Hur säkra är egentligen Anti-Theft apparna?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Toby, 19 jan 2013.

  1. Toby

    Toby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller på och tittar lite på olika anti-theft appar till min android och började fundera på hur bra apparna egentligen är.

    I det fall en tjuv är allmänt korkad och inte stänger av mobilen eller liknande så funkar ju antagligen alla anti-theft funktioner. Men i de fall tjuven stänger av mobilen, ominstallerar android (alternativ gör en factoryreset) och sedan byter sim-kort så borde den egentliga ägaren inte kunna komma åt mobilen och på så sätt inte kunna utnyttja funktionerna i en anti-theft app?

    Det finns ju en funktion som brukar nämnas som "SIM Change Notification" som meddelar ursprungsägaren om det nya telefonnumret till mobilen om tjuven byter SIM-kort. Men i det fall som jag beskrev ovan borde den funktionen inte fungera?

    Jag menar att "riktiga" tjuvar (alltså inte vanliga Svenssons som ser ett tillfälle att tjuva) antagligen vet hur man kan gå runt dessa säkerhetsappar. Eller har jag fel? Har apparna någon funktion så att de kan skicka info om mobilen även fast den har blivit resetad?
     
  2. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER


    Plan B installerar man via Google Play EFTER man har blivit av med telefonen. Kräver såklart att kontot inte är ändrat på telefonen.

    Själv har jag Cerberus som överlever en factory reset (kräver root), men den klarar inte en omflashning av ROM, men det tror jag inget program gör. Simkortsbyte ska inte heller vara nåt problem.
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kör också med Cerberus installerad som systemapp. Dock tappar den både rooträttigheter och administratörsrättigheter vid en wipe så den gör väl ändå ingen större nytta då?

    Har också funderat på det här med byte av SIM-kort. Som ni nämner verkar många appar kolla så att rätt SIM sitter i telefonen. Men om man byter SIM måste man väl knappa in lösenordet till Google-kontot igen? Och det kontot krävs väl för att telefonen ska kunna ta emot pushkommandon? Så om man byter SIM borde man väl också tappa kontrollen?

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  4. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER


    Root och administratörsrättigheter behöver den inte för att fungera. Vissa funktioner fösvinner dock (radera sd, fabriksåterställning tror jag).

    Byts simkortet får man ett meddelande med det nya numret om man har angivit att man vill ha det och då kan man skicka sina kommandon till detta.
    När sedan tjuven har fixat sitt googlekonto på telefonen så fungerar kommunikationen även via internet. Har ej testat detta utan infon kommer från cerberus support:
    "anyway remote control via SMS should work immediately after the wipe, while remote control from the web dashboard requires that a Google account is configured on the phone and it is subsequently rebooted, after the wipe."
     
  5. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Avast Anti theft klarar en omflashning om den är installerad som systemapp och om användaren använder sig av CM.
     
  6. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det man kanske bör oroa sig mest för är om servern blir hackad. Då har man i princip gett bort root-behörighet till hela telefonen åt en okänd person. Och om personen döljer sina spår så kanske man inte ens vet om det. Någon obehörig skulle kunna ha åtkomst till exempelvis Cerberus servrar just nu, utan att någon vet om det.

    Dessa appar skyddar mot tjuvar, men samtidigt exponerar man telefonen mot cyberattacker. Om man bara vill undvika att bli av med telefonen så kan apparna vara bra, men om datan på telefonen är viktigare än telefonen själv så skulle jag undvika dessa appar och rekommendera att kryptera telefonen istället.
     
    fwipfiwp gillar detta.
  7. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

  8. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Kör Cerberus jag med. Känns som att Google borde komma med någon liknande lösning snart, de har ju en för företagsanvändare (Google Apps).

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  9. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    tyvärr så går allt att kring gå paratade i dag med kapersky dom sa att det går ej att stoppa tjuven om den

    fabriks återställer mobilen allt försvinner då behöver man inte dessa anti theft appar som inte skyddar

    kryptering ja det försvinner också vid factory reset sammt om personen är rätt kuning så kommer den förbi

    tips lagara Inte känslig data på en smartphone
     
  10. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER


    Självklart går allt att kringgå, men man kan göra det lite svårare för tjuvarna och som du ser ovan så finns det åtminstone ett par appar som överlever en vanlig fabriksåterställning även om Kaperskys kanske inte gör det.
     
