MacBook Pro

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 12 apr 2013.

  1. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Man blir mörkrädd av att läsa den här tråden..:neutral:
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Varför?
     
  3. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu hänger jag inte med. De mest vanliga programmen ingår dock inte iLife men jag ska räkna bort 12 GB direkt?

    Tack för tipset om formatera om datorn och ta bort alla språk som operativsystemet stödjer men som jag inte behöver. Jag är inte så kunnig på datorer som så men får lära mig hur jag formatera om en dator helt enkelt.

    Kan bara komma på Skype, Spotify, Notepad++, Poedit, QuickTime och ev. programvaran för mobilt bredband (just nu Telenor Stay Connected men ska skaffa 3). Sen har jag flera webbläsare installerade (IE, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera) som jag bara ha installerade för testköra sidor.

    Kom på jag har VLC media player också men den kommer jag ev. ta bort. Jag har problem med spela upp AVCHD filer i full HD i Windows Media Player. Med Windows Media Player krånglar ljudet (hackar, osynkat) och med VLC media player krånglar bilden (hackar). QuickTime stödjer inte formatet alls (laddade ner QuickTime för länge sedan för spela upp sånt jag filmat med en gammal dumbphone).

    Nu har jag inte för avsikt att sälja datorn. Den dagen det blir aktuellt med en tredje dator kommer min pappa att få den. Han är van Windows-användare och påstår sig inte gilla Mac (hans tjej har en MacBook, ej Pro) så risken finns kanske att han nekar den men jag tror inte det. I annat fall kan det fungera som backup dator.

    Min poäng: Bryr mig inte om andrahandsvärdet. Inte när det gäller elektronikprylar. Tekniken går snabbt framåt.
     
  5. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  6. tadde

    tadde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Använder en MacBook air med 258gb för jobb och plugg.

    Jag har vid skrivande stund ca 10gb kvar på min MacBook Air fast skulle väl säga att ungefär 50% är tunga photoshop filer och presentationsfilmer (För klient etc)... så om du avstår jobb med medier/fotografi samt använder dig av mer moderna alternativ för att lagra/titta på medier som facebook/flickr för bilder, netflix/youtube för filmer och spotify/rdio för musik så klarar du dig lätt med 128gb.
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    iLife kommer med på en skiva/eller ladda ner det gratis via app store så man får välja själv om man vill installera det eller inte. Alla är ju inte intresserade av video eller ljud redigering.

    Själva OS (operativsystemet) tar ju plats. Ca. 12 GB. Som någon användare skrev här får du 106gb uppenbarligen . 106gb att installera program, lägga in musik, bilder vad du vill.

    Jag tror ju baserat på vad du säger att du ska använda den till klarar dig utmärkt med 128gb (106gb). Du ska inte sitta i något bildbehandlingsprogram som tar upp massor med utrymme. Eller ljud eller video redigering.

    Ska du bara ha den till surfa, kolla mail och det vanliga och lyssnar på musik via spotify osv så klarar du dig garanterat på 128gb.

    Ska du sitta i Photoshop, Illustrator och liknande och jobba med tunga filer. Eller redigera film och/eller ljud och liknande så ska du ju ta så mycket utrymme du bara kan.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur stor plats tar iLife?
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Inte en aning. 10gb kanske.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, så jag bestämde mig för 256GB. När jag såg den på Siba.se för 14.990:- beställde jag den utan att tänka. Sen slog det mig att det står 2,5GHz och inte 2,6GHz som det står på Apples hemsida. Men det står 256GB. Finns Retina-skärmen i fler modeller?

    Mailade Siba och fick till svar att den på Apples hemsida är senaste generationen medan den som Siba säljer ut är förra generationen med Apple TV på köpet. Jag hade faktiskt missat att jag fick det på köpet, fick kolla på min orderbekräftelse igen för se att det mycket riktigt följer med Apple TV.

    Vad skiljer generationerna åt? Det enda jag kunde hitta som skiljde generationerna åt via Prisjakt.nu utöver processorhastigheten är processorn som i förra generationen var i5 3210M och i nya generationen i5 3230M. Något annat som skiljer dem åt? Har skillnaden någon betydelse? Finns det kanske fler än två generationer?

