Problem: Batteritiden nu ett skämt

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av Galaxys3, 25 apr 2013.

  1. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft S3 LTE ett par månader nu(4G påslaget).

    Batteritiden har varit sissådär (laddar varje dag) men för någon vecka sedan har telefonen börjat bli varm samt batteritiden usel.

    Har inte hittat något specielt fel med processer som drar batteri el app som drar data.

    Från igår har telefonen kaikat ut helt.
    Den har börjat dra 10% per h i idle mode

    Ser också att "Android System" tar mer batteritid än "Screen" 27%
    Antar fler känner igen sig.

    Kan man på ngt sätt se vad i "Android system" som inte fungerar som det ska?
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ta hem BetterBatteryStats från Play och kolla om den hålls vaken och vad håller den vaken.
     
    dr digital gillar detta.
  3. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Laddade in BetterBatteryStats igår kväll.

    Telefonen var fullladdad runt kl 22.00 igår och låg med påslagen 4G/Bluetooth under natten.
    Kl. 06.00 hade jag runt 40% kvar på batteriet.

    En sak jag märkt nu är att om jag kör med tex Waze (GPS på) samt 4G och skärm på, kan telefonen inte laddas upp sig i bilen fastän jag kör med en 2A laddare. Batterikapaciteten går alltså ner fastän laddaren är ikopplad.

    Telefonen blir varm då och då. Om jag använder den (dvs skärm på) dyker batteri kapaciteten väldigt snabt och telefonen blir varm (det var inte så förr)

    Nedan är från nattens övning (dvs telefonen idle)
     

    Bifogade filer:

  4. Purpledodi

    Purpledodi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Har inte fast dormancy med mottagning/skifte av mast att göra? Verkar väldigt aktiv. Testat utan 4g påslaget?
     
  5. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror du sätter fingret på problemet...

    Men varför köpa en LTE telefon om man ska vara tvungen att stänga av LTE för att den ska fungera tillfredställande :-(

    Verkar vara många som har problem nu med LTE batteri draining.

    Det riktigt tråkiga är som sagt att det nu inte ens går att ladda telefonen om LTE&GPS är på i bilen...kasst rent ut sagt
     
    Last edited: 28 apr 2013
  6. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Laddningen går att lösa med custom kernal... På stock så laddar gs3an max 1000mA från vägguttag och 475mA via USB. Sedan beror det lite hur telefonen identifierar bil-laddaren, min erfarenhet är som USB.

    Om du skulle fippla med kerneln, tänk på att du inte bör lägga USB över 650mA, då högre värde kan steka usb-portar...
     
  7. ralhal

    ralhal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Använd "Battery Saver (1.5 to 4 days)"

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
    Galaxys3 gillar detta.
  8. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Laddade ner Juicedefender (som jag använde för 2 -3 år sedan, utvecklingen går tydligen inte framåt för vissa telefon modeler :-(

    Ärligt talat är jag besviken på S3 LTE.

    Man ska inte släppa en telefon om man inte har koll på stabiliet(ok) och batteritid(NOK)

    Jag vill bestämt avråda alla att köpa en S3 LTE
    (tills/om Samsung fixar problemet med battery drain)
     
  9. hogart

    hogart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Telefonen är asbra ju? Jag laddar aldrig oftare än varannan kväll.
     
  10. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tror batteritiden upplevs olika från person till person. Själv klarar jag mig inte en hel dag på en laddning, använder telefonen privat & på jobbet. Brukar ligga runt 2.5 - 3h skärmtid och alltid på 4G.
    Många som svarar att batteritiden är bra använder inte ens 4G samt stänger av mobildata när skärmen är släkt.
    Så varannandag tror jag inte ett smack på vid normal användning utan att ta bort det "smarta" med telefonen...

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  11. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis

    Att få råd som att stänga av 4G?? och få råd direkt från Samsung att stänga av Location i Maps räcker inte


    Min fråga är då: varför släpper man en telefon som inte kan hantera detta utan att draina helt.

    Faktum kvarstår, kan tyvärr inte rekommendera denna telefon om man inte fixar Batteri problemet
     
  12. hogart

    hogart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har ingen 4g täckning där jag bor så därför har jag istället 3g. Location i maps har jag haft av på alla mina smartphones. Ni som använder det, vad använder ni det till?
     
  13. Jens

    Jens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Kommer någon ihåg hur 3G var i början? Precis likadant som 4G är nu. Är man en early adopter får man skylla dig själv..

    Jag har en snabbknapp som jag byter mellan 3/4G med.
     
  14. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jadu, fast Nä.

    Hur länge har dom inte haft 4G lurar i USA? Det är inget nytt för tillverkarna med 4G i mobilen. Det är nytt i Sverige ja...
    Att låsa en S3 Lte på edge/3G gav mig 20 minuter längre skärmtid. Det är inte bara 4G som är Boven. Det måste vara qualcom chippet i den.

    Jag lägger min S3 LTE på hyllan och går tillbaka till min gamla S3...



    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  15. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack till Ralhal

    Efter att ha testat Juicedefender(funkade inte bra) och nu "Battery Saver (1.5 to 4 days)" så börjar telefonen bete sig som "andra" telefoner.

    Med LTE påslagen och "Battery Saver (1.5 to 4 days)" kommer jag ner på 5%/h (när jag inte gör ngt med telefonen) Kanske högt fortfarande men långt ifrån 15%/h som det var minst förut

    Dock vet jag inte riktigt ännu hur bra det funkar med installerade program som Viber etc som måste vara på hela tiden.

    En liten teori: LTE tar helt enkelt väldigt mycket kräm (vilket inte är helt okänt) och just nu dåligt implementerat/hanterat i S3 LTE
    Vi som använder telefonen "seriöst" , dvs har LTE/Bluetooth på samt laddat på en del appar som måste vara på hela tiden och genererar datatrafik, som Maps(via Location Update), Viber etc. får problem pga att när "LTE" måste användas drar det en massa, om apparna inte är synkade genereras trafik mest hela tiden och hanteras av telefonen som att LTE "alltid är på". Telefonen kan inte gå in i ett riktigt viloläge

    Via "Battery Saver (1.5 to 4 days)" minskar man fönstret LTE är på, dvs i princip från alltid på, till ngn minut varje 15 minuter och telefonen tvingas in i ett riktigt viloläge
     
    Last edited: 27 maj 2013
  16. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Är det någon som provat att strypa trafiken med Tasker?