Tre vill köpa Tele 2

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Nervsjuk, 15 maj 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då har de fel, rent juridiskt är Comviq endast ett varumärke som ägs av Tele2.
    http://www.121.nu/onetoone/varumarke/203927_COMVIQ - har du Comviq, så är du kund hos operatören Tele2 och inget annat.

    Att de sedan väljer att deras varumärke ska drivas separat, är deras val - men det gör fortfarande inte Comviq till en egen operatör :)
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 332
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag citerar vad comviq nyss skrev på deras FB sida:

     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är som sagt fel, här har du alla varumärken som tillhör Tele2: http://www.121.nu/onetoone/foretag/tele2-sverige-aktiebolag-77F6/varumarken

    I den listan finns Comviq. Om du söker på Comviq på samma sida, kommer Tele2 att komma upp med information där det står "Varumärke: Comviq Go Live, COMVIQ IQ, IQ COMVIQ" precis under Tele2 Sverige AB.

    De personer som sitter och svarar på Tele2s och Comviq-facebooksidorna jobbar på Transcom, de jobbar alltså inte ens direkt hos Tele2/Comviq. Sen tillhör det inte deras kunskapsområde att kunna hur ägarstrukturen och vilka namn som är varumärken respektive företag.
     
    Last edited: 16 maj 2013
    yarre gillar detta.
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo man kan ju även kolla i PTS-lista över anmälda operatörer

    http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/Bransch/anmalda-operatorer.pdf

    Comviq ÄR ett varumärke och inget annat !
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Last edited: 16 maj 2013
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Juridiskt sett är Tele2 och Comviq samma företag. De har samma organisationsnummer och det betyder att det är ett och samma juridiska företag.
    Kolla org. numren på dessa sidor får ni se:
    https://www.tele2.se/kundservice/kontakt/om-tele2.aspx
    https://www.comviq.se/kontakta-comviq

    De har båda organisationsnumret 556267-5164, alltså är det samma företag. Att de sedan profilerar och marknadsför verksamheten under två olika namn är en annan sak.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Längst ner på den sidan står det ju dessutom i klartext, vad vi redan sagt
    "Comviq är ett varumärke för Tele2 Sverige AB (556267-5164) med egen adress, hemsida och kundservice." :)
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tänkte skriva mina erfarenheter också, när vi ändå håller på.

    Tre - Drar mer ström då telefonen måste ta samtalet över 3G nätet. Bra dock att de är generellt högre hastighet i nätet och man kan surfa och prata samtidigt. Kassa mobilerbjudande med bloatad programvara och special optimerade modem i telefonerna vilket gör de jobbigt om man vill byta operatör med samma mobil. 3G är som oftast enda valet och GSM inaktiverat. sedan är alla jävla mobiler låsta. Man kan dock komma runt de genom köpa mobilen hos exempelvis TPH och få en olåst.

    Tele2 - Sämst datahastighet av alla. Ofta överbelastat nät. Fick ofta felet att min mobil har tappat data för jag har roaming avstängt. Vilket berodde på att Tele2s nät var överbelastat och telefonen trodde såldes jag var i utlandet och eftersom jag inte hade roaming på så fick jag det felmeddelandet.

    En annan sak med Tele2 är att de har flera gånger gått ut och sagt att de inte är intresserade att vara ute med ny teknik före alla andra. De är liksom inte intresserade att prova nåt oprövat och vill gärna bara köpa in de som får allt att funka men inte mer än så. Vilket jag tycker är en trålig inställning. Fast största problemet för mig med Tele2 var att data kopplas ner efter ett par sekunder då man har kopplat upp ett samtal.

    Telenor kanske inte är billigast men de har funkat helt okej för mig. Får mycket högre datahastigheter än jag fick tidigare med Tele2, dock inte bättre än jag fick med Tre. Priset är väl lite högre än Tele2 men samtidigt så sög Tele2s nät och gav mig massa frustration. Så i slutet av dagen var Telenor bättre för mig. Dock inte felfria de heller. Har fått roaming felet med dem också till och från. Både jag och kollegor har fått de. Vi har Alla olika mobiler S2, S3 osv..

    Telia har jag undvikt som pesten. Kommer aldrig bli kund hos dem så länge jag kan hålla mig ifrån de skitbolaget. Så ignoranta och idiotiska och elefanttunga som bara ett stort företag kan vara är just Telia. Aldrig någon goodwill och mer ofta än annat dyrast. Så som sagt, aldrig igen kund där. Var det runt 2002-2003 men de fick räcka för mig.
     
  9. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja jag har haft abonnemang med de flesta operatörerna även 3 och har just nu Tele2 4G abb och ett Halebop/Telia Abb som ska avslutas när bindningen går ut efter sommaren.

    På den mindre ort i Småland där jag nu bor så har Telia/Halebop inget 4G nät alls, inte ens i kommunens centralort. Datahastigheten med 3G ligger i praktiken på max 3Mb/s offpeak och ofta bara på några hundra Kb/s under peak med usel ping trots 1km och fri sikt till masten utom på sent på natten. Dvs klara kapacitetsproblem.