  11. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Om många har det maximala skydd som går att ha mot stöld så avskräcker det troligen tjuven från första början då denne vet att hen måste fabriksåterställa istället för som tidigare bara slänga in ett nytt SIM-kort.
     
  12. Toby

    Toby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men att göra en fabriksåterställning tar väl inte mer än någon minut och är något jag ändå skulle ha gjort om målet var att sälja stöldgodset.

    Om det däremot är så att tjuven istället vill tjäna pengar på abonnemanget genom betal-sms och liknande så har väl de här typen av skydd en nytta.

    Det verkar som att man inte kan skydda sig till 100%. Det är ingen som vet om det någon gång har diskuterats om att lägga till en hårdvara i mobilen som har kontakt med chipet och antennen som gör att man kan spåra och låsa mobilen? Detta via googles hemsida eller liknande. Man får ju ha ganska avancerade autentisieringsfunktioner för att göra det säkert.
     
  13. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Google borde lägga till nån sån funktion direkt i Android som skulle göra det väldigt svårare för tjuven, antar jag.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  14. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Kryptering ifrån android, försvinner den när man wipar då eller?

    Det ska väl vara något tycker jag, som förbättrar säkerheten.
     
  15. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vill man vara lite smart kan man ju lägga in ett custom-script som gör att den backuppas vid varje flashing i CWM och TWRP, på samma sätt som gapps inte behöver flashas om varje gång man flashar en ny version av CM. Då lär den överleva även en rom-flashning. :)
     
  16. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Om du är så smart så får du gärna dela med dig av din kunskap. Det hade ju gjort den ännu bättre!

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Men funkar verkligen det om man flashar en helt ny rom? Att det funkar om man flashar en uppdatering till en rom man redan använder förstår jag, men det känns ju lite märkligt att det gör det om man flashar en helt ny rom.
     
  18. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag undrar hur många tjuvar som verkligen har sådan koll att de stänger av telefonen omedelbart och sedan fabriksåterställer den "från hårdvaran", alltså inte genom att starta telefonen. Alternativt genom att starta telefonen utan SIM-kort.

    Ännu mindre vanligt är det ju att tjuven faktiskt drar in en ny ROM... Jag tror att man kan anse sig vara rätt säker om man har root + säkerhetsapp som överlever reset.
    Även utan root så tror jag att man kan vara någorlunda säker på att man får telefonens position rapporterad till sig innan den får sig en reset.

    Frågan blir ju snarare om du kommer att få någon nytta av telefonens position. Det är långt ifrån säkert att Polisen tycker att det är värt besväret att försöka hitta telefonen, även om du ger dem all information på silverfat.

    Förövrigt så kanske det slutar med att du får GPS-positionen på ett 5-våningshus med massor av små bostäder. SIM-kortet är inte registrerat. Vad gör du då?
     
  19. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, det kan jag ju göra i och för sig. Här nedan är en modifierad version av deras egen zip fast med motsvarande skript och ändring i deras update-script. Jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg men givetvis fungerar denna enbart om de flashar en annan rom som också har backuptool-scriptet inkluderat. Det letar nämligen i addon.d efter script att köra. Om någon flashar en stock-rom fungerar det alltså med största sannolikhet inte.

    http://dl.dropbox.com/u/700765/cerberus-ICS-blunden.zip

    Om inte annat gör det ju uppdateringar lättare för användarna också. :)

    Nej, om du flashar en stock-rom fungerar det inte. Det skyddar dock mot factory reset följt av flashning av antingen en uppdatering eller nedgradering av samma eller annan custom-rom som också använder backuptool.sh. Det gör det flesta custom-roms vad jag vet dock.
     
    ulsa gillar detta.
  20. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    kaspersky kan jag inte rek deras mobile security retail version har låst ut mig från min

    egen mobil Enhet är låst varje gång jag har laddat bateriet avstäng och starta upp den så-

    har säkerhets appen låst min mobil börjar bli skit förbannad på kaspersky usla suport blir att avinstallera och köra utan appen