Diskussion: Stora Uppdateringstråden [Officiella Endast] [Uppdaterad: 5/9-2013]

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Fishk, 4 apr 2012.

  1. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Vad den drar batterier!!!

    Har legat mer eller mindre oanvänd sedan 10.30 (när jag tog den ur laddaren) och nu drygt två timmar senare är den nere på 75%!!!

    Såg att Google+ tagit 24% av energin, stängde av alla uppdateringar i den (som gått igång automatiskt) så får vi se om det blir lite bättre.
    OBS att nya batteriförlängning ÄR igångsatt.....!
     
  2. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har du provat även via SEUS/SUS???
     
  3. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Oj, finns SUS kvar?
     
  4. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Tack, men det blev samma problem där... :(
     
  5. SE fanboy

    SE fanboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har samma problem, den slukar verkligen batteriet!
     
  6. donpipino

    donpipino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Chromecast (Mk1), Sony Smartwatch 2
    Har/Hade liknande problem. Jag laddade hem Wakelock Detector och kollade vad det kunde vara som väckte det. Visade sig vara Google Maps av någon anledning. Det väcker fortfarande processorn 240 ggr enligt programmet, men bättre än de 800 som det var då..

    Märkte också att Battery Monitor Widget var batteribov så jag tog bort det, får se hur batteriet räcker nu! :)
     
  7. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hade velat hå så man åtminstone hade kunnat ställa in vilka "toggles" som ska ligga där. Jag ville ex hellre ha gps än datasynk, men vissa är säkert tvärtom. Så valfrihet hade varit bra, men det kanske går att ställa in. Inte forskat så mkt i inställningarna än.

    det jag märkt är att BT fungerar betydligt bättre för mig, både med mw1 och smartwatch.
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag tror att detta med att den visar vad vi har i procent är boven i dramat. Haha. Det har nog alltid gått ner på det där sättet, bara det att tidigare såg vi bara batteriikonen, och den var i mitten även om den var på mitten om det så var 30% kvar... Jag tror att det kanske får oss att tro det blivit sämre. MIn drar ca 30% på ca 3.5-4 timmar. Så om man gångar det med med 3 delar... så ligger nog batteritiden runt 10-12 timmar. Precis som förut skulle jag vilja säga. Jag ser INGEN skillnad om man använde ny stamina-mode funktionen.

    Men buggar som jag upptäckt nu iallafall (har som sagt gjort en återställning) som jag ger minus är:
    - UBS-OTG saknas. Vet inte om det är en bugg. Sony kanske har låst det till att bara funka med externa USB-stickor eller hårddiskar. Men kopplar in externa prylar funkar inte alls.
    - Kameradelen är helt klart inte bra. Jag tycker den tar ok bilder, och att de lyckats med gränssnittet. Men Det laggar helskotta när man filmar. Och kameraknappen funkar inte så jättebra vid kallstarten. Precis som förut.
    - Vid uppstart kommer ibland en varningstriangel upp, och det verka när man då loggar in på luren att den även återställt sig en aning. Så någon bugg i nerstängningssekvensen kan jag tänka mig.
    - Lite omritningar av launchern, fast det är inte jätteofta. Jag har inte använt Chrome, så kanske därför det funkar bra just nu. :-)
    - Funkar Stamina-mode överhuvudtaget? Och är batteriet dåligt?

    Saker som kunde funkat bättre:
    - Google Nu, kunde möjligen haft en bättre sätt att komma åt, än en widget. Kunde de inte flytta t ex Multitaskingdelen till meny knapper , som det liksom var tänkt ifrån början och lägga google nu på hemknappen.
    - När man skall flytta en app ifrån app-drawn till skrivbordet är lite X10 mini omständigt. Var bättre när lauchern själv flyttade sig. Men det kanske finns en tanke bakom detta.

    Bra saker:
    + Flyter på helt klart bättre än ICS och GB
    + Lauchern är trevlig, förutom det då som jag satte som minus.
    + Musikspelaren är grym. Äntligen kan man lyssnar på låter och den byter låt utan hack. Den laggar inte heller, och trevliga funktioner som bara funkar. :-)
    + Helt klart snabbare att föra över filer till.
    + Eftersom kameraknappen inte funkar så bra vid kall start så är det tur att man lite snabbt kan väcka luren och använda låsskärmens kameraknapp, som konstigt nog funkar alltid (luren är ju redan väckt som sagt. hehe)
    + Ja, google nu förstår min dialekt mycket bättre än gamla versionen. även om mitt Namn inte godtas utan en speciell språkmelodi haha

    Det är synd att kamera delen fortfarande inte är ok och att USB-otg är återigen bortglömd. Men annars är jag faktiskt impad av mjukvaran. Även om allt inte är perfekt. Nu hoppas jag bara de faktiskt släpper fixar som de gjort med de andra lurarna så att mjukvaran kan bli bra. Och min lur skall in på reparation. Skall fixa det imorgon. :-) Kan ju alltid säga att det är samma fel som första gången (de finns ju trots allt kvar.. kameraproblemen. hehe )Och då antennproblemet... så kanske de kollar om något är tok med minnet iallafall.
     
