Om laddning och batterier

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tom200, 26 mar 2013.

  1. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det första jag funderar på är vad en laddningscykel är? Ett Li-ion batteri har ett visst antal cykler det klarar innan det försämras. Enligt vissa förbrukas en cykel vid varje laddning, oavsett hur kort. Enligt andra så är en laddningscykel från 1-100%. 1% laddning är 1/100 cykel. Apple hävdar t.ex. detta. Vad stämmer?

    Undrar även om det kan vara skadligt att ladda med för svag laddare? Jag laddar t.ex. ibland med en som är på 600mA istället för 1A. Den jag kör dagligen är också för svag egentligen. 850mA. Här märkt att med den svagaste laddaren blir batteriet aldrig fulladdat utan stannar på 99%.

    Sen borde det inte vara skadligt. Även usb laddar med lägre strömstyrka. Skillnaden är dock att bägge dessa laddare, laddar som "AC". Laddar man med t.ex. dator kommer det upp som "USB".
     
  2. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

  3. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

  4. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Visst är det så att batterierna nuförtiden tar mer skada av att laddas ur helt än att "skvätt" ladda? Eller har jag förstått fel?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  5. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det beror på batterityp:
    NiCd, skulle helst laddas ur innan uppladdning eftersom de annars kunde få "minne".
    NiMH, var inte lika minnesbenägna men mådde bra av att laddas ur då och då
    Li, behöver i princip inte laddas ur och ska definitivt inte ligga urladdade när de inte används. Långtidslagras halvt urladdade.

    Så eftersom Li är vanligast idag kanske man kan säga nuförtiden.
     
  6. cheesen

    cheesen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sitter här med en fundering. Vi har typ nutton microusbladdare numera här hemma, kan batteriet må illa av att Ladas med en för klen eller för kraftig laddare? Surfplattan går exempelvis inte att ladda med vissa laddare men det gör ju mobilen även om det nu tar längre tid om den är klenare. Vad händer med batteriet om jag använder min 2 amp laddare eller min 0,44 amp laddare istället för mobilens 1,2 amp?
     
  7. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Alla svar jag sett hävdar att det inte spelar roll hur kraftig eller svag laddaren är så länge det är USB.

    Det jag undrar själv nu är något som hänt med min mobil. Upptäckte den stänger av vid för låg volt, typ under 3.200V. Detta kan vara skadligt har jag läst.

    Att det inte är oproblematiskt märkte jag igår när procenten omedelbart dök från 6%-1% och mobilen stängdes av. När jag kollade batteri-loggen så hade spänningen varit 3.180V.

    Det har gått ännu lägre och jag har hört allt under 3.200V inte är bra. Går knappast att åtgärda själv ens med root tror jag. Går det att ta på garantin?