Problem: Min skärm har spruckit inifrån...

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av ClaesBas, 20 maj 2013.

  1. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Undrar om någon tidning skulle vara intresserad av det här?
     
  2. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har jag inte fått kontakt med en "vettig" mäniska på Samsung tills på måndag, får man väl börja fundera på Sociala media, Tidningar, konsumentorganisationer, juridiskt ombud eller annat.

    Det här är en principsak (och inte några 800kr)!

    OT:
    Kom och tänka på den missnöjde Peugot-ägaren, vars bil rostat sönder alldeles för tidigt (utan någon ersättning) och ställde upp den väldigt synligt på Norr Mälarastrand i Stockholm för att misskreditera Peugot någon gång på 80-talet tror jag.
     
  3. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Aftonbladet säkert;)
     
  4. whiteman

    whiteman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Vad har kicki Danielsson med det här att göra?
     
  5. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ringer man Samsung så kan man bli kopplad till två olika Support platser.
    ett är i Sverige, det andra är i utlandet nånstanns, minns ej riktigt var.

    Fråga vart personen sitter nånstanns när dom svarar, säger dom nåt ställe utanför Sverige så lägg på och ring igen/senare.

    Min erfarenhet är att om personen sitter i vårt land då kan dom hjälpa. men är det i utlandet så slänger man bara bort tid med att prata med dom. För dom kan mindre om sina telefoner än vad en heldel här på Swedroid kan.
     
  6. inact_0038

    inact_0038 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Bor du i Stockholm? De har sitt högkvarter i Kista !!
    Torshamnsgatan 27
    164 40 Kista
     
  7. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Lång historia fortsätter:

    Åkte ut till Kista ("Samsung Service" samma byggnad som Samsung Nordic) som telefonsupporten och även Inet rått mig att göra.

    De tittar på telefonen och håller med om att det ser konstigt ut osv. och det slutar med att jag får ett mail hemskickat med adressen till http://samsungvoiceofcustomer.com/ som de ber mig kontakta. Jag köper det (efter att ha frågat några gånger om de inte har några kontakter med "riktiga" Samsung i huset) och åker hem. Surfar in och skall fylla i formuläret på ovanstående adress. Tror ni det fungerar, den köper inte min epostadress (adressen fungerar!) i första steget. Lackar ur ordentligt och ringer växelnumret hos Samsung och lyckas (hoppas jag) få dem att lämna ett meddelande vidare att jag som (väldigt missnöjd) konsument vill bli uppringd av en riktig Samsunganställd i ärendet.

    Den där "Voice Of Customer" verkar självklart vara "utsourcad" till något teleperformance.com och det ger mig bara ännu mer dåliga vibbar....

    Ringer Inet för att dubbelkolla vilka "Samsungrepresentanter" de i sin tur kommunicerat med. Det var "Samsung Service" (samma som jag besökt i Kista idag). Då ringer det på min andra telefon...
    Det var en trevlig dam från "VOC-avdelningen" (alltså inte Samsung själva) och jag drar hela långa historien från början och berättar hur trött jag är på att fäktas med väderkvarnar och att det är en principsak. Nu verkar det iaf hända något och hon skulle kontakta "Samsung Service" som tittat på den m.m. och troligtvis återkomma i morgon om hon ville ha mer information. Jag skulle förhoppningsvis inte behöva skicka iväg den igen.

    Om Samsung (och andra större företag) kunde ha någon egen personal, åtminstone ha några som utsourcade serviceföretagen kunde bolla med. Nu hamnar man ju som konsument bara mellan återförsäjare och/eller de olika underleverantörerna av outsourcade tjänster.

    Det har inte varit långt borta till att jag börjat skriva på ett mail till Plus på SVT (btw konstigt att SVT har webformulär i England!?) eller motsvarande...

    Nu får det bli ett slut på denna surdeg!
     
  8. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    SVT kör väl också med outsourcing..
    Hoppas du får rätt på det nu iaf, detta låter ju helt sinnessjukt.
     
  9. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Den lilla ljusningen att damen från "Voice Of Customer" skulle höra av sig en gång till igår eller alternativt idag (som hon lovade) ser inte ut att hända.. (nu är klockan över 3!).

    Fan vad trött man blir...

    Är det så att man tröttnar på Samsung efter ett "garantiärende" och aldrig köper något från dem mer och Samsung kalkulerar med det genom att snåla så mycket som möjligt på sin outsourcade supportorganisation?
     
  10. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Drog ett mail vid 15:30 till [email protected] och blev uppringd ca 45 minuter senare (men inte pga mailet, sade hon).

    Nu fick jag skicka in kvitto och EMEI-nummer så skulle det "utredas" vidare och förhoppningsvis en lösning i morgon.

    Om det nu varit vissa kvalitetsproblem med oledskärmarna på första batcharna, kan en utbytesskärm vara att föredra före en ny/utbytestelefon?

    Min betedde sig iof lite konstigt innan oledskärmen "sprack", den blev het och skärmen gick igång fast den låg ensam i (rymliga) jeansframfickan...
     
    Last edited: 4 jun 2013
  11. kernehed

    kernehed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus Nord 2
    Härligt med en människa som inte ger sig. Håller med dig till fullo att det är en principsak. Hoppas du vinner detta!
    Fortsätt gärna rapportera hur det går med ärendet! :)
     
    ClaesBas och inact_0038 gillar detta.
  12. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Starkt jobbat!

