Surfplatta till barnavdelning

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nygrent, 12 jun 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. nygrent

    nygrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Hej, jobbar som barnsjuksköterska på en barnavdelning, och nu har vi fått sponsring av Icebreakers så vi tänkte köpa en surfplatta
    Jag har själv en Samsung Galaxy Tab , men mina kollegor förordar en (ursäkta svordomen) Ipad.

    Någon som har några bra råd vilken platta man skulle kunna köpa? det enda kravet är egentligen att det ska finnas bra skydd till den, då alla barn inte är så rädda om grejerna, så risken finns att den hamnar i golvet både en och två gånger.

    Ipad är som jag förstår väldigt lätt att hantera (har aldrig användt en sådan), och det kanske är bäst i detta fall?
    Hjälp en vilsen själ med bra argument :D
    Tack på förhand / Theodor
     
  2. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag skulle ta en titt på Xperia Tablet Z. Den har fått ett bra mottagande och framförallt så är den vattentät så att den går lätt att hålla rent, vilket borde passa väl hos er. Du kan läsa en kort recension här: http://feber.se/android/art/273230/xperia_tablet_z_trffar_helt_rt/

    Annars så tror jag inte att ipad är att förringa, jag misstänker att det finns ett större utbud av appar för barn som är anpassade till formatet.
     
    nygrent gillar detta.
  3. johe71

    johe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    precis, man kan ju tycka att möjligheten att tvätta och desinficera en enhet borde vara ett skall-krav när enheten ska användas inom sjukvården...
     
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har lite olika plattor hemma eftersom jag utvecklar appar och min femåring föredrar 7-tumsplattorna framför de större 10-tumsplattorna. Även de större barnen föredrar 7-tums formatet, i alla fall för spel.

    Nexus 7 är ju fortfarande väldigt prisvärd och man får väl två för såna för priset av en 10-tummare. Jag har en Nexus 7 och en Asus Fonepad och båda är trevliga 7-tumsplattor men Nexusen är nog lite vassare och lite bättre kompatibilitet (Fonepad har en Intel CPU).

    Men som redan nämnts så tror jag utbudet av appar för barn kan vara bättre på iPad än så länge (jag har dock ingen egen erfarenhet av det).
     
    nygrent gillar detta.
  5. nygrent

    nygrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    det var väl lite som jag misstänkte, annars var det en väldigt bra synpunkt du hade Ziq, hade inte ens tänkt på den aspekten
    Kallt_kaffe, vad är det som gör att de gillar 7 tums, är det att den är lättare för dem att hålla i?

    Den största nackdelen med Ipad är väl Itunes som jag inte direkt kommer överens med....
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Skulle tro det. Har inte ställt frågan så specifikt. De större plattorna tyngre och otympligare och faktum är att även jag själv ofta föredrar 7tum. Iaf om man skall spela.

    Den enda stora platta jag har som är hyfsat lätt och smidig är min galaxy tab 8.9 men de gjorde inga fler modeller i det formatet.

    Sen ett argument för en platta med android 4.2 är ju fleranvändarstödet.



    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  7. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    iPad mini kan vara värd att kika på, bekväm storlek, massa skydd till den från ebay. Relativt billig även.
     
  8. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    jag gillar inte ios men skulle ändå rekommendera ipad (vanlig storlek)
    köpte en för sonens skull då apputbudet till barn är betydligt bättre på ios än android.
    Spec när det gäller roliga nyttoappar där spelen tillför mera än bara döda grisar eller äta godis.

    har själv en sony tablet, samsung note 10.1, samsung note 8.0 samt en htc flyer + ipad:n.
    Mina tre barn (9åringar + 10åring) föredrar klart Ipad när det gäller spel och appar men när vi bara hade android tyckte de bäst om Sony Tablet.
    Storleken på 7-8" är inget de föredrog för de tyckte om att rita och tex göra krukor vilket är lättare med en större skärm.

