Problem: Skada pga överhettning

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av b3h4ppyn0w, 23 maj 2013.

  1. b3h4ppyn0w

    b3h4ppyn0w Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Har under två månader haft en xperia z som har haft temperatur problem, så fort man spelat, använt webbläsaren eller haft flera appar aktiva har telefonen inom en minut blivit extremt varm.
    Värmen har gjort telefonen riktigt obekväm att hålla i (bränt i handen) och även att lägga ner i fickan efter användning.

    Nu denna vecka har jag märkt av ett allvarligt problem pga detta då glaset har börjat släppa i hörnet runt kameralinsen där glaset ligger utanför sidolisten sett från sidan och ovanifrån vilket det inte gjort tidigare och man kan även trycka mot glaset så att det flexar emot.

    Min teori är att glaset expanderat och lossnat eller att limmet släppt då telefonen överhettats.
    Risken med detta är ju att det kommer in fukt eller att bakstycket tillslut lossnar.

    Telefonen är i övrigt oskadat då jag är väldigt försiktig med mina prylar (aldrig tappat en telefon).

    Tänkte bara varna xperia z ägare för detta och undrar även hur många det är som haft temperatur problem på sina xperia z?

    Har tyvärr ingen bra kamera som jag kan fotografera detta med och visa er.
     
    Last edited: 23 maj 2013
    Emptiness gillar detta.
  2. b3h4ppyn0w

    b3h4ppyn0w Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    [​IMG]
    Fick ta några bilder med lillebrorsans telefon
     
    Last edited: 23 maj 2013
    tbear gillar detta.
  3. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem, och tror också att det är pga värmen, och att limmet släppt då. Blir lite värre och värre för varje dag som går

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  4. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sköljde av telefonen en dag för den vaf rätt dammig (ja man kan ju det) men då det släppt lite så immade linsen igen fullständigt pga detta. Tog flera timmar innan det torkade, telefonen funkar dock bra fortfarande. Men väntar bara åå den dagen då hela bakstycket släpper, tror jag tvkngas skicka in den

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag föreslår att ni lämnar in era enheter på garantin. Min Z har inte vid ett enda tillfälle bränts i handen och då kör jag av och till långa surfpass, spelpass och tittar på film o.s.v. Inte ens efter att ha kört igenom Star Wars Episode III i full HD-upplösning har den varit annat än ljummen.

    Å andra sidan kör jag med undervoltning.

    I vilket fall som helst borde ni återvänt till butiken omgående - blir enheten så varm efter bara 1 minut (!) är det uppenbarligen ett hårdvarufel. Helt enkelt fabrikationsfel, t.ex att en lödning inte är riktigt bra eller annat.

    Personligen hade jag aldrig godtagit en enhet med ett sådant allvarligt hårdvarufel, bränner man sig på den inom en minut är det ju närmast brandrisk för att inte tala om att man även ökar risken för en s.k thermal runaway för batteriet.

    Stäng av enheten och återvänd till butiken, beskriv felet och kräv garantiservice.

    Det varmaste jag mätt upp min Z är ungefär 42 grader och då har jag pressat den. Det är alltså helt onormalt med sådan värmeutveckling, framförallt inom så kort tid.

    Förövrigt påminner detta mig om följande:

    "Laptopen är brännhet och bullrar som en entreprenadmaskin. Det tar fem minuter från att man klickar på startmenyn tills menyn ploppar upp. Hur länge har kunden använt datorn i det skicket? Tre månader."
     
    Last edited: 24 maj 2013
  6. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Finns det någon app man kan mäta hur varm nallen blir?
     
  7. leobjorkman

    leobjorkman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Battery Solo Widget vet jag funkar, klicka bara på den när du lagt ut den.

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  8. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja min skall jag skicka in, självklart kräva på garantin. Men som alltid bär det emot då man ju bott in sig i telefonen.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Personligen hade jag gjort en DOA omedelbart vid sådana överhettningsproblem. Vad som lär ske vid en service är att det blir en utbytesenhet med tanke på att moderkortet är defekt och skalet tagit skada.

    Jag vågar knappt tänka på vilken temperatur som krävs för att få limmet att smälta men blir den så varm som det talas om gissar jag på säkert minst 50 grader om inte mer.

    När det gäller strömförbrukning, volttabell o.s.v drog jag igång en tråd om strömförbrukning vid filmuppspelning. Som referens länkar jag den här:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=95193

    Efter detta test var min enhet ljummen.

    Era enheter måste förövrigt dra extremt mycket ström med tanke på värmeutvecklingen. Jag hade som sagt stängt av Xperian av rena säkerhetsskäl - det är som sagt en risk med tanke på att batteriet inte heller mår bra av sådan värmeutveckling.
     
  10. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Min blir inte så vansinnigt varm, men tror ändå bakstycket släppt pga värmeproblem

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2