Problem: Min skärm har spruckit inifrån...

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av ClaesBas, 20 maj 2013.

  1. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Skulle ta upp telefonen ur framfickan för att fota och mer än halva skärmen som en stor gul kvadrat och detta gick inte att bli av med. Tar ur batteriet och startar om telefon och då ser min kompis att det är sprickor i skärmen. Märkligaste var/är att sprickorna på insidan och utgår från en *punkt* lite till vänster om mitten av skärmen. Ungefär som om man skulle tagit en hammare spikat en spick mot skärmen (fast inifrån). Det är inga sprickor i själva "ytterytan".Jag har varken tappat telefonen, suttit på den eller misshandlat den på något annat sätt heller.

    Senaste dagarna betedde sig min S4a lite konstigt, den drog igång skärmen av sig själv fast den låg i framfickan. Detta resulterade i att den drog ur batteriet och var ganska varm.

    Troligtvis var min skärm "överkänslig" för värme pga någon *miss* i produktionsprocessen (när den blev varm av något mjukvarurelaterat och "utsatt" för värmeskillnader mellan ficka/ben och yttertemperatur).

    Kan bara hoppas att Samsung tar sitt ansvar och löser detta på ett så smärtfritt sätt som möjligt.

    Någon som hört talas om något liknande?
     
    Last edited: 20 maj 2013
  2. kantarell

    kantarell Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    ClaesBas gillar detta.
  3. asorsas

    asorsas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det gjorde de inte för mig fick punga ut med 750:- eftersom jag hade fått med 3mån. försäkring. annars hade det kostat 1750:-
    Surt när man inte kan argumentera emot en serviceverkstad men man får väl lita på dem och som jag säger jag har behandlat den med största försiktighet då den endast var en vecka gammal då det hände.
    Har haft en HTC Desire HD som jag har haft to.m i bakfickan och suttit utan några problem.
    SGS4 har jag haft i bröstfickan eller i framfickan och inte mig veteligen att jag har gått emot eller att byxorna skulle varit tighta.

    Finns lite trådar om det på XDA Developers med vi är inte så många men det tillkommer fler verkar det som.
     
  4. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kollade lite trådar på XDA-forumet om ämnet.

    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=41650549&postcount=11

    Det verkar ligga en hund begraven här!

    [​IMG]

    Jag är säker på att jag inte belastat, vridit ellet tryckt min och hade den ensam i min vänstra framficka (jag har inga tighta jeans). Däremot betedde den sig lite konstigt/varmt och drog en del batteri dagarna innan. När det hände var jag nere i Warszawa med 30° högsommarvärme. Dessutom började min spricka lite till vänster om mitten på skärmen (som om man spikat i den inifrån) och spritt sig utåt som ett spindelnät (och det kom lite i taget) och sedan efter någon dag började "läcka ut" vätska syndes det som i skärmen. En sådan spricka kan väl inte uppstå pga en "böjskada" (och jag har inte utsatt den för något sådant). Jag tror att vissa skärmar är måndagsex och detta kommer säkert visa sig till sommaren vid temperaturskillnader.

    Jag har lämnat in min till Inet (där jag köpte den) och väntar på respons från deras serviceavdelning i Göteborg där den befunnit sig sedan den 22:a.

    Vet bara att jag kommer bli förbannat sur om Samsung och/eller dess serviceverkstad börjar tjafsa och man är säker på att man handskats så varsamt man kan med sin telefon.

    Vad tror ni?
     
    Last edited: 29 maj 2013
  5. inact_0038

    inact_0038 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    22 maj? Aa det kommer gå nog bra. Kommer bojkotta skit samsung om de behandlar dig fel. eller Inet. Har köpt mkt saker från Inet. För att om de behandlar dig som en skit, betyder det att vi vanliga konsumenter kommer råka ut för det oxå senare!1
     
  6. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag hade delat ut min skärmbild på fel sätt från Dropbox...

