TrueCaller - Nummerpresentatör

Diskussion i 'Applikationer' startad av mamedi, 24 sept 2009.

?

Vad anser du är ett rimligt pris för denna typ av app?

Poll closed 26 okt 2010.
  1. 49 KR

    6 röst(er)
    10,7%
  2. 39 KR

    4 röst(er)
    7,1%
  3. 29 KR

    31 röst(er)
    55,4%
  4. Gratis

    15 röst(er)
    26,8%
  1. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Bra veta inte alla användares har problem med listan
    Fick avinstallera och installera om den för att det skulle fungera
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    För min del fungerar betan perfekt. Blixtsnabba svar på sökningar på både inkommande och utgående samtal.

    Listan med spam nr är också fylld med nr.

    Skickat med Tapatalk
     
    mamedi gillar detta.
  3. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Vad innebär egentligen förbättrad sök?
    Om jag förstått det rätt innebär bara förbättrad sök att TC plockar hela min kontaktlista och gör dom sökbara för andra. Denna funktion är aktiverad från start, betyder det att TC redan plockat min kontaktlista utan att jag blivit förfrågad?

    Har jag avaktiverat funktionen blir jag tillfrågad varenda gång jag använder en funktion i TC så det känns som att jag blir tvingad att aktivera funktionen. Inte speciellt snyggt.

    När man skaffar ett abonnemang hos en operatör i Sverige kan man begära att numret inte ska vara sökbart i telefonkatalogen, följer ni detta? Jag har flera nummer som är hemliga, där saker skulle kunna gå väldigt fel ifall dessa blev sökbara i öppna register.

    Jag har tidigare valt att ta bort mitt nummer i er databas. Nu hittar jag mitt nummer igen. Är det så att för att kunna nyttja er tjänst måste mitt nummer vara sökbart?

    Har tittat runt på er hemsida och finner att informationen är väldigt dåligt hur ni hanterar informationen.
     
  4. mamedi

    mamedi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2009
    Inlägg:
    707
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Detta gäller inte för Android och är inaktiverad per default. På Android så innebär det att om du aktiverar "Förbättrad sök" så ger du oss access till endast telefonnummer. Dessa används enbart i syfte för att kunna göra namnsök mer relevant för dig. Alltså inga namn eller något annat, enbart telefonnummer. Du behöver inte slå på detta för att använda tjänsten. Men vill du få namnsök mycket mer relevant. Dvs, söker du på enbart "Magnus" så får du en resultatlista som är mer anpassad för dig.
     
  5. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Okej, men varför ställer ni frågan vid varje sökning?

    Samt hur är det med de andra frågorna jag ställde?


    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Problemet med iFåne är ju att den inte tillåtet datatrafik samtidigt som samtal och frågan är om den funktionen någonsin kommer att fungera på iFåne.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  7. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Förlåt mig om jag glider lite ifrån trådens ämne men stämmer det verkligen? Det skulle ju betyda att den stora poängen med att ha en smartphone försvinner.

    Jag frågar enbart på grund av min bristande erfarenhet av iPhone.

    Sent by Tapatalk from my Samsung Galaxy Note.
     
  8. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Jag kan iallafall inte kolla mailen på min iFåne dom jag har i jobbet när jag pratar eftersom det då kommer upp en varning om att datatrafik inte är möjligt under samtal. Fick heller aldrig upp någon info från TC i min iFåne och rätt säker på att detta beror på detta så tog bort TC från den men det kommer jag aldrig göra från min Android.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  9. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag gissar på att du endast hade 2G-täckning då, det går nämligen inte att surfa och prata i samtal samtidigt på 2G-nätet.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror jag också då jag har vänner som har iPhones och dem kan surfa samtidigt som dem pratar i telefonen
     
  11. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nope full 3G täckning på kontoret så inte det som är felet. Men nu återgår vi till topic.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  12. mamedi

    mamedi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2009
    Inlägg:
    707
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Problemet är att iPhone inte tillåter att man kör program i bakgrunden om det inte är en musikspelar, gps och några andra kategorier som Apple tillåtit. Därför är inte detta möjligt på iPhone. Vår lösning på iPhone är att vi skapar en kontakt med de 300 mest vanliga spam-numrena, tillskillnad på Android där detta görs i realtid men också sparas lokalt i TC-appen.

