Någon som har testat/äger Archos FamilyPad 2

Diskussion i 'Archos' startad av Hurtman, 21 maj 2013.

  1. Hurtman

    Hurtman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena, är lite småintresserad av Archos FamilyPad 2. Är det någon har testat surfplattan eller till och med äger en som kan ge lite intryck?

    Edit
    Köpte pekplattan, nu ska den testas några veckor innan jag ger den ett omdöme :)
     
    Last edited: 28 maj 2013
  2. kdk_warhead

    kdk_warhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är sugen på att köpa den. Ska bli intressant att se vad du tycker om den.

    Läste precis på ett annat forum att den byter mac-adress vid varje omstart. Lite mysko men inget som jag stör mig på...
     
  3. Hurtman

    Hurtman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena, nu har jag testat den lite. Den känns väldigt välbyggd med ett (aluminium?) bakstycke och det finns inga vassa kanter eller knarr.
    Vi har använt den mestadels i stugan och där fungerar den bra som ett alternativ för dator/tv/musik/spel anläggning. Har dock lite delade meningar om plattan som jag tänkte nämna.

    Med en 13.3" skärm är det en att fröjd surfa och givetvis likadant vid filmtittande så är det skönt med en stor skärm, svärtan är också riktigt bra. Skärmens upplösningen var det stora tveksamma momentet för mig innan inköp. Men vid surfning och spel/filmtittande är det verkligen inga problem alls.
    Det största problemet med skärmen är att den inte fungerar så bra i solljus, det förstörde en hel del för oss. Jag köpte plattan just för att ha med den till vårat fritidshus (man spenderar ju mer utomhus än inomhus där :cool:)

    Den andra nackdelen är tyngden, 1,3 kg. Den är i och för sig mindre än en laptop men ändå blir det lite småtungt när man sitter å slösurfar i soffan utan något stöd undertill. Det medföljer ett stativ dock som underlättar en del och det ska komma en väska som kan användas som stöd.

    Testade Dead trigger och i medium så flyter det på rätt ok, har jämfört med min mobil (LG 4X HD) och på den flyter det på bättre i high! Dock så är väl spelet optimerat för Nvidia så man får väl ta det där med en nypa salt. I Antutu benchmark får jag nästan 1000 mer GPU poäng med Familypad2 mot min LG 4X HD...

    Det finns microlagg vid svepning i hemskärmen och även vid surfning men då har jag bara provat medföljande webbläsare. En annan sak är att betraktningsvinklarna är lite olika, vänder jag den upp och ner så blir det väldigt ljusstark liggandes på bordet. Vänder jag den "rätt" väg så blir den ljusstarkare ju mer jag vinklar upp den mot stående. Är det vanligt på surfplattor?

    Fördelar:
    +Stor skärm
    +SD kortläsare
    +HDMI
    +2 USB
    +Svärtan på skärmen
    +Prisvärd

    Nackdelar:
    -Vikten
    -Microlagg
    -spelprestandan?

    Lite siffor från Antutu benchmark:
    CPU: 3951p
    GPU: 5069p
    RAM: 1890p
    I/O: 721p
    Total poäng 11631p

    Linpack: 105.86 MFLOPS
     
    Last edited: 3 jun 2013
  4. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Betyder dessa 2 usb-portarna att man kan koppla usb-minnen, tanghentbord o liknande rätt in?
    Dvs den har stöd för USBOTG?

    Om det är så, förstår jag verkligen inte varför man så ytterst sällan ser vanliga usb-portar på tablets.
     
  5. Hurtman

    Hurtman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror bara en är otg usb, har dock lämnat igen plattan nu.
     
  6. meow40k

    meow40k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej, jag köpte den här plattan förra veckan och tänkte nu droppa ett par åsikter om den.

    Bakgrunden till att jag ens köpte denna best, är att jag läser mkt serietidningar (som marvel ultimate o.dyl) och ville ha en skärmyta där hela sidor kan visas med fullt läsbar text.

    Jag kan bara komma på två användningsområden med denna platta.
    1. Comics, helt suverän till detta.
    2. Video, ex netflix eller youtube. Större skärm är alltid bra, inte 1080, men hur viktigt är detta på riktigt?


    Lite plus och minus;

    Bra saker:
    * Stor skärm
    * Bra svärta och färger.
    * Batteritid.
    * Relativt kvick, speciellt grafikdelen.
    * Gediget bygge, inget knak i plast etc, för att vara så stor.

    Mindre bra saker:
    * Skärmen är knepig med hur den är vinklad, speciellt i landscape måste man typ ha den "upp och ner" för att inte ha fel vinkel.
    * Batteriet tar extremt lång tid att ladda.
    * Tung, inget man använder annat än sittandes.
    * Skärmrotationen är lite lätt wonky på mitt exemplar.

    Så, ska man köpa denna pjäs?

    Ja - om du älskar comics.
    Nja - om du kikar mkt video i säng eller soffa.
    Nej - om du vill ha en generell platta som ska hänga med överallt.

    Petar in mer åsikter om dessa dyker upp, eller om det ställs mer frågor.
     
    bernard gillar detta.