    Försökte se vad nya generationen kostade billigast och den kostar faktiskt 14.649:- inkl. frakt hos inWarehouse. På andra ställen är den dyrarare än 15.000:- Någon Apple TV följer inte med (kostar billigast 749:-)

    Hur ska jag tänka? Är Apple TV något att ha? Tänkte då jag redan har HDMI i laptopen. Fast jag kan se lyxen i slippa koppla den och istället använda boxen och navigera med hjälp av fjärrkontrollen.

    Jag bryr mig inte om att jag inte har den senaste generationen "för sakens skull" men inköpspriset ska ju vara bra. Retina-skärm var mitt enda krav (och anledningen till att jag inte valde MacBook Pro utan Retina-skärm). Bör jag ångra köpet eller är förra generationen i princip lika bra som den nya?
     
    Last edited by a moderator: 29 maj 2013
  11. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Kan bara säga vad jag tycker om apple-TV och det är att den är skitbra. Allt går så smidigt. Och jag är nästan androidfanatiker så det tar emot att erkänna ;)

    Skickat från min Nexus 4
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Det låter ju bra även om jag från början inte hade tankar på skaffa Apple TV.
    Blev förvånad när det stod APPLE.TV.V3 på min orderbekräftesle för 0:- :P

    Jag hade faktiskt funderat på Apple TV tidigare eftersom fjärrkontroll låter så soft. Jag har en HP laptop nu med HDMI och när vi ska streama film och pausa eller något så måste jag gå till datorn hela tiden (ingen lång sladd). Sen kan ju andra streama film fast jag är iväg med laptopen eftersom den inte behövs.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad säger ni angående skillnaden i processor?

    i5 3230M i 2,6GHz vs. i5 3210M i 2,6GHz?

    Första generationen är från 2012-10 och andra generationen från 2013-02.
    Kan inte hitta någon annan skillnad än processorn.

    Jag bör väl kunna jobba med Photoshop med båda generationerna? Vad jag har förstått går det även att jobba med Photoshop i MacBook Pro utan Retina-skärm liksom med MacBook Air (fast i sistnämnda fallet kan det bli segt).

    Inga planer på Photoshop nu men jag vill kunna pga. ev. utbildning. Jag ska i varje fall ha hårddiskutrymme eftersom jag valde 256GB SSD (räcker med 128GB SSD nu då jag har under 10GB i bild, film och ljud). Laddar inte ner film eller musik.
     
  14. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Kommer inte vara några problem med Photoshop. Varken vilken skärm eller proc. du väljer.

    Dock är det klart skönare och smidigare att ha så hög upplösning som möjligt när man använder PS. Därav är ju retina en fördel.

    Men icke-retina kör väl 1920x1080 om jag inte minns fel och det är klart tillräckligt.

    Du som inte jobbar med det i ditt yrke klarar dig utan retina.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för svar.

    Jag har redan beställt Retina och vill ha Retina men visste inte att det fanns två modeller när jag beställde. Priset var ju inte så bra om det inte vore för att jag upptäckte att jag fick Apple TV på köpet. Men sen hittar jag inga andra skillnader än processorn och det verkar inte göra någon skillnad för mig. Dessutom har den samma processor som 13-modellen med 128GB SSD har på Apples hemsida så helt ouppdaterad kan processorn ju inte vara. Jag har exakt samma processor i den jag beställde fast 256GB SSD istället. Så jag tror jag kör på det jag har beställt. Ska bli spännande att prova ett helt nytt OS. :)
     
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Låter bra. Hoppas det blir bra nu. Glöm inte kolla lite guider osv på YouTube.

    Lycka till!

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack! :)
     
  18. lindman

    lindman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Lånar tråden lite. Ska till Tokyo inom en snar framtid och hade då planerat att inhandla en macbook pro retina billigt. Funderar på antagligen den dyrare varianten av 13" eller "billigare" varianten av 15". Är 3000kr prisskillnad på dom där och jag undrar om det är värt det, märker man av prestanda skillnaden på datorerna väl? Vad kan 15 tummaren med quad core i7 göra som inte dual qore i5 göra?
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    När du köper från utlandet går du miste om svenskt tangentbord, men det har kanske ingen betydelse för dig.
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag köpte min MBP från svenska applestore med student rabatt och valde brittiskt tangentbord. En dröm.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2