"No Service" - Anovo påstår fuktskada - skadade kontaktbleck

Diskussion i 'Magic' startad av avindal, 10 apr 2010.

  1. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Fick problem med "no network" på min Magic för ett tag sedan och eftersom det är garanti kvar skickade jag in den till Anovo.

    Fick följande svar (min kursivering):

    Alltså, WTF?!?

    Själva problemet med "No Service" verkar vara ganska vanligt förekommande på HTC magic (googleträffar) så jag VÄGRAR tro att det är en vattenskada.

    Telefonen har använts normalt och inte tappats i vatten eller liknande. Om det har kommit in fukt via jogdial-en så är det pga konstruktionsfel i telefonen - så jäkla känslig ska den inte vara att den inte tål handsvett, och om den är det så ska tillverkaren stå för det. Eller?!?

    :sealed:
     
    Last edited: 18 maj 2010
  2. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tänkte svara såhär:

     
  3. HeroSvedis

    HeroSvedis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är helt säker på att det är deras vanligaste förklaring till folk att dom är vattenskadade, även om dom inte är det.
    Be o få tillbaka telefonen i samma skick som du skickade in den på, om den kommer tillbaka som du lämnade in den så skicka in telefonen igen.
    Kommer den dock tillbaka o allt som var i telefonen också är borta så har dom ju gjort ett försök till reparation och till o med kanske bytt ut moderkortet mot ett som var vattenskadat.
     
  4. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    De fotar alla fuktskador. Om du mailar dem får du en länk som bevisar fuktskadan. Kan finnas online också. Testa här
    http://www.anovo.se/sosok.php
     
  5. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Stämmer, hittade den nu, den fanns inte med i originalmailet av någon anledning.

    [​IMG]

    Visst, det ser ut som en fuktskada, men min poäng är att telefonen bara utsatts för normal användning och det ska den tåla - blir den fuktskadad av det så är det konstruktionsfel och då ska garantin gälla.
     
  6. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nope.. Den är inte byggd för att vara fuktskyddad. Även om du endast har utsatt den för normal användning kan du inte bevisa det. Det räcker att du gick med den hem i duggregn och byxorna blev lite våta.
    Det är nog lika bra att du ger upp :cry: jag har själv jobbat på Anovo, och de är stenhårda på fuktskador. Detta var dessutom en tydlig fuktskada så dom kommer inte att ge sig.
    Prova att sälj den som defekt på tradera, kanske någon som vill ha reservdelar.
     
    Last edited: 10 apr 2010
  7. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nåja, så lätt ger jag inte upp - jag har lite juridik i bakfickan som kan komma till användning. Det är för det första inte jag som ska bevisa att jag har använt den normalt, det är Anovo som ska bevisa att jag inte gjort det. Och en telefon skall vara byggd för att tåla "normal" användning.

    Vi får se var det slutar.
     
  8. HeroSvedis

    HeroSvedis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det är lite skumt att just det området har fuktskador igentligen o bara det området.
    Vad är det som sitter över den delen när den sitter i telefonen, kan ju inte tänka mig att du hällt en droppe där bara för att det är kul.
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Be dem reparera den (du betalar). De påstår ju att det är en fuktskada vid jogdial, alltså skall deras reparation bestå i att byta ut det kortet. Eftersom radion knappast sitter på det kortet kommer telefonen fortfarande att vara trasig. Då skall de såvitt jag förstått kostnadsfritt åtgärda den felaktiga reparationen (d.v.s. de får stå för en betydligt dyrare reparation än du betalat för).
     
  10. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det är styrkulan som de benämner "jogdial", och det är tyvärr ganska lätt hänt att vatten kommer in den vägen när telefonen är konstruerad som den är, dvs utan tätning under kulan. Smart, HTC...
     
  11. HeroSvedis

    HeroSvedis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men då är det ett fabrikationsfel kolla vad det står i troubleshooting från htc om det står någe om det i det finstilta om inte maila htc om detta att du vill få reparationen
     
  12. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Anovo bestämmer utifrån tillverkaren vad som ingår i garantin. Fuktskade telefoner ingår inte i garantin. Oavsett hur det har uppkommit. Anovo reparerar inte fuktskadade telefoner eftersom HTC inte betalar ut någon ersättning då.

    Tro mig.. De får in hundratals mobiler som är fuktskadade varje dag.. En del kunder vet inte om det, medans andra försöker få den reparerat trots medveten fuktskada. Detta är det absolut vanligaste klagomålet mot Anovo.

    Jag skriver bara detta för att du ska spara lite tid och energi.. så svälj stoltheten och släpp det.
     
  13. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    De har inte erbjudit sig att laga den utan bara listat 2 alternativ - 1: skicka tillbaka den utan reparation (kostar mig 250 kr) eller 2: skrota den (gratis)
     
  14. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Anledningen till kostnaden är dels: Kostnaden för felsökningen som de inte får betalt för och dels: Frakten tillbaka.
    Så det är ju extra tråkigt om man inte vet om fuktskada innan.
    Och skrotar du den tar dom reservdelarna själva (ibland). Det vet jag för det gjorde jag ibland. :sealed:.
    Drygt jag vet :(.
     
  15. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ring HTC eller rättare är att mejla de med bilder och allt beskriv noggran, Ringa anovo brukar hjälpa också men kör HTC, och säg att ENDAST kulan har fått fukt och att det känns skumt att det ska kunna tag bort 3g täckning. De kommer i sin tur att kontakta Anovo och reda ut skiten innan du behöver betala något.
     
  16. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    ja vi får se hur det slutar :cool:

    Tycker också att det verkar VÄLDIGT skumt att fukten som trängt in genom kulan har påverkat radioenheten (eller kanske simkortsläsaren?) men men, jag vet inte hur telefonen är konstruerad så det är mycket möjligt att det *är* möjligt. Hursomhelst tycker jag att det är väldigt dåligt att telefonen är så känslig för fukt.

    Ska ringa HTC igen och se vad de säger innan jag svarar Anovo.

    (Har köpt en beg Hero så länge, så jag har iallafall en riktig telefon..)
     
    Last edited: 11 apr 2010
  17. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Sådär, ringde HTC och beklagade mig (dvs argumenterade att om telefonen går sönder på det sättet den gjort under normal användning så är det konstruktionsfel) och de eskalerade ärendet efter att jag tryckte på.
    De ville först hänvisa mig tillbaka till Anovo men jag stod på mig och krävde att de isåfall skriftligen skulle bekräfta till mig + Anovo att telefonen skulle repareras eller bytas ut. Så - fortsättning följer, ska få svar från vad jag tror är deras 2nd-line-support inom kort. Stay tuned :)
     
  18. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    bra , de delen finns i taiwan, det tar några dagar dock men det kan ge resultat
     
  19. Jine

    Jine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gick det med denna issue?
    Jag har samma problem nu, tror jag.

    Mobilen visar "No Service" och jag ska ta och skicka in den på reparation med... :(

    / Jim
     
  20. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Well, ärendet är inte avslutat än, jag fick tillbaka telefonen från Anovo, skruvade isär den och upptäckte ätt ett av de många blecken som sitter på moderkortet och ska ha kontakt med antennen var av. Så nu har jag klagat hos Anovo för detta. HTC och Anovo ha rsatt som policy att kassera telefoner så fort de konstaterar att fukt kommit in i telefonen, och lämpligt nog har de exkluderat just fuktskador från sin garanti. Och det är Anovos bedömning som de går på. Fuktsensorn i telefonen behöver inte heller ha löst ut för att Anovo ska kunna klassa skadan som fuktskada, det räcker att de hittar spår efter fukt innanför styrkulan.