  9. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hmmm...
    Det här med batteritiden var det.
    Man måste ha i åtanke att telen har en "mekanisk del" som håller koll så att batteriet inte dras ur för mycket eller laddas för högt (3,0 V vs 4,2 V ) Och det MÅSTE funka oavsett om den är av eller på, annars så är risken för en "poff" överhängande!!

    Sedan så är det vi ser uppetill på telen en "mjukvarudel" som visar hur många procent som är kvar av batteritiden, men visar den verkligen sanningen?
    Jag har upplevt mer än en gång att procenten sjunker snabbt, men vid ca 2-4 procent kvar så kan den leva kvar i timmavis utan att telen dör eller att procenten sjunker. Dvs så visar INTE mjukvarudelen rätt procentsats....
    Och hur löser man då det?
    Låt telen vara igång tills den helt enkelt dör. Sätt i laddaren och låt den ladda till fullt, helst med telen avslagen. När den är full så slå på den med laddaren i och låt den starta upp innan du tar ur laddaren. på så vis så fattar telen även mjukvarumässigt att den är full med ström!
    Efter det så ska den procentuellt visa rätt.....
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mig veterligen skall man ju aldrig ta slut på batteriet. Men du menar alltså bara till den helt enkelt stänger av sig själv antar jag?
     
    Last edited: 1 jun 2013
  11. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Precis!
    Telen kommer att stänga av sig innan den når 3V i batterinivå, och det med marginal!
    Det är faktiskt möjligt att ladda mobilen från tom till full på 15-20 minuter, men det skulle innebära att vi skulle få byta batteri på våra telefoner säg var tredje månad... :cool:
    Det finns en massa myter med LIPO/LION-batterier, Men jag misstänker att det kräver en egen tråd för det.......
     
  12. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Det där tricket ska inte göras om man har de problemet du nämner. Det tricket är till för dom som lider av att mobilen stängs av trots att batteriet visar 10%. Utför man då det tricket du nämner så "nollställer" man den kontrollern som mäter av batteriets kapacitet etc. Så det är inte att rekommendera att göra "tricket" då batteriet tar stryk av den behandlingen och kan helt enkelt s.k. "självdö".

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  13. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Som sagt det behövs en tråd spec för att döda lite myter om LIPO/LION..... ;-)
    För du har nämligen fel.
    Du får gärna plocka fram info som motsäger mig så att jag har nått att diskutera emot. ;-)
     
    Last edited: 1 jun 2013
  14. tuxied

    tuxied Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Exchange tjänster drar också 80 % för mig nu efter uppdateringen. Så var det inte innan, vet att skärmen alltid har varit det som drar mest.

    har ändrat från push till att kolla mailen var 15 minnut(gått ner från 80 till 54%). Men verkar inte lösa batterie problemet helt.

    Tror också att man reagerar snabbare nu när man ser procenten och inte bara batteri ikonen.

    Min telefon har alltid klarat sig en dag innan jag behöver ladda. nu behöver jag ladda efter 4 timmar.

    Har inte orkat/vågat radera mitt exchange kontot och lägga till det igen. Men om någon annan orkar testa så skriv gärna om det löser problemet.
     
  15. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Lyckades uppdatera till sist via en väns dator!

    Undrar om det var Windows 8 som var boven?
     
  16. Antdroid

    Antdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12
    Övrigt:
    Acer Chromebook R13
    Tog ut laddaren 0545 och har kollade Aftonbladet en kortis samt facebook.
    20% försvann med en gång.
     
  17. Belzhadar

    Belzhadar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Märkligt att vissa får batteriproblem, och andra inte.

    Min S har upplåst bootloader, så jag har kört den läckta .197 versionen sen den kom, och nu .200 sedan den släpptes officiellt.

    Batteritiden är bra, med den officiella JB uppdateringen för mig.
    Stänger alltid av mobilen på natten, har ännu inte laddat den sedan jag installerade .200 i torsdags kväll, med fulladdad mobil.

    Har nu 29% batteri efter 1d 4h 36m 44s på batteri.

    I och för sig inte använt mobilen jättemycket sedan uppdateringen installerades. Kanske 20 min surf, 30 min MP3 och 1,5 timme Podcast och några sms eller så. Tot. 49 min skärmtid.

    Det enda konstiga är att skärmen kommer först på tredje plats bland batterislukarna, efter android system och mobilens viloläge. Har för mig att den oftast brukar leda, med god marginal.

    Telefonen är rootad och all facebook skit åkte bort från telefonen, omedelbart efter installation av .200.

    .200 installerades via CWM, inte via Sonys program.

    Har kört en hel del olika rom på mobilen, men tror inte att jag haft bättre batteritid med med någon annan rom än denna. De flesta brukar klara 2 dygn med avstängda nätter för mig, denna verkar klara 3 dygn, utan problem.
     
  18. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag har inte problem med batteriet. Igår använde jag telefonen sparsamt och hade mycket batteri kvar när jag gick och la mig, jag lider inte av något battery drain.
    [​IMG]

    Edit: jag gjorde en "ren" installation
     
    Last edited: 2 jun 2013
  19. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Dubbelpost
     
  20. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Off topic, men hur rootade du den nu när du har JB? Jag testade Bin4rys skript, valde val 3 och följde instruktionerna, men skriptet stannade upp när jag kom till steget att jag skulle gå in i serviceläget.
     
    Last edited: 2 jun 2013