Diskussion: Posta dina doodles här

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Haider, 23 maj 2013.

  1. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Här var det mycket teknik, men jag känner att pennan i Galaxy Note förbises. Köpte väldigt tidigt Sketchbook och har använt den parallellt med S-Note applikationen.

    Här kommer det lite doodles - alltid work-in-progress, med andra ord kanske jag postar uppdateringar senare.
    Imponerande vilken hög upplösning det är man jobbar i egentligen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

    Last edited by a moderator: 3 jun 2013
  2. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Ganska snyggt måste jag säga....
     
  3. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tackar

    Har du möjligen haft chans att prova Note 1 och kunnat jämföra om pennan är förbättrad jämfört med förr?
    I stort tycker jag pennan är bra. Tryckkänslighet är viktigast för mig, och även här funkar det bra. Men det går alltid att göra det bättre.
     
  4. Illbleed

    Illbleed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Coolt! Gillar att någon använder pennan, jag gör det aldrig

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  5. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hög tid att du börjar göra det då :D

    Här kommer lite fler bilder för att motivera dig och alla andra ;)
    (färger är nog inte min starka sida, men jag jobbar på det)


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

  6. Tiggeby

    Tiggeby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Riktigt bra gjort. Tänk om man kunde rita så där. Jag har en gammal klasskamrat som hade det med modersmjölken tror jag. Det såg så enkelt ut när han satt på lektionerna och ritade. När jag försökte samma motiv såg det förjävligt ut rent ut sagt. Jag önskar jag hade den egenskapen.

    //Tobbe
     
  7. torkel_b

    torkel_b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Grymt!
     
  8. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @Tobbe: Tack! Än är det inte för sent för dig - bara o dra fram pennan och försöka något. Allt från att rita av till att improvisera fram något.

    @Torkel: Tack :)

    Här kommer lite updates.
    Ni andra får visa upp vad ni eller någon i er vänkrets går för. Vi känner alla någon som är fingerfärdig med pennan. Kom igen. Låt inte Samsungs arbete med pennan gå till spillo ;)

    En omöjlig varelse; kan svälja mer än det ryms i magen. Så till vida inte magsägen är i huvudet på honom. Urk!
    Sen så är den där tentakelgrejen också tänkt som en slags matsmältningsapparatur. Många vägar för matintaget - äsch, vi skippar detaljerna.
    [​IMG]

    Lite mer artistiskt... Oklart vad den här varelsen är kapabel till.
    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

  9. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Du är riktigt duktig alltså! Jag sitter och kladdar en hel del på min note 2 också (sketchbook) fast jag har ingen erfarenhet från ritplattor sen tidigare så jag håller fortfarande på att lära mig "arbetssättet"
    Ditt arbete gav ju en spark i rumpan helt klart och det tackar jag för!
    Hur går du tillväga, kör du olika lager osv, eller kladdar du bara som på papper?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  10. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för inputen :)

    Jag börjar alltid som på papper. När jag börjar är jag inte rädd att göra fel. Det kan se riktigt konstigt och kladdigt ut, men jag tillåter mig att raffsa fram linjer och detaljer tills jag kan ana något komma fram.

    Om du tittar på den där tuppliknande karaktären så kan du ana något blått i bakgrunden. Det var något kladd som jag inte ville ta bort.
    Så jag skapade ett nytt lager på, gjode det underliggande lagret ljust och försökte komma på något abstrakt. Jag började med något konkret, som var ögat och lät resten komma fram allt efter hand som.

    Nu kanske folk tycker att får det att låta för lätt - det är sant att jag har en lång tids erfarenhet vilket gör att jag lätt kan improvisera - men jag tror att alla kan det, så länge man bara vågar "chansa". Vad jag försöker säga med "chansa" är att du drar någon linje eller kurva som följer en viss logik (tex längden på linjen, eller vinkeln och kurvaturen i förhållande till startpunkten); sedan applicerar du en idé på den, tex "näbb", eller "panna" eller "hår" och driver vidare idén därifrån.

    Här är en till abstrakt figur för övrigt.
    [​IMG]
    ... Som du ser så utgick jag från den mest osannolika formen till något annat osannolikt ;)

    Men om vi bortser från märkliga abstrakta bilder, så gör jag nästan samma sak med de "normala" motiven.

    Jag börjar på ett rent blad, skissar fram något.
    Jag tillåter mig att göra fel - det kan hända att jag bara drar nya streck istället för att ens bry mig om att sudda.
    När det känns dags, renritar jag; jag dämpar opaciteten på lagret och lägger ett nytt lager på.
    Jag drar rena(re) linjer på de linjer som jag vill bevara. Här kan man jobba lite långsammare istället för det förra lagret där man kör rätt fort och försöka få till bra linjer.

    Motivet kan vara allt möjligt - du kan söka bilder på nätet, lägga dem som bakgrundsbild och försöka traca av dem. Det är det bästa sättet att lära sig. Mycket av inlärningen är att träna handen att följa kurvor och former, något jag tänker som 'tekniken'. Det andra, stilen, konceptet osv, kommer med tiden. Det blir ditt personliga uttryck och din personliga stil.

