte installerat någon ny app, den senaste tiden har heller inte Googles spårningstjänster aktiverade.

    Tänkte väl att det skulle hjälpa att göra en återställning och rensa cachen men problemet finns kvar. :(

    Jag avinstallerade även alla uppdateringar av Google mapps och inaktiverat den, dessutom avinstallerat de appar jag trots allt installerat de senaste månaderna. Men inget verkar hjälpa. I stor sett varje gång jag tar upp telefonen och kollar så är GPS:en på

    Jag har även stängt av telefonen och tagit ur batteriet och låtit den vara av ett tag. Ingen förbättring.
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm, menar du att GPSen är HELT inaktiverad och sedan slår den på sig själv automagiskt? :P

    För detta låter det ju som att det krävs att en root-app ligger och gör nånting... Du har ingen Tasker eller något som ligger å säger "När jag har WIFI på skall GPSen gå igång" eller nåt? :P

    Vad kör du för android-version och rom?
     
  3. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Japp den är helt inaktiverad, och när jag sedan låser upp telefonen så är den påslagen.

    jag kör också helt original o-rootad 4.1.2 med senaste lilla uppdateringen som kom häromdagen.

    Nej jag har inget speciellt installerat. GPS:en startar oavsett om jag har WIFI på eller ej.
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Helt orootad... Hmm, mys ko! Men, kom problemet innan du uppdaterade till senaste versionen eller kom det direkt efter?

    Ingen widget på skrivbordet som har GPS:en aktiverad och ligger och blockerar att du stänger av den? (Alltså någon Widget som du kan slå av och på GPSen med)
     
    Last edited: 12 maj 2013
  5. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Det hela började igår, samma dag som jag installerade den nya uppdateringen.

    MEN jag har faktiskt för mig att GPS:en var på när jag vaknade i går morse, samtidigt som jag såg att det fanns en ny uppdatering, så jag TROR att det började innan den kom. annars skulle det ju kännas som om det kan ha med den att göra.

    ja mycket märkligt, nej inga speciella widgetar, har tagit bort nästan alla eftersom de bara drar batteri och brukar krångla, har bara väder, klocka och "aktiva program"

    Mins heller inte om det kan ha kommit någon ny uppdatering av någon app i fredag. ska undersöka det. Skulle ju kunna vara någon som aktiverar den hela tiden.


    edit: Mm kom ju någon uppdatering under veckan, bland annat Viber, Google Maps och Google översätt, men de är ju så vanliga att någon annan också borde reagerat över att de drar igång GPS:en. Dessutom testade jag ju att inaktivera Maps och GPS:en startade ändå.
     
    Last edited: 12 maj 2013
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Gjorde en hel del googlande men hittar ingen med liknande problem... Jag hör av mig om jag hittar något dock! Lycka till i letandet! Du kanske kan flasha in senaste ROMen med Odin och se om det försvinner? ;) Och KANSKE EVENTUELLT en GApps på det!
     
    brobjo gillar detta.
  7. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Får fundera på det... irriterande är det iallafall. Måste ju vara nått skit som aktiverar det hela tiden.
     
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Detta verkar väldigt jobbigt! Om du inte vill gå så långt som att köra fabriksåterställning så kan du ju prova med att avinstallera appar för att se om det kan vara någon app som trilskas.
    Det enda jag vet som kan tvångsstarta gps är säkerhetsspårningen som man aktiverar genom Samsung DIVE, men det är ju bara ägaren själv som styr detta om man har blivit av med telefonen. I detta fall fjärrstartar gpsen.
    Inställningarna för detta finns ju numer under Säkerhet > Hitta min mobila enhet om något skulle ha ställts om här av misstag.
     
    Last edited by a moderator: 12 maj 2013
    brobjo gillar detta.
  9. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Har återställt den och testat att avinstallera/inaktivera apparna och det blev ingen skillnad :(

    Dock har jag ju registrerat mitt konto och förberett för säkerhetsspårningen, dock inte aktiverat det, men ska kolla inställningarna så jag inte gjort något på fyllan :) tack för tipset.


    Nu har jag inaktiverat "Fjärrkontroll" får se om den slutar att aktivera GPS:en.


    Edit:

    Icke, nu var den på igen... :(


    Edit2:

    Misstänker att jag nu funnit problemet, upptäckte på fikat idag att samma sak drabbat en kollega, den gemensamma nämnaren är Mobile@Work från MobileIron. Vi har den för att säkra telefonen och komma åt jobbmejlen. Började misstänka den eftersom den har administratörsrättigheter.

    Läser detta bland kommentarerna

    It's been driving me crazy. The GPS keeps turning on randomly and draining my battery faster. This seems to have started after the last update. Unfortunately I can't remove it because it required to be able to receive work emails.

    Constantly turned on gps randomly. Uninstalled. GS3.

    Keeps turning on GPS while the phone is in use and in standby. Draining battery and very frustrating. Should have the option to disable this feature as the need to identify location is non-essential!!

    This app keeps powering on my GPS indoors and draining my battery. It does It randomly throughout the day and anytime I install or uninstall another app. When I remove mobile iron as an administrator the problems go away. Galaxy S3 on jelly bean
     
    Last edited: 13 maj 2013
  10. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Jaså, så jobbet förföljer dig? :D

    Kom på nu att man kan tanka ner Avast:s antivirus... Med hjälp av den kan man se alla som har rättigheter till GPS, det skulle ju förenkla sökningen lite grand :O Nåja, hoppas att du hittat den korrekta appen nu då som strular! :)
     
    brobjo gillar detta.
  11. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Japp :)

    Tack iallafall, det kan vara bra att veta iframtiden, nu får jag bara hoppas på en uppdatering!
     
  12. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kan någon här berätta HUR man kan kolla ifall GPS är igång???
    Jag har inte hittat något ställe i min S2:a, men så vet jag ju inte var jag skall leta....
     
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Dra ner notifieringsfältet längst upp och kolla om andra ikonen från vänster är aktiverad eller inte
     
  14. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Kan meddela att det kom en rättning i torsdags, så nu är problemet borta.
     
  15. Yurikane

    Yurikane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4
    Har exakt samma problem på min S7 edge får frågan minst 30 ggr per dag om jag vill aktivera plats?
    Väljer alltid inaktivera men den slår på i alla fall?? :-(
     

    Bifogade filer: