Garanti på rootad telefon

Diskussion i 'Off Topic' startad av felixdroid, 17 maj 2013.

  1. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Usb-porten på min s2a har brakat ihop och jag skall skicka in denna som garantiärende. Har 2 års garanti. Problemet är dock att telefonen är rootad. Jag tycker ju att garantin skall gälla eftersom att det är ett hårdvarufel och inte min anpassade mjukvara som orsakat felet. Vad kommer de säga när/om de upptäcker att telefonens mjukvara inte är original?

    //Felix :)
     
  2. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    vilken rom kör du? Om det är en diskret sådan kan man ju hoppas att dom inte märker ;)
     
  3. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det ligger cm10 på så dom kommer nog märka..
     
  4. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Garantin bör gälla om de inte kan koppla skadan på telefonen till din installation av mjukvaran. Det är vad jag har fått lära mig i alla fall.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skickade in min syrras HTC Incredible S för just problem med USB-port. Den var rootad och hade cm 7 installerad. Inga problem, 1,5 vecka senare så var den hemma och den fungerar bra nu
     
  7. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Meddelar att det slutade lyckligt även för mig. Nu är den hemma och fullt fungerande. Kul att tillverkarna/reperatörer har denna inställning till moddad mjukvara. :)

    //Felix
     
  8. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Jag fick nån slags varning med massor utropstecken och versaler när jag skickade in en xperia go med trasig högtalare. Lite fjantigt tycker jag.

    Skickat från min Nexus 4
     
  9. aggen81

    aggen81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan! ny på detta forum, jag har en Samsung Galaxy Tab som jag lämnade in för att den inte ville ladda, fick ett mail från phonehouse som sa att det var fel på mainboard.. men de vill att jag betalar 995:- för att enheten är rootad.. det är inte första gången jag blivit förbannade på phonehouse då de försökt att lura mig vid annat tilfälle vad som gäller garantin för en telefon.. tycker ni att jag skall bestrida detta?

    De har ju kommit fram till att det är hårdvarurelaterat och inte mjukvaran, hade ingen rom eller så installerat, utan bara en ren rootning.

    MVH
    Patrik Forsberg
     
  10. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Du ska absolut bestrida detta. Det är ju ett hårdvarufel. Mitt mainboard var fel på min gamla HTC Desire som var rootad. De bytte det utan tjafs.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Stå på dig, behåll lugnet, och få dem att förstå skillnaden och nyttan av att inte fördumma kunder.

    Det verkar vansinnigt. Lite som att Volvo hade vägrat laga ett fabrikationsfel med bakluckan på grund av att du har en eftermonterad box i motorn.
     
  12. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Gå till samsung själva annars om inte phonehouse vill hjälpa till. (Phonehouse verkar aldrig vilja hjälpa till...)
     
  13. aggen81

    aggen81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick en massa svar på mail jag skickade till Phonehouse, han skulle då kolla med verkstaden och vad dom sa.. men fick svar idag att Citat

    "Vi följer Samsungs direktiv, vi måste byta mainbord på enheten för att säkerhetsställa att den fungerar normalt.
    Det hjälper inte att un roota den då skadan redan är gjord."

    Vet inte hur jag skall gå vidare med detta, skall försöka att maila Samsung själva och berätta om mitt problem.. jag skulle inte alls vara så grinig om det inte vore för att jag lämnade in min Samsung Galaxy S2 till Telia för service, skulle få en "Ny" telefon, i själva verket fick jag tillbaka en Rootad telefon med bilder kvar av gamna ägaren.. nu gick jag inte vidare med detta eftersom jag ändå skulle roota min S2:a men de kommer ju från Samsung båda två så..

    MVH
    Patrik Forsberg
     
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om det är så enkelt så är det nog inget problem med dom flesta tillverkarna. Men låt säga att den där boxen i motorn ersätter originalboxen men att den inte bara, som du trodde, styr laddtrycket i turbon utan även sköter en massa andra saker i bilen, t.ex. styr låset i bakluckan, låt oss säga att det är det som inte längre funkar. Det är i så fall alltså inte längre en fråga om ett fabrikationsfel utan den gjorda modifieringen som orsakar felet. Ersätter Volvo då?

    Man kan jämföra lite med en plombering av apparatlådan, en liten etikett klistrad över en av skruvarna med texten att garantin är förverkad om etiketten avlägsnas. Oavsett vad man gör när man skruvar isär apparaten, antingen för att pilla bort lite damm som fastnat under displayglaset eller om man tar fram lödkolven och byter nån komponent, så struntar tillverkaren i det, plomberingen är bruten, alltså ingen garanti. Likadant ser man kanske på rootningen. I och med den har man möjliggjort åtgärder som kan skada telefonen på ett sätt som inte täcks av garantin.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tycker du själv det låter troligt?

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  16. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Mycket han säger stämmer dock och låter väldigt trovärdigt yes. Roota och hardbricka är möjligt, likaså överklocka och haverera även om det inte är så stor risk för det.

    Det var lite snack om det på Xda, det ansåg många att det faktiskt är befogat med tanke på alla nybörjare som kommer in och pillar vilket medför trasiga telefoner.

    Skulle företagen ersätta detta skulle det bli väldigt dyrt för dem och de som verkligen var ansvariga skulle inte lära sig av sina misstag.
     
    Last edited: 26 nov 2013
  17. aggen81

    aggen81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får nog stå mitt kasst och betala.. skickade ett mail till Samsung då de sa att garantin upphävdes eftersom plattan var rootad, tydligen så funkar inte garantin vilken skada det än är enligt Samsung, så tappar jag plattan i marken så skärmen spricker och den är rootad så måste jag betala för det, låter konstigt tycker jag dock.. det var ju inte som att jag la in en custom rom eller så..
     
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Menar du att Samsungs garanti omfattar olyckshändelser som att displayen spricker när man tappar den? Det är inte nån slags försäkring du tänker på? Den bör i så fall gälla oavsett om plattan är rootad. Jag har iofs hört om att samsung byter en skadad display till ett kraftigt reducerat pris på en del hyfsat nya telefonmodeller. Det kanske var det du menade.

    Man kan tycka att det är snålt att vägra garanti för allting om enheten är rootad, även om det är helt uppenbart att rootningen inte är orsak till felet, men så har Samsung och/eller HTC bestämts sig att det ska vara och man har accepterat detta i och med att man bryter förseglingen på förpackningen, så det enda man kan göra är väl att välja en modell från nån annan tillverkare. Om tillräckligt många gör så, så går försäljningen ner och då kan man kanske tvinga dem att ändra sina garantibestämmelser. En annan väg är kanske nån sorts lobbyverksamhet hos dom som skriver lagarna i landet. I vissa länder är det ju numera lag på att det ska vara micro-usb till laddaren och ett EU-direktiv förespråkar utbytbara batterier.
     
    Last edited: 26 nov 2013