Sony Stereo Bluetooth Headset SBH20

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Andreas2, 13 jan 2013.

  1. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hur är ljudet för den man samtalar med? Har ett MW600 idag och alla jag pratar med (när jag befinner mig i en bullrig miljö) klagar på att de hör omgivningen bättre än mig. Samma med X10, arc och acro s.
     
  2. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har kört detta headset ett tag nu och jag måste säga att jag är besviken på batteritiden, den är snudd på usel. Det räcker knappt en promenad. Jag får ut bra precis 4 timmars användande ur den, är det lika illa för alla eller är det mitt ex som är dåligt? Nöjd med det i övrigt. Finns det headset med bättre batteritid? Vill inte gärna gå tillbaka till trådat igen...
     
  3. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Den gamla trotjänaren mw600 har bättre batteritid.
    Mw1 likaså.
     
  4. mdmar

    mdmar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    948
    Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Ditt ex måste vara uselt. Jag använder mitt i flera dagar på jobbet, och jag pratar mycket!

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Hur är samtalskvaliten hos mottagaren? Misstänker att micken sitter i enheten som man har sitter i kragen på tröjan eller liknande.

    Har idag ett VH-700 som förvisso är riktigt bra men är ändå lite sugen på detta. Befinner mig oftast i bullrig miljö så headsets ska helst inte läcka så mycket ljud från min omgivning.

    Skickat med Tapatalk
     
  6. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Om du skulle våga dej på en uppskattning, hur många timmar får du ut?
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Köpte en i förra veckan. Fick den idag. Passade på nu när Netonnet sålde den för 299kr. Tänkte beskriva min upplevelse. Och ja.... visst. Den funkar ok. Klippet är grymt bra... nästan lite för bra. Svårt att fästa i kläderna.

    Den är liten. Det är ju bra, men den skulle haft en liten skärm av något slag tycker jag nog. Iallafall så man ser när man har laddat den färdigt. Som det är nu, så får man förlita sig på att led-lampan blir grön. Och jag kan tänka mig att det är som på min mobil, att tar man den precis när den blivit grön, så kan det betyda att den ändå inte är helt full laddad. Kanske kan vara orsaken till att en del har dålig batteritid. Men iallafall, har inte haft den så länge att jag märkt något med batteriet.

    Att koppla till en lur med NFC var verkligen busenkelt. Wow. Inga koder, bara nudda å piip piip den är kopplad.

    SOm headset funkar det iallafall (just nu) bättre än mitt gamla philips BT headset som är helt värdelös som headset, men fantastisk som just hörlurar för musik. Däremot hatar jag lurarna som medföljde. Ljudet är platt, inte uselt, men det är ändå dålig dynamik i dem och dålig grund. Det positiva är väl att det går att byta upp sig till bättre lurar ändå. Men lurarna funkar möjligen för mainstream-musiken, men för klassisk som kräver lite mer dynamik och grund, så är de inte så bra. Men som sagt. Jag överlever. Men det värsta är nog, att det efter en stund faktiskt gör ont. Det går inte att ha lurarna i öronen speciellt länge, eftersom det gör väldigt ont. Har testat med att minska på storleken, vilket inte gör saken bättre. De sitter heller inte ordentligt, utan åker gärna ut, vilket kan vara en orsak till varför det till slut gör ont. Man bankar och skruvar ju in dem i hörselgången bara för att få dem att sitta kvar. Alltså varför inte bara för ett par bt-headset som är bra för en hyfsad slant med EN REJÄL BYGEL som man kan fästa över huvudet så att lurarna för det första sitter kvar och INTE irritera hörselgången så att det gör ont.

    Det andra negativa med lurarna är också att de stänger ute all form av ljud. Jag hör mig själv på alldeles fel sätt, och är man ute på resande fot, eller går i trafiken, så hör man inte detta så bra som man skall önska. Vilket också är en orsak till varför bygel-varianten är att föredra med kuddar mot öronen istället.

    Andra saker som är lite negativa är, det är svårt att hitta play/pause, fram, back o s v... Man känner dem inte så lätt med fingrarna. Jag märker mig själv titta ner på mojängen hela tiden när jag gör just det. Försöker lära mig känna efter den mer platta ytan för play/pause. Däremot är det inga problem med volymknapparna. De känns ok, tycker ja. Start knappen var inte riktigt så pedagogisk heller. Erkänner att jag kände mig aningens dum, efter att jag tryckt så tummen blir röd, på knappen, för att efter några förvirrade minuter ser att knappens kall föras som en switch, upp eller ner. Duuuh!!!

