Android spion virus

Diskussion i 'Allmänt' startad av zyxey, 8 jun 2013.

  1. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag köpte en ny android mobil och på den är Facebook appen förinstallerad och går inte heller att ta bort. Problemet är att den mot min vilja har access till hela min telefon som telefonbok, anteckningar, sms mm. Allt jag gör med min mobil skickas till Facebook oavsett om jag har ett konto där eller inte.

    Provade att skapa ett Facebook konto på samma mail som jag använde när jag registrerade min mobil, och inom några dagar så började Facebook mailet komma med vän förslag på namn som ligger i min mobila telefonbok. Till och med vän förslag till en jag ringt utan att ha hans namn i min telefonbok.

    Är det lika illa med iPhone eller Windows Phoenix mobiler.?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Den går inte att avinstallera med mindre än att man rootar telefonen men det ska gå att deaktivera den. Det du redan skickat går förstås aldrig att ta tillbaks.
     
    zyxey gillar detta.
  3. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fy fan, säger jag bara.. Är det samma skit med ipone och Windows mobiler?
    Kommer inte att använda min Android mer, utan använder en gammal mobil tills jag hittar en mobil som inte har Facebook installerat.

    Att big brother snokar i min mobil känns olustigt även om jag inte har några hemligheter så vill jag inte att andra snokar. Och det var så påtagligt att jag började få mail om vänförslag på kontakter och nummer jag ringt.
     
  4. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    hahaha... men om du nu skapade ett konto på facebook, då får du väl skylla dig själv.

    Facebook appen vill ha dom rättigheterna för att kunna göra det enklare för dig. Synka dina kontakter med bilder , sms för att bland annat kunna skicka ett sms till dina "vänner" direkt från facebook appen.




    Du kan väl inte klaga på android bara för att du gör en dum sak och startar appen.
    Gillar man inte appen men ändå vill ha facebook. kan man använda mobilens webläsare så behövs inte många rättigheter.


    och på din fråga om IOS Och Windows Mobile. Kan nog säga att det är nog ändå värre med IOS. WM vet jag inte.
     
    Last edited: 8 jun 2013
  5. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag provade att skapa ett konto med samma mail som jag använde när jag registrerade min mobil. Jag skapade kontot på en PC på jobbet och har aldrig loggat in med mobilen på detta konto. Har inte heller några vänner på kontot, det är helt enkelt ett dummy konto. Jag gjorde detta för att testa om min förinstallerade Facebook app snokade i min mobil.
     
  6. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jo i sånt fall kan jag klaga på Android eftersom jag själv inte valt att varken installera eller gett mitt medgivande till att Facebook appen ska ha tillgång till min mobil trots att jag inte har nåt konto.

    Min test var ju bara för att kolla om appen skickade data och kollade vilka kontakter jag har på mobilen, har ju aldrig ens loggat in med Facebook appen som är förinstallerad på mobilen.
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Facebook var inte förinstallerat på min telefon. Sluta köp skittelefoner så ska du se att livet löser sig.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  8. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låter lovande att det finns telefoner som inte har skiten förinstallerat. På 80 talet var det viktigt att vara synthare eller hårdrockare och idag ska man vara androidare eller iOSare... Det verkade ta hårt åt att ställa en fråga som kan innebära nåt negativt för ens valda livsstil (android).

    Jag skiter i det och har inget behov av att identifiera mig som en viss typ, vill bara ha en ren mobil utan massa appar som snokar och har tillgång till allt mot min vilja.

    Som sagt jag har inget hemligt, men känner ändå ett visst obehag bara en kompis vill kolla runt lite på mobilen.
     
  9. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Spännande, då de fyra olika S3 jag ägt haft det, samt så kommer TW med integrerat Facebook stöd i stil med Xperias TM och Sense.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Vet inte hur det är på andra tillverkares lurar, men på Sonys kan man välja att först avinstallera uppdateringarna på appen och sedan inaktivera den.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  11. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Du ska väl skylla på Telefontillverkaren och inte Android.

    Vore ju lika om jag satt och klagade på att windows är skit. bara för att Den bärbara datorn jag köpte hade massa "Spel" installerade som inte gick att ta bort.
     
  12. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag är inte en lättlurad blåögd fanatisk anhängare av Android som försvarar systemet in i det sista. Har haft android sedan htc hero och börjar bli mer o mer skeptiskt, jag är inte ännu helt säker på om det är den förinstallerade facebook appen som har full behörighet till allt i min telefon som skickat datat om mina kontakter till Facebook då jag aldrig självmant startat den, så det kan ju rent teoretiskt lika gärna vara android systemet som gjort detta.

    Kan tillägga att jag inte har installerat några andra appar heller.
     
  13. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    installera någon customRom då eller Roota å ta bort skiten du inte vill ha.

    Det är när man har Root och Eventuellt en CustomRom man kan säga man har ett riktigt andoid och en riktig Smartphone. för då kan man tametusan göra alla möjliga inställningar på mobilen som inte tillverkarna vill att man ska kunna göra.

    hatar Stock jag med kan jag tilllägga.
    Root och byte av Room är det jag gör 10minuter efter jag har köpt en ny lur.

    Annars kan ja likgärna ha en sketen Iphone.
     
  14. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    köp en nexus :P case closed
     
    Hund gillar detta.
  15. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du vet att Microsoft, Apple och Google får information om dig när du använder någon av deras telefoner?

    Android redoviserar vad en app har tillgång till och i iOS så kan du neka en all tillgång till dina bilder exempelvis.

    Det du inte kommer ifrån är att information om dig kommer att sparas.

    Är du emot det får du gå tillbaka till Nokia 3310.

    Skickat från min Galaxy Nexus
     
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad är det för telefon du har köpt?
     
  17. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Går det inte att inaktivera den? (utan root kan du inte komma åt /system men inaktivering gör appen osynlig och inaktiv även om apk filen ligger kvar) inställningar - apps - facebook. Trist när tillverkare trycker in skit man inte vill ha.

    Vill du vara anonym så är väl cyanogenmod utan googlekonto o googleapps ett alternativ.



    http://news.yahoo.com/judge-slams-apple-privacy-suit-says-no-longer-155514451.html
     
    Last edited: 10 jun 2013
  18. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad är det som är värre med iOS? Apple tillåter ju inga förinstallerade appar från tredje part. Vare sig från mobiloperatörer eller några sociala medier.
     
  19. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Jag förstår inte riktigt TS tror jag, eller så är det TS som inte riktigt förstår. Finns väl inte en chans att FB kan vilja synka dina telefonbokskontakter med FB-kontakterna om det inte finns några FB-kontakter?
    Det är skillnad på att telefonen och appen frågar om du vill till att det faktiskt gör det. Telefonen kan ju liksom inte logga in på ditt FB-konto om du inte angett inloggningsuppgifter i telefonen, likaså gör inte telefon eller app nånting utan att du först godkänner att det görs.

    Sen kan man ju vara konspirationsteoretisk av sig och misstänka att den gör det utan att fråga, men du måste ju ange användaruppgifter först och främst för att det ska kunna ske.

    Jag har inte slagit på FB-synk och därmed får jag inga uppdateringar och inga länkförslag i kontaktlistan i telefonen.
     
  20. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Ja, det är lika illa med alla smartphones. Problemet är inte bara att en del telefoner skickar adressböcker till andra leverantörer som Facebook. Det största problemet är nog att flera leverantörer inklusive Facebook, Google, Apple och Microsoft skickar dina data till NSA som är den amerikanska underättelsetjänsten.

    Häromdagen blev det officiellt, men det kan knappast anses som förvånande med tanke på hur enkelt det är att göra och hur värdefull den typen av information som adressböcker innehåller är för en underättelsetjänst.

    Nu är det lätt att tro att vi har det såhär bara för att det rör sig om amerikanska företag och att amerikaner är lite speciella. Men vi får inte glömma att även Sverige bara för några år sedan införde den så kallade "FRA-lagen" som ger svenska internet och telekomoperatörer skyldighet att förse sveriges motsvarighet med information. Kostnaden för detta arbete landar naturligtvis i slutändan på kunderna så man kan säga att vi betalar våra operatörer för att bli avlyssnade.

    Var i hela friden har jag lagt min hemstickade folie-hatt nu när den behövs som mest?:sealed:

    m v h Henrik