Tack för inputen
Jag börjar alltid som på papper. När jag börjar är jag inte rädd att göra fel. Det kan se riktigt konstigt och kladdigt ut, men jag tillåter mig att raffsa fram linjer och detaljer tills jag kan ana något komma fram.
Om du tittar på den där tuppliknande karaktären så kan du ana något blått i bakgrunden. Det var något kladd som jag inte ville ta bort.
Så jag skapade ett nytt lager på, gjode det underliggande lagret ljust och försökte komma på något abstrakt. Jag började med något konkret, som var ögat och lät resten komma fram allt efter hand som.
Nu kanske folk tycker att får det att låta för lätt - det är sant att jag har en lång tids erfarenhet vilket gör att jag lätt kan improvisera - men jag tror att alla kan det, så länge man bara vågar "chansa". Vad jag försöker säga med "chansa" är att du drar någon linje eller kurva som följer en viss logik (tex längden på linjen, eller vinkeln och kurvaturen i förhållande till startpunkten); sedan applicerar du en idé på den, tex "näbb", eller "panna" eller "hår" och driver vidare idén därifrån.
Här är en till abstrakt figur för övrigt.
... Som du ser så utgick jag från den mest osannolika formen till något annat osannolikt
Men om vi bortser från märkliga abstrakta bilder, så gör jag nästan samma sak med de "normala" motiven.
Jag börjar på ett rent blad, skissar fram något.
Jag tillåter mig att göra fel - det kan hända att jag bara drar nya streck istället för att ens bry mig om att sudda.
När det känns dags, renritar jag; jag dämpar opaciteten på lagret och lägger ett nytt lager på.
Jag drar rena(re) linjer på de linjer som jag vill bevara. Här kan man jobba lite långsammare istället för det förra lagret där man kör rätt fort och försöka få till bra linjer.
Motivet kan vara allt möjligt - du kan söka bilder på nätet, lägga dem som bakgrundsbild och försöka traca av dem. Det är det bästa sättet att lära sig. Mycket av inlärningen är att träna handen att följa kurvor och former, något jag tänker som 'tekniken'. Det andra, stilen, konceptet osv, kommer med tiden. Det blir ditt personliga uttryck och din personliga stil.
Eller så tittar du på din omgivning och försökter hitta något intressant att rita av eller kanske bara ta inspiration av för att trigga igång någon skiss.
Återigen; man ska aldrig vara rädd för att göra fel - det finns inget rätt och fel.
Det händer att jag kört många lager på lager innan jag känner mig hyffsad nöjd. Med andra ord ska man inte förvänta sig att första renritningslagret blir "perfekt".
Click to expand...