    En annan fördel med ipad är att högtalaren sitter baktill så man slipper tänka på att ytsprit kan slinka ner där när man spritar skärmen.
    Baksidan skyddar man helst med tex TPU skal och detta kan ju tas av för att spritas.
    Tycker även att den inbyggda funktionen i ios för att skydda mot ofrivilliga nedladdningar och ofrivilliga radering av appar är riktigt bra.
    Batteritiden är också outstanding. 18dagars passning samt 10h användning och ändå batteri kvar.

    Som vuxen föredrar jag helt klart Note 10.1 men detta var ju till barn.
    Det är mycket lättare att använda sig av roliga kamera appar och ritappar om skärmen är stor.
     
  9. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Kör på ipad! Lätt att förstå och många appar för barn. Bara att svälja stoltheten ;)
     
    nygrent gillar detta.
  10. nygrent

    nygrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Hur tålig är Ipad då? För den kommer bli misshandlad, hostad på,få spya på sig mm (i den bästa av världar skulle den få vara ren och fin, men barnen gör lite som de vill)

    Går det att sprita av den utan att den blir kaputt?
     
  11. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag spritar alla mina telefoner och surfplattor utan problem. Man får bara tänka på att inte sprita så flödigt över knappar och andra springor/högtalare.
    Använder Dax ytsprit.

    Ipad är sannolikt lika tålig som övriga modeller på marknaden som inte är klassade för att tåla fall/tapp.
    Dvs man kan ha otur men det kan man på alla modeller.
    Ett bra TPU-skal och skärmskydd är nog ett måste för att skydda och underlätta rengöring på baksidan.
     
    nygrent gillar detta.
  12. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Efter mina erfarenheter av surfplattor och barn, köp en iPad (om inte priset är avgörande).

    +Plus

    Hållbarhet:
    Barnens ipad är ett par år gammal och enda skyddet vi använder är en silikon/gummi baksidaskalskydd. Först nu har en liten synlig repa tillkommit på skärmen. Ipaden används till både inlärning, spel och att stå och "surfa" fysiskt på plattan. Transporteras i cykel, bilen och springandes. Den har farit ned för trappan osv men är fortfarande i fint skick.

    Appar:
    Störe utbud kvalitetsappar för barnen. Nu har väl Toca Boca mfl kommit till Android med? Så det blir förhoppningsvis bättre. Mindre reklam i apparna är Android har (min upplevelese)

    Enkelt användargränssnitt:
    Färre val, färre inställningar. Min 3 och 6 åring hanterar enkelt android med, men ios är favoriten.

    Ljud:
    Bra ljud från högtalaren, klart och högt om man önskar.

    Livslängd:
    En iPad blir inte osupporterad lika snabbt som en Android (Nexus undantaget). Ipaden känns modern fast den är flera år gammal. Batteriet upplevs lika fräscht idag som då den köptes.

    - Minus
    Inköpspris


    Men! Snart dags att uppgradera familjens surfplattapark. Eftersom jag gillar android och priset är betydligt lägre så överväger jag att köpa varsin androidplatta till barnen istället trots min motivering ovan.
     
    Last edited: 17 jun 2013
    nygrent gillar detta.
  13. nygrent

    nygrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Jag får tacka för alla hjälpsamma inlägg,blir nog en Ipad.
    En av anledingarna är att Google inte har att man kan köpa "presentkort" till GooglePlay än i Sverige, men det kan man via Itunes.
    De gratisappar jag sett har alltid någon reklam som något barn säkert skulle trycka på

    Så jag får kika på en Ipad och något bra skydd
    Men tack igen för all hjälp
    /Theodor
     
  14. Eddo

    Eddo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    För barn tror jag faktiskt att iPad är ganska lämpligt och ett bra val. Den är enligt mig väldigt enkel och lätt att använda/att förstå sig på. Det beror ju dock på, men generellt sett så tror jag att iPad är lämplig för barn, även om jag själv föredrar androidplattor.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.