Problem: Min Galaxy S3 låser sig slumpmässigt

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Christian Johansson, 14 dec 2012.

  1. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Hur uppdaterar man basbandet?
     
  2. leetal

    leetal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan även verifiera att telefonen dummar sig efter Ella uppdateringen. Min blir slöare och slöare tills den till slut hänger sig. Händer ca 4 ggr per dag. Väntar man ca 1 timme brukar den vakna till liv igen. Ska lämna in den för byte av moderkort imorgon. Värdelöst att inte kunna bruka telefonen 25% per dag :/

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  3. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Ok, då är det skillnad på ELL4 och ELLA. Jag har, PEPPAR PEPPAR!!!, upptäckt att den nu i två dagar betett sig felfritt sånär som på några FC's (dock en och samma app som bråkar). Kanske man slipper service?!
     
  4. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    När släpptes ELL4?
    Hittar inte den.
    ---
    Sent from my Samsung Galaxy S3 via Tapatalk
     
  5. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Osäker, men jag laddade enligt datorns info ner den den 23/1.
     
  6. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Humm...

    Skall kolla när jag kommer hem; tror jag kör på:

    Version 4.1.2 - Rel 2013-01-28 - I9300XXEMA2_I9300NEEEMA1_NEE
     
  7. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Jag kör med den versionen också vilket är den senaste enligt sammobile. Den har fortfarande modem(basband) XXELLA men det viktiga är att det är en build version som är XXELLA eller senare och senaste versionen som är släppts för NEE har build version XXEMA2 som ju JkJ076 visade ovan.

    Tyvärr så har min mobil också börjat frysa nu men om man läser i
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2133401
    så beskrivs det att det beror på att minnes chippet börjar bli trasigt men att kärnan i den senaste versionen av firmwaren kan hantera det men att den fryser när data skrivs till de felaktiga minnesblocken. Nästa gång skall dock kärnan veta om att det inte går att skriva till det minnesblocket och på det sättet minskas frysandet

    För att snabba på proceduren med att få telefonen att hitta alla fel kan man tydligen använda Dummy File Generator

    Det är dock ett garantifel egentligen så även om Samsung lyckats mjukvarufixa hårdvarufelet så om man stör sig på det bör man lämna in telefonen för reparation med hänvisning till exempelvis:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1993044
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2091045
    och
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2133401
     
    JkJ076 gillar detta.
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Fan vad jag känner igen mig i allt ni skriver här. Min telefon är EXAKT som ni beskriver. Den har dock börjat bli lite stabilare. Men jag har en del skumma problem utöver just detta med seghet och frysningar.

    En CP grej som jag märkt är ES File Explorer (ES Filutforskare). Jag laddar ner den ifrån Play. Installerar. Startar den första gången. Ser de man brukar se när man kör den första gången. Jag stänger sedan ner appen. Och för att vara helt 100% på att appen verkligen har stängts ner startar jag om min mobil. Sedan startar jag ES igen. Vad händer? Jo efter lite utforskande så sker följande: /data/app/estrong.nåt.nåt.nåt.apk ändrar rättighet så den inte längre har rw---r--r utan nu bara rw------ Jag minns inte exakt vad de betyder. Men den ändrar hur som helst rättigheten. Och när jag försöker starta appen som sagt så kraschar den. Om jag avinstallerar Appen igen och sedan installerar den på nytt så funkar den alltid bara första gången jag startar den. Sedan kraschar den.

    Jag har kommit på att om jag laddar ner appen. Startar den. Rättar till rättigheterna manuellt med en root explorer och sedan startar appen igen. Då håller den sig stabil.

    Men fan va skumt!! Jag kör med NeatRom Lite 1.8. Jag har gjort en fullständig FR innan jag började använda ROM:en. Mitt SDKort är formaterat (både internt och externt).

    Sedan har jag lite random FC-stängningar och sånt. Men de har som sagt inte hängt sig nu på ett par dagar. Jag antar att Samsungs insane fix har börjat markera allt som behöver markeras upp. Frågan är om man skulle kunna få luren utbytt eller om de på verkstaden kommer gnälla och säga att de kan inget fel hitta.
     
    Euran70 gillar detta.
  9. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Jag kan påvisa felet varje gång jag kör Dummy file generatorn. Telefonen fryser varje gång och kommer igång igen efter 20+ minuter. Så jag känner mig rätt lugn på att kunna påvisa felet när jag skall lämna in den för det känns verkligen som det är ett måste i långa loppet.
     
  10. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Reparationsdetaljer från Telenor Malmö för min inlämnade S3:a

    Enheten är utbytt av serviceverkstaden till utbytesenhet.
     
  11. Clarence_S

    Clarence_S Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaha då har min s3a råkat ut för samma problem... Telefonen låser sig helt minst en gång om dagen vilket gör att jag får rycka ut batteriet och starta om den. Har testat att fabriksåterställa telefonen tre gånger, dock utan framsteg. Hur har det fungerat för er som har lämnat in era telefoner? Tappade min telefon en del på nyår så är rädd att de ska se alla märken och skylla på "yttre åverkan"!
     
