BlackBerry 10

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Ariozo, 12 apr 2013.

  1. fdacic

    fdacic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Är det BB10 som man kan köra android applikationer på, eller är det bara jag som fått för mig det?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det går. Dock fungerar långt ifrån alla appar. Men det finns en inbyggd Android emulator. Den enda appen jag har sidoladdat dock är Instagram. Jag är ingen appmänniska direkt.
     
  3. fdacic

    fdacic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är nog rätt väg att gå för dem, om dem inte vill förlora flera marknadsandelar. Sen är det iofs tråkigt om det inte fungerar bra.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns en hel del Android ports i deras appstore. Är tydligen väldigt enkelt för utvecklare att porta över till BB också. Nackdelen är dock att när en app inte är "native" så blir upplevelsen lidandes. De flyter inte på väldigt bra. Native appar är sjukt smooth. Mycket bättre flyt än Android. Men som sagt tyvärr inte på portade appar. Bättre än inget dock.

    Som ren kommunikationsapparat är BB10 oslagbart med dess hub. Men är man beroende av appar är det nog inget att ha. Inte än i alla fall.

    Detta gillar jag:

    [​IMG]
     
    Last edited: 6 maj 2013
  5. fdacic

    fdacic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Schyst
     
  6. seidse

    seidse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är Z10 då? Liksom iPhone? Det var dumt av BlackBerry.
     
  7. jazzskägg

    jazzskägg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630
    Är inne på en BB själv (är trött på android). Varför är du så nöjd med Z10 jämfört med andra telefoner?
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    sense?
    this makes none..

    vad menar du?
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nu hijackar jag din fråga litegrann men jag känner lite som den andra även om det är lite tidigt än så länge att helt veta det. Men just nu känns det som jag har hittat rätt ang. "huvudtelefon". Rent spontant så gillar jag BB bäst utav alla system jag kört (Android, MeGoo, WP och BB).

    Det är två saker huvudsakligen som gör att det för mig är helt underbart att använda. Hubben och flowet.

    Med flow menar jag flytet man får upp i navigeringen genom gesterna som det mesta är uppbyggt på. Det går snabbt att göra det man ska och mycket går att göra utan att ens titta på telefonen då man vet vilka gester man ska göra kontra hitta en knapp någonstans.

    Hubben är den andra grejen. Du har allt samlat på ett och samma ställe. Man behöver inte hoppa mellan enskilda appar då allt är samlat på samma ställe, och du kommer åt det med ett svep vart du än är i telefonen. SMS, BBM (om man använder det), WhatsApp, E-mail (flera konton), Facebook, samtalshistorik, Twitter, LinkedIn och EverNote. Allt det kan man få i hubben. Att växla mellan alla de grejerna utan behov att roota i extern app är otroligt smidigt faktiskt.

    Det är två klara huvudanledningarna till varför jag gillar BB så mycket. Telefonen har blivit en "nyttomaskin" istället för en leksak i det stora hela.
     
    Last edited: 4 jun 2013
  10. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kan tredjepartsappar komma åt filsystemet? Exempelvis om du vill bifoga en pdf i ett mail eller något?

    Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Yes box.
     
  12. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Mitt prylbehov är helt ställt på q10 nu och jag kan knappt vänta på att få köpa den. Dock har jag redan en bra mobil och min fru skulle antagligen slå ihjäl mig om jag köpte ytterligare en.
    Tips för att komma runt problemet emottages tacksamt.

    Sedan har jag en fråga också. Finns det möjlighet att synka Googles kalender med bb10s kalender? Funkar det från start eller måste man krångla?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 22 jun 2013
  13. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Sälj din nuvarande telefon innan du köper en ny? Det brukar lösa problemet.

    Jopp, Googles tjänster fungerar stöds rätt bra i BB10. Inte perfekt, men det kommer bli bättre (det finns inte stöd för imap idle* i BB10 än så länge, men det kommer).

    * Pushmail genom imap, utan att behöva MS Exchange.
     
    Khayman gillar detta.
  14. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det är helt upp till dig som användare att bestämma det. Till skillnad från Android där man bara kan granska applikationsrättigheter när man installerar applikationer så kan man på BB10 själv bestämma vilka rättigheter applikationer ska ha när man startar den. Vill man t.ex, inte att en applikation ska ha rättigheter att läsa data från det gemensamma lagringsutrymmet så går det alldeles utmärkt. Sedan att applikationen kanske inte fungerar efter en sådan ändring är en helt annan sak. :P
     
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hur går det boys, är ni fortfarande lika nöjda med BB10?
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kolla in min recension på prisjakt den uppdaterade jag nyligen så den är ganska komplett. Det är den översta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  17. Oxenshtrudel

    Oxenshtrudel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en Q10 och tycker det är den bästa telefon jag haft sedan Nokia E90 vilket var ett tag sedan. Hubben, bra hastighet (30-40 Mbit/s i bredbandskollen), surfa med flash, bra tangentbord, bra ljud och bra batteritid (räcker 2-3 dagar på en laddning).

    Nackdelen är litet utbud på appar men det blir bättre i augusti/september när 10.2 kommer och får stöd för android 4.2.2 appar (sideloading). Spel är lite problematiskt på en så liten skärm men funkar när man väntar på bussen m.m.

    Använder man telefonen mest som ett kommunikationsverktyg är det nog den bästa som lanserats på länge. För underhållning finns det bättre telefoner men då använder jag hellre en liten platta (Nexus 7 eller ipad mini) då även en 5" telefon är lite för liten för min smak.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Håller med där. För ren kommunikation så är BB10 totalt överlägset allt annat på marknaden idag. Smidighet utan dess like. Som nöjesmaskin är den undermålig dock.
     
  19. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Varför skulle BB10 vara undermåligt för "nöje"? Färre spel än Android och iOS, visst, men inte färre än t.ex. Windows Phone. BB10 stödjer också fler ljudformat än vad t.ex. iOS och WP gör. Vissa Android-varianter stödjer i och för sig också rätt många format.

    När det gäller video däremot har jag mindre koll, men hur många andra plattformar klarar flash i dagens läge? En hel del av det media vi konsumerar på nätet sker ju genom flash, huruvida vi vill eller inte. Vi kan försöka förneka och spela bort flash:s roll på nätet, men det gör det inte mindre viktigt eller användbart för det.

    Om du däremot pratar om Q10 i sig så kan jag ha full förståelse för att den inte är lika vettig för videotittande, surfande och spelande. Skärmen är lite för liten men också helt kvadratisk.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tänkte mer på utbudet jämfört med andra system. Q10 lider ju mest pga skärmen också. Men Z10 har även sugit slut på batteriet otroligt fort när jag spelat på den. Känns inte optimerat på den fronten. iOS känns betydligt mer batterieffektiv vid spelande.