Fråga: Värt att "byta upp sig" ?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av alhal, 25 maj 2013.

  1. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Funderat ett tag på om man skulle "byta upp sig" och skaffa en One, SGS4 eller en xperia Z.

    Med tanke på N4 idiotlåga pris just nu skulle det säkert kosta runt 2000pix att först sälja sin N4 och sedan köpa en bättre beg nästan ny av ovannämnda alternativ.

    Slog mig ändå igår, varför ? Min N4 är stabil, har en modern snapdragon CPU, bra grafik och 2GB RAM. Den har i princip samma hårdvara som dom andra topp modellerna just nu (IAF som Xperia Z) och den kör ren o skön Android. Skulle vara för att få fullhd upplösning och ev lite bättre batteri tid? Det är i princip det jag "stör" mig på med N4

    Frågan är om det är värt ett par tusen att byta lur eller om man ska köra vidare på sin N4 till nästa år och köpa SGS5 eller liknande

    Vad säger ni?
    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  2. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Jag har själv funderat i samma banor. Men kommer sedan på att min nexus har precis allt det jag vill ha. Det är en otroligt bra telefon med superb hårdvara.

    Om jag skulle komma på en vettig anledning till att byta skulle det vara batteritid. Men de nya mobilerna har 1080p skärm men bara 2-300 mah större batteri än nexus 4. Så jag tror skillnaden blir otroligt liten.
     
  3. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 139
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Håller med. Med större skärmar och FullHD-upplösning blir det många, många pixlar att skyffla runt. Räkna in snäppet kraftigare hårdvara att driva också, då räcker inte ett par hundra mAh långt. Bättre batteritid går nog bort. Sen är pixeltätheten så hög på N4, att vinsten med FullHD inte blir så hög som man tror och hoppas.
     
  4. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ja, nog är det så. Vet faktiskt inte hur batteri tiden är på tex xperia z en skärmen är faktiskt en fröjd att titta på. Skulle nog Inte vilja byta min skärm mot samsumgs FHD pentile, då föredrar jag nog xperia eller htc skärmen.

    Summan av Kardemumman blir nog att N4:an får stanna till nästa generation hårdvara kommer.


    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    kalleboston gillar detta.
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Xperia Z har hemsk skärm, HTC One har ett helt handikappat GUI som är "inspirerat" av Windows Phone och SGS4 laggar en del fast hårdvaran är kraftfullare.
     
  6. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Köpte förvisso en Nexus 4 i torsdags, men för mig är det bara dumheter att gå från en Nexus 4 till XZ/One/S4. Den här telefonen är fantastisk, med en mycket schyst hårdvara. Den enda grejen som lockade med de nya telefonerna var kameran, ingenting annat.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Enda anledningen som skulle kunna få mig att byta är ifall det kommer en med samma hårdvara, eller bättre, i mindre förpackning. En 4" med smalare ramar runt t.ex. Då hade jag slagit till.

    Hittills hittar jag ingen som är bättre. Sonyn är jävligt snygg plus vattentät och det lockar väl lite men absolut inte i närheten så mycket så att jag faktiskt skulle få för mig att byta.
     
  8. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Håller med. Har en s3 och att byta upp skulle endast vara av utseendemässiga anledningar (dvs till en fin HTC one). Bara benchmark snubbar som upplever någon större skillnad. Väntar till våren 2014 om jag inte pajar luren innan.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  9. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag sitter på en galaxy Nexus nu som jag gillar. Har haft S4 men fick bara ha den via jobbet. Så har haft den i cirka två månader. När jag gick tillbaka till min nexus så blir man så glad över hur bra stock är. Aldrig tw före stock.
     
    Robwz, pmugghc och Norpan111 gillar detta.
  10. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Håller med, en 4" lur med samma hw som flagship telefonerna hade jag också köpt.

    Verkar vara mer eller mindre hopplöst att någon tillverkare gör det. Så fort det kommer en mindre lur så är det också mindre hårdvara än toppmodellen

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  11. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Sv: Värt att "byta upp sig" ?

