Telenor nya abbonemang

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Herrn, 21 maj 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor vill inte vara billigast, det vet jag också - men jag tycker inte deras abonnemang är speciellt prisvärda heller. Det finns billigare abonnemang som ger mycket mer, alltså mer prisvärda.

    Dock har Telenor inte Sveriges nöjdaste kunder, utan det har halebop och där kan du hitta mer prisvärda abonnemang också. Telia är även den operatör som generellt sett anses ha bäst täckning.

    Det var mer som en jämförelse för att visa på att det inte är särskilt prisvärt med en mobil heller.
     
  2. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Som jag skrev tidigare, enligt min uppfattning som jag har fått av de tusentals kunder jag jobbat med som har haft alla olika typer av operatörer så kan jag säga att Telenor absolut är den operatör som folk är mest nöjda med, med ganska god marginal. Halebop/Telia är också i toppen, men den reaktioner jag fått framförallt de senaste 12 månaderna är att Telenor mest nöjda kunder.

    Men då pratar vi som sagt om södra Sverige, som Telenor satsar väldigt mycket på. I övriga Sverige är det mycket väl Telia/Halebop som är överlägsna, då Telia måste bygga ut nätet i en helt annat utsträckning oavsett om de själva vill det eller ej.

    Skulle man sen jämföra med Tre och framförallt Tele2 så är det inget snack om saken. De har lågprisabonnemang som ingen annan har, deras "dyra" abonnemang kanske är några tior billigare, men som sagt, man får vad man betalar för, precis som det mesta här i livet. :)
     
  3. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Well " man får vad man betalar för" och jag måste säga att Comviq Fastpris fungerar mycket bra överallt i södra Sverige! Till och med bättre på flera ställen än vad Telia gjorde som jag hade innan jag bytte till Comviq, och jag bytte för ca 6 mån!
    Så det finns ingen anledning att påpeka att Tele2/Tre alt Comviq/Hallon är sämre än vad Telia/Telenor.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 kom tvåa tillsammans med Telenor i mobils senaste täckningstest, de vann delen för mobilt bredband i samma täckningstest - visst var det ett tag sedan men ändå. Likaså fick de den högsta hastigheten i PC För Allas test de nyligen genomförde för 4G-bredband de fick också en "bra-val" stämpel. Telenor och Telia placerade sig sist.

    Sen är det många som är nöjda med Tele2/Comviq och de är oftast billigast - så det där med att man får vad man betalar för, förstår jag inte riktigt vad du menar med :)
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller med om att det finns flera ställen som Tele2/Comviq har bättre täckning än Telia, ett exempel för mig är mitt kollo, visst jag har inte 3G om jag inte är utomhus, men har du Telia så har du knappt täckning inomhus, finns många ställen i huset där du kan få Ingen service med både Telia och 3. jag har haft Comviq i nu 9 år och har nästan aldrig haft problem med täckningen, det ända stället där jag har problem med täckningen regelbundet är mitt kollo, men det beror också på att den ligger i en dal
     
  6. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Som jag skrev innan så kan täckning skilja väldigt mycket mellan olika platser och olika operatörer, vi kan nog alla komma överens om att det inte finns en "perfekt" operatör. Som jag skrev innan så är förmodligen inte Telenor det bästa alternativet till de flesta som hänger på just detta forumet, men om man tittar generellt sett så är Telenor ett väldigt alternativ för de flesta.

    Dessutom kan PC för Alla och diverse andra tidningar göra vilka tester de vill, men de åsikter jag värderar högst är de vanliga användarna som faktiskt använder tjänsterna regelbunden. Och baserat på de tusentals personer som jag pratat med de senaste 12 månaderna så är Telenor en självklar vinnare, generellt sätt. :)
     
  7. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Bara för att förtydliga körs comviq, tele2 och telia på samma nät. Då menar jag inte i stor sätt eller "i princip", inte heller att det skulle stämma i somliga städer/områden. Utan verkligen, samma, exakt samma. Hade ett timslångt samtal med en mycket kunnig och seriös tekniker på tele2 som förklarade detta i detalj. Det är alltså precis samma nät. Skiljer det sig för dig beror det endast på gamla/ickekompatibla simkort, olika datum för dina tester etc. Vad gäller nätet så är det exakt precis samma.
     
  8. Akervalls

    Akervalls Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tele2 delar 3g nätet med Telia, vad gäller 2g och 4g delar de detta med Telenor inte Telia
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Som Akervalls säger så delar inte Tele2 och Telia 2G täckning och det är det jag har på kollot. Plus att mitt simkort är inte gammalt alls och jag har alltid haft problemet på kollot med dålig täckning med Tele2. Andra på kollot med Telia har sämre täckning än jag som har Tele2

    Dock så tror jag inte att Tele2 och Telenor har hunnit uppgradera alla sina 2G mastar så att än så kan det vara skillnad mellan Tele2 och Telenors 2G täckning. Men jag vet att dem håller på. Förut så hade jag en av två mastar på kollot E medan den andra hade G vilket gjorde så att ibland kunde jag surfa långsamt och ibland inte alls, nu har dem uppgraderat även den andra så dem jobbar på det
     
  10. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jag har fått känna det där med att upplevd kvalité är inte faktiskt kvalité. Telenor hade en mycket bra kundtjänst, som vann priset för bästa kundtjänst 2006 i Sverige. Nu har man bytt "leverantör" av kundtjänsten och då får man se hur det här blir.

