Tips: S-OFF för HTC One - U just gotta love XDA !!!

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av mrazster, 22 maj 2013.

  1. mrazster

    mrazster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  2. ostress

    ostress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

  3. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Ok? Vad är "S-Off"?
     
  4. mrazster

    mrazster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    OK..ska försöka ge så enkel förklaring som möjligt utifrån hur jag har förstått det.

    Det ger oss helt enkelt FULLSTÄNDIG frihet att göra som vi vill med telefonen. MEN det öppnar även upp för att ställa till mer problem om man inte är försiktig.

    Detta var extra värdefullt för något år sedan då smartlurarna inte hade så värst stort inbyggt minne. Då kunde man strippa ner romarna ganska hårt så dom inte tog så mycket plats. Därefter så partionerade man om lagringsutrymmet på telefonen så att system partionen tog mindre plats och man fick mer över till annat.

    Idag är ju platsen inte ett problem...det handlar mest om den fullständiga friheten att göra som man vill med det utrymmet som finns.

    Vill ni ha en lite mer djupgående förklaring så är denna ganska bra:
    http://www.pocketables.com/2013/04/why-you-want-root-and-s-off-on-htc-devices.html
     
    Last edited: 23 maj 2013
  5. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Betyder det att garantin ryker? I så fall, whoopdido! *ironi*

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  6. Cornflakes

    Cornflakes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Rooting för oss lite mer dödliga är oftast kul att börja pilla med efter att garantin har gått ut. Då den ryker så fort du börjar pilla :), gör man fel så kan man bricka sin mobil om man har otur.

    Men det öppnar upp många möjligheter som tex att göra HTC loggan till en extra capasitiv knapp, avinstallera systemappar som normat inte går att ta bort, Göra completta backups, Samt byta hela ROM:en tex Sense mot stock android eller cyanogen mod med alla möjigheter som finns med det osv osv.
     
    Last edited: 23 maj 2013
  7. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nu kan man ju göra alla dessa ändringarna utan med S-On med i stort sett ingen risk för att förstöra sin telefon. Ser ingen direkt anlednig till att använda S-Off, men visst är det kul med utveckling!
     
  8. mrazster

    mrazster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Helt rätt..S-ON är klart säkrare och med dom duktiga programmerare som finns idag så hittar dom lösningar att kringå det mesta.

    Detta handlar mest om friheten att kunna göra som man vill.
    Personligen så är jag alltid ute efter att banta ner och få så slimade installationer som möjligt...det gäller all form av it-prylar jag använder.
    Skulle man ha S-OFF så skulle man kunna få en "Android Vanilla" som även den kan strippas ner på lite mjukvara och då få en installation som när nästan hälften av den man får från HTC. Med detta så kan man då partionera om /system så den anpassas lite mer efter storleken på den nya romen och på så sätt frigöra mer utrymme till annat och dessutom får väldigt smidigt system.

    Men återigen det handlar inte om att vi "behöver"..för telefonerna är ju redan galet snabba...utan mest bara för att "man kan" ! :)
     
  9. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Skulle säga att när det gäller HTC, så är ju den största vinsten att du inte behöver bråka om garantin om den skulle gå sönder efter att man låst upp bootloadern. Med S-OFF behöver man ju inte låsa upp booloadern, så ingen kommer att ifrågasätta din rätt att få den lagad. Är den däremot "unlocked" med S-ON så kommer du definitivt att få bråka. Finns massa med trådar om det.

    Nummer två är som jag har förstått det, att det blir enklare att flasha romar.
    Men behöver väl inte flasha bootloadern manuellt om man har S-OFF?
     
    Last edited: 23 maj 2013
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej det finns inte "massor" av trådar om det, däremot trådar i OneX forumet där man lämnat in en upplåst lur och serviceverkstan fixat felet utan något "bråk".

    Det är en stor fördel för "dödliga" som någon kallade det och det är att S-On gör det i det närmaste omöjligt att bricka en lur.

    Bara att blåsa ur luren för servicevverkstan, låsa och installera om RUUn (om inte ägaren klarar av manövern)

    Med S-Off så kan man flasha allt och då är brickrisken hög igen för den som inte klarar av att följa en välskriven guide, än värre någon "junkguide" som man hittar därute någonstans.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Well said plun!
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau... jag har ju stött på några som inte har en aning om vad de egentligen håller på med :sealed:

    Sen bommade XDA igen tråden efter ett smärre sjöslag i tråden.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2291087

    Jag ser inga problem med S-On och våran internationella lur inkl CID-version.
     
  13. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Är man van med XDA så tillhör den här frågeställningen sk "general", går någon in i nördforumen hos XDA med en sådan här fråga så blir vederbörande tråd direkt utkastad och "flamad"....;)
     
  15. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Men XDA är fucked up. Man går in i en tråd som är en timme gammal och det är 2500 kommentarer. Come on!