  12. gsson666

    gsson666 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft mitt skrot inlämnat 3+4 veckor nu. Vid första inlämningen byttes usb:n, vid andra gången så har det haft skiten i 4 veckor och konstaterat att ingen fel finnes.

    Jag har inte hämtat ut fånen ännu, men jag kommer att skicka tillbaks den omedelbums. Den "serviceverkstan" som har haft den verkar ju vara helt inkompetent.

    Det som hände med fånen var att fånen startade om sig lite då och då. Hade diverse frysningar samt att batteritiden minskat groteskt utan uppenbar anledning.
     
  13. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Låter som SDS felet ju.

    Vilken build har du? Du behöver EMC3 för att problemen skall försvinna. Något förvisso verkstaden borde fixat åt dig.
     
    gsson666 gillar detta.
  14. gsson666

    gsson666 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, jag kollade med mmc-appen. Och jag hade ju det så kallade "insane chip".

    I princip det enda de gjort på 7 veckor är att uppdatera en redan fullt uppdaterad telefon, och ja jag har gjort systemåterställning, x antal gånger. Jag hade ju till sist mindre än 10 appar på fånen då det kändes meningslöst att lägga in mer saker då man blev av med allt.

    Samt bytt usb.

    Starkt jobbat?
     
  15. SamsungFanboy

    SamsungFanboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns ju en nyare firmware upgrade, som kom ut detta året (2013) för bara några vecokr sen, updaterat din s3:a?
     
  16. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag har haft frysproblemet i en dryg vecka nu, till slut blev det ohållbart och jag har suttit i två dygn och kört Dummy File Generator. Något bättre blev det, men trots att jag kört ungefär fem pass med 11 GB så kändes telefonen ändå inte tillförlitlig.

    Idag fattade jag beslutet att byta till officiell Samsung-ROM, av två skäl:
    1. Ska jag lämna in telefonen på lagning så kan jag lika gärna ha officiell ROM så slipper det bli en issue.
    2. Jag har läst att nyare Samsung-firmware eventuellt fungerar bättre.

    Nu kör jag I9300XXEMC3_I9300NEEEMC1_NEE och tamejtusan, telefonen fungerar ju felfritt! Åtminstone i fem timmar. Varför då? Jag vill ju egentligen inte ha Samsung-firmware, utan föredrar CM10.1, men jag kan ju heller inte lämna in en fungerande telefon för lagning...

    Jag vill tillbaka till CM10.1, finns det något jag kan göra?
     
  17. affliction

    affliction Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkta höra vad ni tror om detta.

    Min S3 började frysa sig 5 till 10 ggr om dagen , lämnade in den på service och berättade mitt problem, efter 10 dagar var den klar att hämta.

    Reparationskostnad : 0 Sek.
    Verkstadens arbetsbeskrivning: Mjukvara uppdaterad Enheten har nollställts Godkänt i funktionskontroll Testat OK.

    Hämtade ut min mobil och direkt när jag börjar använda den så hänger den sig, startar om den, hänger sig igen, går tillbaka och visar så de ser att den har häng sig
    De tycker att jag skall gå till deras kundcenter och höra vad de säger. De sa att om den inte blir lagad denna gång får jag ny mobil..

    Deras beskrivning till verkstaden den kom ifrån.
    OBS BACKREP!! ni har tidigare uppgraderat mjukvaran för att telefon hänger sig flera gånger om dagen. Detta har inte hjälpt. Redan direkt efter kund hade hämtat ut telefonen från service så uppstår problemet igen. Han hittade även mindre märkvärdiga repor på baksidan efter uthämtningen.

    Mobilen på verkstaden nu i 12 dagar

    Och så verkstadens beskrivning igen här under.

    Reparationskostnad : 225,00 Sek.
    Verkstadens arbetsbeskrivning: Telefonen har varit på extern verkstad där vätskeskada upptäcktes. Bild finns att se på hemsidan (telecareservice.dk) Returneras till kund.

    Har inte fått tillbaka min mobil än efter ca 12 dar tror jag får hämta ut den i morgon.

    Min fråga är att kan det verkligen bero på att min telefon fryser sig på grund av att de säger att den var vätskeskadad? Jag har svårt att tro det, och kan man lita på att de verkligen har öppnat upp mobilen och bytt det som var skadat? Fick en bild på den skadade delen..låter som jag har läst ett SDS fel?

    Tänkte på tips vad jag skall säga till dem i butiken i morgon
     
  18. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Har du bilden? Jag vill verkligen se det här.
     
  19. affliction

    affliction Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja det har jag :)
     

    Bifogade filer:

    • s3.jpg
      s3.jpg
      Filstorlek:
      49,2 KB
      Visningar:
      126
  20. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Svårt att avgöra om detta är en vattenskada....
    Men det är lite småskumt att de inte upptäckte denna eventuella vattenskada när den var inne första gången.

    Om jag inte minns helt fel, så kan de inte hävda en sådan här sak på en backrep. Dock osäker på det.