    Därför funkar heller inte nummerpresentatören i realtid.
     
  13. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte varit här inne och läst på ett tag, men har Truecaller tagit bort funktionen att uppdatera telefonboken?
     
  14. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Ja den har varit borta länge, det har sagts att den ska komma tillbaka men inte när.

    På Iphone finns dock funktionen kvar.
     
  15. Elemental182

    Elemental182 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Detta är väl 3dje eller 4e gången du skriver att bara nummer och inga namn hämtas... Bara för att... Vad?
    Göra namnsök mer relevant...
    Hur kopplar ni ihop "en himla massa nummer" med.. Eeh, till exempel mitt namn?
    Låt säga att jag söker på "lasse"
    Jag antar då att ni har hans nummer, eftersom alla Lasses kompisar (med Android såklart) medvetet eller omedvetet delat ut alla sina NUMMER i sin kontaktlista utan vare sig namn eller adress.
    Och ändå vet ni vilket nummer Lasse har. Impressive!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 7 jun 2013
  16. HydraGel

    HydraGel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är ju iphone-användarna som gett ut Lasses nummer publikt.
     
    Sleepwalk gillar detta.
  17. HydraGel

    HydraGel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men det bästa för ert företaget vore nog att det så småningom blir så att det på alla plattformar är att om man vill ha förbättrad sökning så delar man med sig av både namn och nummer till den globala publika katalogen. Och att det framgår tydligt. Reglerna skulle bli glasklara istället för som nu när det skrivs och frågas om detaljer, regler och integritet på ett forum i lilla Sverige och som grundarna måste ägna tid att svara på.


    Jag brukar inte ha foliehatt på mig, men jag litar inte helt på det här "nya" småföretaget som är på uppsving och försöker hitta sätt att få sitt nischade företag att bli ekonomiskt hållbart.
    Frågan är om de just nu enbart har numret (från androidanvändare) i sin databas och inte har någon aning om namnet. De säger det, men det finns nog inga myndighetskontrollanter som knackar på deras dörr redo att granska hur de sköter sig.
    Och hur blir det sen om/när androidanvändarna kan dela med sig av sina kontakter fullt ut likt iphoneanvändarna? Vi vet inte om de kontaktuppgifter som tidigare bara delats med numret kanske även innehåller namnet, och att de släpps lösa för att en androidanvändare delade med sig av det tre månader innan den nya funktionen med delning av hela kontaktboken kom till.

    Jag har inga problem med att mitt nummer delas ut och jag vet att 99,99% av mina kontakter inte bryr sig heller, men man vill veta exakt hur det ligger till och grundarnas ord betyder egentligen ingenting eftersom man inte känner dem och kan inte lita på dem till hundra procent.

    Så det bäste vore som sagt om det blir som med iphoneanvändarna att man kan välja att dela med sig av hela katalogen. Hemliga Kalles skyddade nummer kommer ju fortfarande vara skyddat så länge han inte själv väljer att ge det till någon som vill ha det.
     
    prettythingd gillar detta.
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV

    Detta är väl ändå något någon sitter och knåpar ihop på fritiden skulle jag tro. Annars hade appen varit riktigt bra och man kunde ställa lite krav. Som den var i början, innan kataloger och annat.
     
  19. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Vad innebär förbättrad sökning som man föreslås aktivera? Väldigt luddigt och känslan jag får är att man medvetet inte vill att allt ska vara helt tydligt...
     
  20. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    http://www.truecaller.com/how-it-works/