    Så här såg den ut dagen efter sprickan uppkommit:

    [​IMG]
     
  7. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    De borde ju reparera den på garanti. Hur skulle man med någon form av våld kunna sabba skärmen utan att spräcka glaset som täcker skärmen? :P
     
  8. asorsas

    asorsas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    min var inte så mycket spräckt som din och det var bara att betala, telecare ville ha 1750:- de tyckte att det var mitt fel "Felen/skadan har dessvärre visat sig inte omfattas av garantin. Därför skickar vi nedanstående kostnasförslag":
    Arbete: 502:-
    Reservdelar: 900:-
    Frakt: 0:-
    Moms: 350,50

    I alt inkl. moms: 1752,50:-

    "Kostnadsförslaget avser byte av display då den är sprucken, garantin täcker inte fysisk skada"
     
    Last edited: 29 maj 2013
  9. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Men.. Samsung Premium Service = Skärmbyte 800 kr.. Eller? O.o
     
  10. asorsas

    asorsas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    De skrev inte skärm de skrev Display vad de nu menar med det glas eller LED.
     
  11. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Skärm = där det visas skit.
    Glas = det som skyddar skärmen.
    Och skärmbyte innebär väl att man byter båda?

    Eller har jag fått allt om bakfoten?
     
  12. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det står: Det som byts ut är både touchglas och skärm då dessa delar är ihopmonterade.

    Men jag är inte ens sugen att betala 800kr för något som jag anser är Samsungs problem/felaktigheter

    Jag har ställt frågan på Samsungs svenska Facebooksida om hur man kontaktar dem om servicepersonalen ev. "djävlas" med en (vilket jag hoppas slippa)...
     
  13. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Nej jag håller helt med dig om att du inte ska behöva betala ett skit, för som jag nämnde innan så tycker jag det är orimligt att påstå att någon form av våld skulle kunna sabba skärmen under glaset men lämna glaset oskatt. Tyckte bara det var märkligt att asorsas hade fått kostnadsförslag på mer än det dubbla. Det är ju BS.
     
  14. asorsas

    asorsas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tyckte jag med men jag hade försäkring, men fick ändå betala 750:- till slut. Vad ska man göra annars visst kan man ju klaga men då får man ju aldrig telefonen fixad. men jag var ju en av de första som skärmen sprack på skickade in den 130506 då var den exakt en vecka gammal då fanns det inte så många exemplar som råkat ut för detta.
    Men det måste ju finnas många som inte hänger på forum som man inte vet om. Eller så var det "bara" en dålig batch.
     
  15. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Jag hade käftat om det rätt länge innan jag hade gett upp..
     
    inact_0038 gillar detta.
  16. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vi får se, telefonen på väg tillbaka till Stockholm från Göteborg och sedan skall jag försöka träffa någon Samsungmäniska som får försöka förklara för mig varför detta inte är ett fabrikationsfel. 800 kr är inte mycket att bråka om men detta är en principsak eftersom jag vet att jag inte utsatt den för något våld eller dylikt av något slag.

    Inte fått något svar från Samsungs Sverige Facebooksida!
    Någon som har någon idé hur man kontaktar "riktiga" Samsung i Kista?
     
  17. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Prova att ringa 0771-SAMSUNG.
    Mer riktigt än så blir det väl inte antar jag.
     
  18. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är inte det bara ett "outsourcat" supportnummer?
     
  19. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Kanske.. De kan inte ett skit i alla fall.
    När S4an släpptes så ringde jag dit och frågade hur man skulle göra för att få igång IR, för då visste jag inte och det hade inte tagits upp här at the time. Deras svar var "Det vet vi inte i dagsläget".
     
  20. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Skrev en fråga på Samsung Sveriges Facebooksida i förrgår och fick inget svar plus att de troligtvis tagit bort mitt inlägg.

    Så här skrev jag idag:

    Vad tusan skall man ta sig till om de inte svarar nu heller?
    Föreställer mig att deras växel kommer man inte kunna ta sig fram genom om man inte vet exakt vilken person man vill prata med.
    Det är skit när företag gömmer sig bakom massa outsourcade underentrepenörer som inte har mandat eller kompetens att ta ansvar fullt ut mot kund! Och detta fenomen verkar i dagsläget vara standard.