    Problemet med Telenor är egentligen att de inte har en tydlig profil längre. Förrut så var den obegränsade surfen som var deras dragplåster. Men jag förstår att de var tvungen att ändra affärsmodell. Alla nyttjade data istället för att ringa och SMS:a. De tjänade helt enkelt inte tillräckligt med pengar.

    Nu har varken Telenor, bäst pris, bäst täckning.. utan är lite lagom. Fast betydligt dyrare. Men återigen, är man nöjd med Telenor så får man fortsätta vara det.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du har fel och antagligen har du missförstått teknikern, annars har han också fel.

    Man får inte samma täckning och hastigheter med Tele2 som med Telia på 3G.

    Så är det.
     
  12. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Konstigt. Han ältade om det i mer än en timme och gav olika tekniska beskrivningar och historiska beskrivningar över hur det tidigare varit, vad som hänt etc. Det han gång på gång kom fram till att det är -exakt- samma nät när man pratar om telia och tele2... Och då pratade jag med en tekniker som var högt uppsatt. Var det bara marknadsföringssnack? Han var ändå seriös och lät extremt hängiven o ville förklara precis som det var.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Förhoppningsvis marknadsföringsknep, om det var en högt uppsatt tekniker så ska de veta hur det ser ut.

    De bygger ut 3G-nätet tillsammans - men bakomliggande system, kapaciteten till masterna osv är eget. 2G-nätet har Telia själv, Tele2 driver sitt 2G-nät tillsammans med Telenor i dagsläget - de jobbar just nu på att slå i hop näten över hela Sverige något som nästan är helt klart!


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
    vulfgar och RNB gillar detta.
  14. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hade tänkt ladda mitt kontantkort med extra surf idag för 40 kr. Ser nu att dom har höjt priset till 70 kr o_O
    Blir nog till att byta operatör, har kört fri 150 kr till man byggt upp ett saldo på ca 300 kr för att sedan köra enkel samt extra surf. ska jag behöva betala så mycket kan jag lika gärna köra halebop eller tre, ringer inte så mycket och ligger på ca 100 kr per månad med 1-2 GB surf.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan ju kolla på hallon liten också och se om det kulle kunna vara något som passar? :)
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Eller Comviq också för den delen :)
     
  17. Dampwall

    Dampwall Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Någon som har koll på om vi som sitter på dom gamla fri obegränsad surf abbonemangen kommer bli tvingade att byta när våran bindningstid är över? Antar att man inte kommer kunna förlänga med en ny mobil, men man borde väl bara kunna låta det fortgå?
     
  18. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Gör du inga ändringar så ändras inget på ditt abonnemang.
    Om du nu inte har ett kampanjabonnemang som tillfälligt hade fri surf.
    Mitt 399 är obegränsat.
    Mitt mobila bredband har jag fri surf under hela bindningstiden, sen faller den ner till 30 GB eller något.
     
  19. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    I södra Sverige (SKÅNE) så suger Telia fett, har aldrig varit med om att en operatör har så dåligt nät.. Jag kör Telia parallellt med 3, och där är skillnad, tills 3's fördel.. och då pratar jag inte endast om samtal utan hela paketet (samtal,surf), dem har blivit bättre men det finns en anledning till att dem väljer att investera 5 miljarder kronor i sitt mobilnät.:)

    Nä i Skåne ska man satsa antingen på Telenor eller 3 för att få en så optimal upplevelse i sin smartphone...
     
  20. bras

    bras Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Telenor mobil surf i Norden

    Ställde en fråga till telenor på Facebook angående fri surf i Norden som man kan läsa i reklamen och här kommer svaren Har ett abonnemag som jag tecknade förra året i september kostar 299 kroch har fri surf

    "Hej gäller det här bara nya Abonnemag eller även befintliga " Ska du till Norge eller Danmark? Då kan du fortsätta surfa på din telefon precis som vanligt."

    Telenor Sverige
    Hej!
    Detta gäller på alla abonnemang. /Viktoria

    Ringde precis till kundtjänst och skulle lösa upp min spärr för surf utomlands . Fick då besked om att det här bara gällde nytecknade abonnemang . " Ska du till Norge eller Danmark? Då kan du fortsätta surfa på din telefon precis som vanligt." Nu är jag lite inresserad av vem som har rätt eller jag kan få ett telefon nummer till någon som har koll

    Telenor Sverige
    Gäller det ditt telefonnummer 0704 xxxxx? /Elin

    Det stämmer

    Telenor Sverige

    Det gäller endast våra nyaste abonnemang, alltså de som nu finns på vår hemsida. Jag beklagar att du fått spridd information kring detta. /Elin