    Tele 2 och Telenor delar 4G nätet och där jag bor är det landsbygds 4G på 900 bandet som erbjuds. Fungerar faktiskt bättre än inne i centralorten som har 2600 bandet. Hemma får jag 22-23 offpeak och 13-15 ned under peak samt 5-9 upp med bra ping och snabbare än vad Adsl ger här.

    Det man är orolig för är ju om samsatsningen med Telenor som faktiskt håller på att ge klart bästa 4G nätet utanför storstaden skulle riskeras. Telenor och tele2 har ju haft lite luckor i täckning som de nu verkar få bort genom samarbetet där de slår ihop 2G nätet och fördelar om för att få bästa 4G täckningen.

    Detta att Tele2 och Telenor nu storsatsar på att samordna sina nät är ju något som verkligen kommit oss som bor utanför storstaden till del och tycker nog att nätet fungerar rätt hyfsat nu trots att optimeringen ännu inte är helt färdig .

    Har tidigare kört Telia för deras landsbygdstäckning men det gäller numera bara röst, på data är de efter rejält då de bara bygger 4G där det finns mycket folk eller turistorter annars tvingas man köra i det överbokade 3G nätet som i praktiken ofta är oanvändbart segt.

    Tele2s 3G är inte så roligt då det är segt precis som Telias men ofta går det att köra bra 4G istället vilket ju inte går med Telia pga deras usla 4G täckning.

    Tre har ju inte alls samma 4G täckning så det är väl den de är ute efter vid ett uppköp och jag tror att Tele2s kunder får det sämre vid ett uppköp.

    Dessutom är Tre väldigt jobbiga med sina bloatade och låsta telefoner med blockerade funktioner.

    Tres kunder skulle kanske få ett bättre 4G nät men alla skulle nog förlora på att prispressen minskar, helt klart skulle det bli dyrare tror jag då priskonkurrensen är främst mellan Tre Och Tele2/Comviq.
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tre bloatade telefoner och blockerade funktioner? Vad är blockerat i en trelur? Visst Bloat finns i en trelur, men det går att avinstallera allt. Så vad är problemet?

    När det gäller 4G så har Tre valt en annorlunda teknik mot de övriga. Vad jag förstått räcker det med att mjukvaruuppgraderas deras Basstationer med ny mjukvara så funkar deras 4G. De övriga måste bygga ny utrusting. Rätta mig, om jag har fel på denna del. Men vad jag har förstått så behöver inte tre i sitt nät uppgradera hårdvara. En annan femma är att Tre har med sin version av 4G redan ganska stor täckning. Hastigheterna är kanske inte i klass med de övrigas, men enligt tester går deras nät ändå mycket snabbare och jämnare.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tre har köpt ny LTE-utrustning från ZTE, så det är inte bara en mjukvaruuppdatering. Hade det varit det hade de väl uppdaterat alla basstationer, nu är det många mindre orter som inte har någon 4G alls med Tre.

    Ganska stor täckning vet jag inte, åker jag fem minuter på E18 så tappar jag 4G-täckningen med Tre (fast jag enligt täckningskartan ska ha full täckning hela vägen). Fast det fungerar ju bättre än Telia 4G förstås...
     
    Last edited: 17 maj 2013
  12. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag tror att det täckningsmässigt hade varit riktigt bra detta, men att det prismässigt är ganska dåligt, för oss då. Eftersom just tele2 och tre hade priskriget mot varandra.

    Men säg att allt detta skulle bli verklighet, med köpet då, hade det inte varit förbannat roligt om dom bytte namn till tele3? ;-)
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Borde det inte bli Tele5 istället? :P


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tror inte att Hutchinson Whampoa vill släppa namnet 3 som de kör i många länder.
     
  15. Mikael R

    Mikael R Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2009
    Inlägg:
    1 506
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det ironiska är ju att de också stämde 3 några dagar senare. Först gjorde de dock fel och stämde sig själva :P


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  17. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Numera drar inte 3G mer än 2G. Allt handlar om vad för telefon/smartphone du använder. I vissa fall kanske tom batteritiden blir bättre vid 3G anslutning än 2G.

    Ex Xperia Z förvisso en ny modell
    http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z-5204.php
     
  18. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Nu vet jag inte riktigt vems "sida du tar" (om du ens är seriös :P). Men för att försvara tre så har dom gratis 4G i alla abonnemang dom tillåter IP telefoni och dom har även maxfart till alla abonnemang.

    EDIT: Men jag förstår inte varför tre stämmer dom för att t.ex inte ha någon öppningavgift..
    Min Nexus 7 Tapatalkade
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, du kan ha rätt där. Men vad jag förstått skall 3's nät ändå vara förberett på ett helt annat sätt än de övrigast med 4G i åtanke.

    Ja, 4G är ju inte riktigt igång överallt hos 3 ännu. Men Jag i Örebro har t ex 4G och det är väl utbyggt här. Men jag har då ingen nytta av det ändå.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 kom dessutom tvåa i testet PC För Alla nyligen gjorde och fick en "Bra val" stämpel. Tele2 kom först då deras 4G-täckning är störst.

    De fick dock testets högsta hastighet med 3 :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2