MiniX NEO X5

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av SWEUP, 21 nov 2012.

  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Beställt en Neo X5 som ska ersätta mina föräldrars Boxeebox (jobbigt UI som gör den svåranvänd). Planerar att köra en synkad dropbox-katalog, så att jag enkelt kan ordna filmer åt dem hemifrån. Ska bli spännande, varit sugen på en android-box länge!
     
  2. lbfmalte

    lbfmalte Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare, är det nån som testat om telias playplus app funkar till denna? Är sugen på att ha nån sorts box i ungarnas rum för att kunna slippa tvilling kort..
     
  3. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
    Hur ser det ut på HW-decoding fronten nu?
    Funderar på att köpa en till päronen och köra med TVLauncher så de får ett så enkelt gränssnitt som möjligt för att starta Youtube, SVT Play, XBMC osv.

    Sedan så tänkte jag haka på en usb HDD som jag lägger in lite 1080p mkv filmer på.

    Är detta en vettig lösning?
     
  4. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Det är detta jag håller på med nu. Precis lagt in tv-launcher och provar hur jag ska göra den så lättanvänd som möjligt. Planen är att ha en hdd med 720p filmer (och undertexter!) på som är offline-synkad via dropbox från en gemensam katalog.

    Kör just nu ett avsnitt av The Office (720p mkv) strömmad från min laptop över wifi med bsplayer. Flyter på bra, med textning. Känns som att ljudet är en aning osynkat. Inte säker. Ska ge XBMC en chans också, även om det inte är lika "underhållsfritt" som att starta en app och få en lista med filer.

    Kör med trådlöst mus och tangentbord nu, boxen (och android) är förvånansvärt rappt och trevlig att använda på tvn!

    Bluetooth har jag inte fått igång.
    HBO-nordic appen startar, men vägrar spela upp video. :(
    Youtube i Chrome vill inte köra helskärm (fungerar i appen)

    Ska köpa en till åt mig själv!
     
  5. dplarsson

    dplarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter undersökning av de Androidboxar som finns tillgängliga just nu så hängde jag en NEO X5 förra veckan (ca 1500 kr* på Netonnet).
    *
    Mina krav på enheten var att den skulle ha optisk ljudutgång, ethernetingång och i övrigt så bra hårdvara som för* tillfället finns att tillgå i en sån här box samt att jag ville kunna köpa den i en svensk butik. De två första* kraven göra ju att alla stickor direkt föll bort, när jag sen undersökte hårdvara så kändes NEO X5 som ett bra val.* De flesta boxar verkar ju ha tvåkärniga processorer på ca 1.5 GHz, 1 GB RAM och för vissa en fyrkärning GPU (bl a NEO* X5). NEO X5 kom dessutom med Jelly Bean förinstallerat vilket jag tyckte kändes som att de faktiskt är måna om att* hänga med när mjukvaran uppdateras.
    *
    Uppskattar väldigt mkt när ni andra skriver ned era reflektioner och synpunkter på diverse prylar, så jag tänkte att* jag skriver ned några basicgrejer.
    *
    Det jag använder boxen till är att kolla på SVT Play, TV4 Play, Premier League och film på Viaplay samt streama film* och visa bilder från min NAS.
    *
    Bra grejer:
    1. Installation av boxen är väldigt enkel, på <1 min var jag igång och dök direkt in i Play Store för att installera* Viaplay-appen.
    2. Man kan välja två olika GUI; standard androidskrivbord som alla känner igen från sina surfplattor samt ett mer* normalt digital-box interface (aka GRID GUI). Då jag inte använder mus/tangentbord för styrning utan kör med den* medföljande fjärrkontrollen och appen RKRemoteControl via min smartphone så är Grid GUI att föredra för min del.* Dessutom kräver de applikationer jag använder ingen avancerad kontroll utan touchstyrning via smartphone funkar* alldeles utmärkt.
    3. Wifi-mottagningen funkar över förväntat. Ivrig som jag var att komma igång så testade jag först att köra trådlöst.* Tittade utan lagg och med godkänd kvalitet på streamed Viaplayfotboll och film (undertexter, full screen osv funkar* för övrigt jättebra). Sånt här beror givetvis på vilka förutsättningar var och en har hemma med sitt bredband, jag* sitter på ett Telia 12-24 mbit/s ADSL-bredband. Som jämförelse kan jag nämna att jag tycker wifi-mottagningen är för* risig i min PS3, så till den kör jag kablat när jag spelar nätverksspel. PS3an och NEO X5an står på samma plats.
    4. Använder MX Player för stream av 720p-film från min NAS vilket fungerar jättebra.
    *
    *
    Dåliga grejer:
    1. Den medföljande fjärren känns väldigt billig och IR-kontakten till boxen är dålig. Har ca 4 meter mellan fjärr och* box och känslan är precis som när batteriet börjar ta slut i fjärrkontroller, man får trycka ett par gånger i olika* vinklar innan de får kontakt (och nej, det är inte batteriet som är trött eller att boxens IR-mottagare är felvänd).* Är dålig kontakt även när jag står en meter ifrån boxen.
    2. En generell grej angående android-tv-stickor och boxar; det är ju så att de appar som finns för android är* utvecklade med tanken att de ska styras genom traditionell touch-hantering med fingrarna. RKRemoteControl har en* muspekarstyrning (där muspekaren förs med fingret) och en renodlad touchcontrol, men då man inte ser tv-skärmen på* sin smartphone så är touchstyrningen väldigt svåranvänd och man är ganska utlämnad till att navigera med sin* muspekare. Detta gör sig påmint då och då när man vill t ex "hålla inne" ett tryck med fingret för att få upp en* Action-meny. Likadant är det småkrångligt att scrolla höger/vänster och upp/ner med vanliga rollbars istället för att* som på smartphonen bara starta rullningen med fingret. Detta gör att man blir mer begränsad i sin generella* användning, ingen större fara om man bara ska starta en film e d. Ni fattar grejen.
    *
    *
    Är i övrigt nöjd med min NEO X5'a, den gör det den ska. Den är definitivt inget prestandamonster som kan konkurrera* de bästa mediaspelarna på marknaden, men för grundläggande tv-streaming fungerar den alldeles utmärkt. Dessutom är* den betydligt smidigare att gömma i tv-hyllan än en traditionell dator.
    *
    Hej på er!
     