    Eller så tittar du på din omgivning och försökter hitta något intressant att rita av eller kanske bara ta inspiration av för att trigga igång någon skiss.
    Återigen; man ska aldrig vara rädd för att göra fel - det finns inget rätt och fel.

    Det händer att jag kört många lager på lager innan jag känner mig hyffsad nöjd. Med andra ord ska man inte förvänta sig att första renritningslagret blir "perfekt".
     

    Bifogade filer:

  11. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vi jobbar nog ganska lika då fast du är mycket duktigare :)
    På papper kan jag få till det ganska bra ibland och det börjar så smått likna nåt i telefonen också. Ibland ritar jag en skiss på papper, tar kort på den med telefonen och fortsätter i sketchbook

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  12. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En av de bästa metoderna faktiskt. Och glöm inte, träning ger färdighet.
    Så vi räknar med att se lite grejer du har skapat inom kort :)
     
  13. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok jag kan motvilligt bjuda till med en som jag suttit och pulat lite med när jag vart på dass och så, ska dock tillägga att jag är långt ifrån nöjd men det är en bra början, jag är inte känd för att ge upp :)
    Så nu när ni andra ser att det inte är farligt att lägga upp lite sämre grejer så hoppas jag att ni delar lite också så vi får se!
    [​IMG]

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  14. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @McNuggz: Wow, otroligt fint jobbat tycker jag. Laddade ner den och hade den som underlag för en sketchover och någon i min omkrets trodde det var jag som ritat den. Så om du ansett att ditt arbete är "sämre" så har du uppenbarligen helt fel! :)

    Ska se om jag orkar göra klart sketchovern och posta upp den. Då får du en slags kritik från mitt håll på arbetet och det tror jag är väldigt lärorikt.
    Har nämligen lite input på rent formmässiga fel i bilden.

    Måste konstatera att färgläggning tycks vara din grej, så där är du 1+ före mig ;)
    Ett tips är att titta på en befintlig låga, eller ännu hellre en digitalt framställd eld för att den är förenklad och därmed lättare att rita av så att säga.
     
  15. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    coolt! ska bli skoj att se.. och ja, form och dimensioner och 3d är inget som hänger ihop när jag ritar, men du skulle sett för ett år sen, då såg det riktigt illa ut haha :) (jag är dock periodare.. kan gå ett år mellan teckningarna ibland )
     
  16. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Håll gärna tråden vid liv :)
    Kanske borde jag postat i Galaxy Note 2, för trafiken är kanske klen på Note1 sidan...

    @McNuggz: Här har du en liten paintover och så bifogar jag originalfilerna som du kan lägga in i Memory\SketchBookMobile respektive Memory\SketchBookMobile\thumbnail. Du kör väl SketchBook?
    Jag behöll ditt originallager så du kan öppna/dölja för att därmed se vad jag har gjort för ändringar.
    Dels gjorde jag rent formmässiga justeringar, men även små tillägg och ändringar där jag bröt bort det repetitiva. Alla skallar behöver tex inte ha hela tandrader utan en del kan ha tappat nån tand, en kan vara sprucken mm.
    Det finns så mkt mer du kan göra. Du kan svepa igenom google image search efter olika skallar och se vad för inspiration du hittar. Kanse former, skador, texturer osv.
    [​IMG]

    Originalfilerna:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/8765281/Sketch271191750.png
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/8765281/Sketch271191750.tiff


    Sen har jag varit flitig själv. Det var i samband med avslutning på högskolan - efter att vi ätit gick vi vidare och mitt sociala samtal med bordsgrannen gick ut på att berätta hur bra Galaxy Note var ;)
    Demonstrationen gick ut på att hon skulle rita någon doodle och jag skulle göra en paintover med en egen tolkning och/eller den egna stilen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    ... den här blev jag så förtjust i att jag bara måste modellera den i »3d«
     

    Bifogade filer:

    retro123 gillar detta.
  17. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sådär, nu har tråden hamnat i rätt forum (den var under Note1 tidigare) - fastän jag jobbar i Note1 så är det Note2 som gäller idag.
    Posta upp grejer och låt oss uppmuntra användandet av pennan som ju är en huvudkomponent i Noten.
     
    retro123 gillar detta.
  18. retro123

    retro123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Underbart, det är det här som kallas kreativitet!
    Tack för beskrivningen av hur du skapar dina bilder!
     
  19. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det blev ju riktigt bra! och fantasi har jag men jag har inte riktigt skills för att lägga ner det på sketchbook än, på papper är det enklare.. men nu är det ju som sagt sketchbook som ska läras in :D
    vi kör vidare! och ni andra tycker jag också ska dra ut pennan och köra lite!
     
  20. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    här kommer en till kladd, nu har jag jobbat mer med en och samma penna istället för att boka med olika storlekar och opacity (jag vet att den ser konstig ut men den ska vara lite galen)

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     

    Bifogade filer: