Fråga: Trasig display.

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av hoffarn, 9 jun 2013.

  1. hoffarn

    hoffarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej! Jag fick för 2 veckor sedan hem min Xperia Z. Den har fungerat utmärkt fram tills idag då jag var ute och hade mobiltelefonen i jackfickan. När jag varit ute ca 1,5 h och tog fram telefonen så var det en spricka högt uppe på skärmen, har varit väldigt varsam med telefonen och inte tappat den. Kan detta uppstå pga värmen tror ni? Täcks det på garantin?

    Det är även 2 röda och 1 gul linje som går över hela skärmen (även där den inte har spräckt)
     
  2. Makkish

    Makkish Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    923
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Tror inte att den spricker av vanlig värme, sen om det går på garantin får ju sony avgöra men du har inte tappat telefonen ju så då tycker jag att det ska gå på garantin.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  3. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Problemet tyvärr med den här typen av skador är att de sannolikt kommer att hävda att den på något sätt fått en smäll eller blivit klämd, och har man otur kan den ju ha fått sig en kyss i fickan obemärkt utan att man för den skull har tappat den.

    Och ja den kan faktiskt om det vill sig illa spricka av värme eller så kan det ha uppstått någon spänning i glaset så den måste inte ha fått någon stöt även om det är ovanligt men inte otänkbart. En del har ju haft värmeproblem med sina Z, där klistret som håller glaset har släppt så har den blivit så varm kan något ha hänt. Är det något sådant som hänt är det ett garantiärende, det svåra är att bevisa det. Fast bevisbördan ligger på säljaren de första 6 månaderna, så brukar det antas att man spräckt displayen själv om man inte kan bevisa motsatsen. Men du kan ju ha tur med dem.

    Om de vägrar ta det på garantin vilket dessvärre är det mest troliga i sådana här fall,så kan du undersöka om du har drulle/allrisk i hemförsäkringen om du inte tagit någon särskild mobilförsäkring.

    Kolla vad rep av display kostar och vad du har för självrisk så ser du om det är värt att ta det den vägen.
     
  4. Hedningen

    Hedningen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har fått detta också. Satt och spelade medans jag väntade på tåget. Stoppade ner telefonen i fickan när jag gick på tåget. När jag plockade upp telefonen igen en stund senare så funkade inte touch-skärmen och jag såg en lång spricka i glaset. Vet att när jag kör spel, typ Candy Crush Saga så blir baksidan väldigt varm.
     
  5. hoffarn

    hoffarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra :/ Min funkar hyffsat att använda då sprickan är högt upp på skärmen men det är ju ingen trevlig upplevelse direkt. Inte lyckats hitta något ställe som säljer skärmen till hyffsat pris.
    Tips någon?