    lbfmalte75 gillar detta.
  6. lbfmalte75

    lbfmalte75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjenare, jättebra att du la upp så utförlig info! man kan du inte göra mig en tjänst? ladda ner telias playplus app och testa om den funkar, ev så måste man ha en app som lurar appen att inte boxen är rootad. men kan du inte testa? man behöver inte ha abbonnemang på playplus för att se om den vill streama.. Abb behöver man bara om man vill se alla kanaler...

    Tack!
    hälsn. Matte
     
  7. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Kan varmt rekommendera Finless ROM till Minix X5. Orginal-rommen med lite finslipningar. Fungerar mycket bättre på min!

    http://www.freaktab.com/forumdisplay.php?116-Minix-NeoG4-X5-etc

    Körde in CWM och flashar sedan enkelt ROM:ar därifrån.

    Edit: Denna ROM har förresten med libstagefright.so för XBMC så du kan köra XBMC med HW-accel.
     
  8. sss

    sss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    Samsung S5
    Platta:
    Samsung TAB 2 + 3
    Jag kör Kirk Out ROM och ör grymt nöjd. Vart så mycket bättre bild och allt är mycket snabbare.
    Det enda jag är lite missnöjd med är att XBMC bara flyter på snyggt med extern spelare då man kör 1080p filmer. Fick dessutom alla play kanaler att funka riktigt bra med XBMC med Xot addon.
    Någon som fått XBMC att funka felfritt med 1080?
     
  9. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Min har varit så instabil så jag håller nu på att försöka lämna tillbaka den till Geekbuying. Inte helt lätt..
     
  10. Microhulken

    Microhulken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon som kör sina filmer i XBMC från en smb utdelning? För 720p är inte ens i närheten av sebart på min spelare. Isf vilken rom kör ni och vilken XBMC?
     
  11. kraft

    kraft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    720 klarar jag bara det inte är mvk filer

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  12. Microhulken

    Microhulken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dessvärre det enda jag har.. skulle nog läst på lite mer om denna enhet innan jag köpte den. :)
     
  13. kraft

    kraft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag ska snart uppdater till en ny version, Testa du med :-)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. Microhulken

    Microhulken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har installerat den senaste officiella romen och det gör ingen skillnad tyvärr. :)

    Eller tänker du på 4.2.2 som ska komma?
     
  15. kraft

    kraft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Läs inlägg #147

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  16. Microhulken

    Microhulken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testat alla möjliga kombos av xbmc och rom, bäst resultat får iaf jag med enbart mx player drar igång en rulle men jag tycker inte det är tillräckligt bra lösning.

    Någon som vill köpa en X5a till bra pris? :)
     
  17. RedHawk

    RedHawk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Söker en NYKO Playpad Pro är det nån som har en sån till salu? :)
     
  18. kraft

    kraft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Någon som har testat nya uppdateringen (0520)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Japp, jag frågar samma. Någon första testare här?
     
  20. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER