Fråga: Sony vs XDA Devs?

Diskussion i 'Xperia Z - ROM-filer och utveckling' startad av Skirner, 8 jun 2013.

  1. Skirner

    Skirner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej.
    Sitter och funderar lite på om jag ska roota min XZ, och det verkar ju som att det blivit en katt och råtta lek mellan xda devs och Sony vad gäller igentäppning av exploits för att kunna roota.
    Vilket fick mig att tänka på en sak.
    Var det inte Sony som förut gick ut och sa att dom minsann skulle stödja "rom kokare" genom att inte ha låsta bootloaders samt krypterade nycklar?
    Utan det skulle vara "lätt" att byta programvara etc i telefonerna.

    Eller har jag drömt det här, eller helt fått det här om bakfoten? o_O
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du blandar lite äpplen och päron. Sony låter alla som vill och inte har köpt en operatörslåst mobil att låta upp bootloadern och därmed kunna roota och leka bäst dom vill.

    Vad det gäller stöd till de du kallar "rom kokare" är det inget fel på då dom hjälpt till med ett antal olika fixar som dom inte klarat av att göra själva av olika anledningar.

    Men dom har aldrig sagt att man skall kunna roota med låst bootloader så att dom täpper till dom säkerhetshål som nyttjats är det inget konstigt med.

    Sent OTA using TapaTalk
     
    Skirner gillar detta.
  3. Skirner

    Skirner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Okej.
    Tack för ett bra svar :)

    ..förövrigt, störtskön signatur :P
     
  4. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Klart det är svårt när ni försöker fuska genom att gå runt låst BL. Gör som man ska så är det ganska lätt :)
    Sen ska man inte blanda ihop kokare med riktiga utvecklare heller, romkokare sitter och extraherar zipfiler av stockroms och lägger upp hypade trådar på xda medan utvecklarna jobbar i skymundan med CM/AOKP/PAC etc :)
     
    Skirner och galaxy81 gillar detta.
  5. Skirner

    Skirner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Okej, men det känns ju trist att man ska måsta offra Bravia Engine etc. bara för att få root.
    Eftersom allt sånt försvinner permanent när man låser upp bootloadern.
    Men men.. man får väl leva med det..
     
  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    just pga detta xda är uppdelat i original development och bara android development SÅ jag skulle inte säga att de sitter i skymundan, bara i en annan forumsektion
     
  7. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Du kan låsa bootloadern sen igen om du vill. Numera finns det även sätt att backupa alla viktiga certifikat som försvinner iom upplåsningen. Inget behöver således försvinna och du kan gå tillbaka så att den är som ny igen!
     
    galaxy81 gillar detta.