    Skaffade HTC one s för några månar sedan. Kanonformat och trevlig telefon. Enda negativa är 16GB i kombination med bristen på minneskortplats och kort batteritid.

    Kommer ny 4tums med ökad lagringsplats, batteri och upplösning byter jag upp mig.
     
    Last edited: 30 maj 2013
  12. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Det enda jag saknar är större skärm, men jag vill ha minst 5,5". Släpper Sony en bjässe slår jag nog till. Snygg design plus vattentålig är rena drömmen. Kanske till och med släpper på vanilla android kravet jag haft när jag köpt var och en av mina nexus.
     
  13. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Haft både nexus,z,s4 och av dom skulle jag välja nexusen sett i första hand prisskillnaden. Mycket tele för det priset. Z var i mitt tycke för stor. Även S4 men det är ju olika vad alla tycker om det. Sen lägga runt 2000:-upp mot vad nexus kostar.. nja motiveras ej tycker jag.
     
  14. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Det enda jag skulle vilja byta till är HTC One "Nexus Edition". En snyggare telefon har jag aldrig sett, men det är absolut inte värt pengarna..
     
  15. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Bra, pålitlig telefon. "Broder duktig" typ. Har aldrig krånglat kommer aldrig krångla. Älskar för att den är enkel. Det ända jag saknar är 16 GB mer minne, men tydligen klarar man sig utmärkt även med bara 16.

    Annars är allting precis så som det ska vara. Det flytet å snabbheten den har är beundransvärt. Detta gör att jag kommer vara bara hos Nexus-familjen.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  16. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Gillar HTC One som fan, men hade nog inte bytt bort en n4 i alla fall inte utan att ha ett stort lekkonto :-D

    Sent from my HTC One using Tapatalk 4
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Nu betalar inte jag mina telefonbyten själv så jag kanske är ett dåligt exempel. Jag bytte dock från en N4 till en S4 och har inte ångrat mig ett dugg. Kanske är det för att ren Android inte var riktigt min grej. Jag gillade telefonen på många sätt men upplevde den buggig utan att kunna säga på vilket sätt. Tyckte batteritiden var sisådär och blåtanden buggade en del för mig. Har egentligen aldrig varit en Samsung fan men har haft både S2 och S3 och gillade båda skarpt. Samma sak med S4:an, stabil telefon med grymt bra batteritid. Behöver inte fundera på om batteriet kommer hålla en hel dag på jobbet och lite till eller inte. Har gott om batteri kvar efter en arbetsdag även om jag har en samtalstid på 1,5 Tim, en skärmbild på 2 Tim och mailar en hel del. Har nästan aldrig under 60% kvar när jag kommer hem.

    Jag är allafall mer nöjd med S4:an än N4:an. Säger absolut inte att N4:a är en dålig telefon. Det är en bra telefon som är riktigt snabb på alla sätt och dessutom prisvärd som få men den var inte för mig.


    Sent from my phone with Tapatalk
     
  18. Twicefire

    Twicefire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2012
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Jag sitter på en Lumia 920 som jag inte helt 100% är nöjd med vill tillbacks till android gillar att leka runt och pilla flytta runt tills man blir nöjd och är man less på det bara ändra om.

    Men problemet är ju om man ska ta HTC one eller N4.
     
  19. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Jag skulle också vilja uppgradera mig men då till One eller S4 i Nexus-edition, vanilla Android.

    Jag skulle aldrig över min döda kropp byta till en S4a/One med deras bloat. Alltså det är hemskt i jämförelse med Vanilla. Samsung har lyckats få S4 att lagga och det är nästan inget ledigt utrymme så mycket onödigt skit är det.

    Kolla här vad Marques Brownlee har gjort med sin S4a: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yR0ZGltMUTM#t=179s
    Han har bytt ut alla samsung-appar emot stock-motsvarigheter för att samsungs suger så!

    Jag väntar på S4 Google edition. Kan tyvärr dröja eftersom den helst ska matcha Svenska 3G/4G band, och den släpps ju bara i Usa till börja med....