    Men annars är det inga större svårighet i sig att lista ut hur den fungerar utan manual. switcha off till on, å sätt igång nfc på luren och nudda å allt e klart för att köra.

    Då kommer min fråga. Någon som vet bra bygellurar, som har bra register för en inte jättedyr slant. De skall ha kort sladd självklart. Hatar sladden.... är bara i vägen. För lurarna till var inte dåliga, men de duger inte riktigt och de gör alltså ont.
     
    Last edited: 3 okt 2013
  8. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Kolla på jays v-jays eller c-jays

    Skickat från min GT-N7100 med Tapatalk 4
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok.... men tror jag kollat dessa. Men det skrivs aldrig ut vad för bredd den har i frekvenstal t ex.

    Ok kollade nu, men fattar inte varför de envisas med frekvenstal som är mellan 20-20 000Kz? Detta skall helst vara minst 10-24 000Kz för att få ljudet att mindre platt... Det är ju precis samma frekvenstal som i de lurar som kom med detta headset. Finns ingen riktigt grund, mellan eller högre frekvenser. Man hör det faktiskt, hur gärna många företag säger att det inte hörs. Jag hör en defenitiv skillnad på mina SBH9100 ifrån philips som då har 18-24 000Kz. Det är inte lika platt.



    Ok. Nu börjar jag märka lite konstiga problem med headsetet..

    Mottagningen är inte topp. Den verka tappa mottagning när jag har luren i fick. Så länge jag håller luren i handen. Inga problem. Men i fickan blir så kan det hacka som fankens i musiken. Vet inte riktigt vad det beror på. Kan vara mobilen, som har funkat lite konstigt de senaste veckorna. Så skall köra en urblåsning och rensa den helt. Men det kan ju också vara mjukvaran i blåtandsmodulen som kanske behöver en uppgradering. Skall testa och se vad som händer. Men jag har en annan tanke också. Jag är ju lite småtjock, kan det vara min mage som liksom skymmer radiovågorna? För det är inte första gången mobil i fickan inverka på mottagningen i bt-headsetet. Jag bara tänker på fenomenet "In line of sight" eller vad de kallar det. radiovågar går relativt rakt, och inte krökt, och det kan ju bero på min mage, att den inte kan kröka signalen bra. Står jag still, så är det inga problem. men så fort jag rör mig, börja det hacka.

    edit 1: Men har testat ljudkvalitén vid samtal, och den är inga problem, förutom om luren finns i fickan, då det verka som signalen blir sämre. Så längre det är fri sikt inga problem. Men i fickan, är det inte bra alls.

    Edit 2: Ok, flyttade lite på headsettet och nu verka det funka. Så det har helt klart med in line of sight problematik att göra. Min kroppshydda är inte snäll mot BT-radiovågor. hehe
     
    Last edited: 4 okt 2013
  10. Fraise

    Fraise Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker räckvidden/mottagningen är dålig.
    Jag lyssnar mycket på ljudböcker mm. och vill inte alltid ha telefonen på mig utan lägger den gärna på ett bord och sen vill jag kunna röra mig fritt i huset men det går inte. Man kan tappa kontakten bara man vänder sig från mobilen/datorn, där upplever jag MW600 mycket bättre då kan man röra sig fritt i olika rum och ändå ha bra kontakt.
     
  11. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Hur är dessa i SBH20 i jämförelse med dom medföljande lurarna till Xperia Z?
    Någon som vet? Vore tacksam för svar.
     
  12. caki

    caki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har precis köpt detta SBH20 å har kopplat den med en Note 2 (Hurricane 6 Rom) och när jag sätter på spotify så funkar det fint men knapparna.. inget förutom volymknapparna funkar, testade på samtal å där funkade knapparna fint att använda.. Är det meningen att det inte ska funka med spotify att välja låt och pausa osv?
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Är det inte så att du måste ladda ner appen för sbh20 från Play för att det ska fungera. Kan vara värt testa allafall


    Skickat från Tapatalk 2
     
  14. caki

    caki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Har kollat, finns ingen.. bara sbh50. synd.