    Som konsument ska man inte behöva fajtas runt så där. Säg till netonnet att det är de som har bevisbördan för att du har orsakat felet de första sex månaderna. Vilka bevis har de? Skärmen är sprucken från insidan. Netonnet kan bråka med Samsung.
     
    ClaesBas och inact_0038 gillar detta.
  13. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Status på ärendet är att min "handläggare" på VOC (Samsungs s.k. Voice Of Customer som sköts av samma göteborgare som "Samsung Support" på Teleperformance) blivit sjuk. Hon hade lovat mejlledes att jag skulle bli kontaktad i fredags... Jag började maila dem igår (måndags) och fråga vad som pågick. Inget svar, mejlade igen i morse (tisdag) och fick inget svar då heller. Efter lunch drog jag ytterligare ett mejl inte bara till "handläggaren", utan även till den officiella "VOC-lådan". Inget svar då heller. Nu började plita på ett brev till Samsungs marknadschef (som jag kanske skickar i morgon om nu inget händer) och kom på under tiden att det måst väl för tusan gå att ringa till de där "VOC". Ringer "Samsung Support" och då visar det sig att de också sitter i Göteborg på Teleperformence och de lovar att be dem höra av sig. Får till slut ett mejl att "handläggaren" är sjuk och förhoppningsvis är tillbaka på onsdag (i morgon)...

    Jag förstår att folk ger upp mot en sådan här långsam krånglig utsourcad organisation och Samsung slipper stå för sina konsumentåtaganden.

    Det är säkert kalkylerat och man räknar väl med att tappa en och annan kund, men räknar nog med att spara mer.

    Som släktens smakråd i teknik och själv en stor konsument, kommer iaf Samsung gå fett back på detta "case" om de fortsätter behandla mig som skit!

    Det var Inet jag köpte den av, och de har stått på min sida. Iof kunde/borde de kanske hjälpt till med en direktkontakt med Samsung eller åtminstone lett mig till den här "VOC" direkt. Så hade jag förhoppningsvis sluppit en hel del huvudvärk. Hoppas de läser detta, så deras framtida "Samsungkunder" inte behöver fäktas med lika mycket väderkvarnar...
     
  14. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Samsung och deras hejdukar på Teleperformance driver mig till vansinne! Återkommer senare ikväll med info dem (och "Samsung Service"). Frågan är om man skall våga köpa några Samsungprodukter i fortsättningen...
     
  15. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Fy fan jag mår dåligt av att läsa hur du blir behandlad!
    Jag lider verkligen med dig och hoppas att det blir ett någelunda lyckligt slut.


    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
    ClaesBas gillar detta.
  16. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Senaste mejlkonversationerna (inklistrat längre ned) som får mig att bli än mer än frustrerad!

    Jag väntar väl in ett svar några timmar i morgon förmiddag och får jag inget svar eller ett till goddag yxskaft, kommer jag vända mig med ett mejl eller telefonsamtal till Samsungs Produktchef som jag hittat telefon och epost till. Sedan återstår väl bara konsumentobudsmannen och/eller en juridisk tvist. Men iof är det väl de jag köpte den från (Inet.se) som skall sköta tvisten mot Samsung först (får nog ta ett snack till med dem i morgon också). Och så får man väl läsa på hur det där med Konsumentombudsmannen fungerar plus att kanske se om inte Plus är intresserad av stora företagens misshandel av konsumenter genom att lägga ut för mycket på underleverantörer (jämför med ComHem t.ex som insåg att det inte fungerade och efter att de tog hem sina konsumentrelaterade tjänster har de gått från botten- till toppskiktet i konsumentnöjdhet, kanske något för Samsung att fundera över).

    Funderar även på att läsa på lite om hållfasthet, sprickbildning i samband med härdningsproblem på glas och/eller plast (vad nu Oledskärmen består av). Är det är ingen som känner någon "proffessor" i ämnet?

    Jag kanske inte heller fått fram budskapet att telefonen uppträdde väldigt konstigt dagarna innan: Blev varm och drog extremt mycket ström plus att jag upplevde det som att skärmen gick igång i fickan och den här stora gula blaffan som var på skärmen strax före upptäckten var också skum. Dvs troligtvis något värmerelaterat knas i telefonen som fick den att spricka till slut i kombination med något kvalitets/produktionsaktigt problem (det är min teori, med det skall inte jag behöva bevisa med den konstiga sprickan).

    Måste väl tråla en vända till på XDA Developers och andra ställen för att se om ännu fler liknande fall dykt upp sedan jag var där och kikade sist....


    Här är de senaste mejlen mellan mig och "VOC":
    ========================================

    Nu är det så som så att denna telefon inte utsatts för någon yttre åverkan och jag ha vittnen som var med vid tillfället det uppdagades.

    Tar förloppet i detalj en gång till:
    Ute och promenerar i Warszawa på en av huvudgatorna den 18:e maj där det var en kulturkväll med "Museernas natt" och mycket att titta på. Det var inte trångt på gatan och jag hade definitivt inte stött mot något med (pösiga) jeansficka. Ca 10 minuter innan telefons spricka uppträdde, hade jag fotograferat och den var hel. Sedan när vi kom fram till ett torg det de projicerade saker på fasaderna som jag ville fotografera och lyfter upp telefonen ur fickan, då var mer än skärmens undre halva gul och jag tror först att den "spårat ut". Försöker med fingret först och sedan med av/på-knappen, men telefonen är helt fryst i detta läge. Då återstod bara att ta ut batteriet som jag gjorde. När jag sedan satt tillbaka batteriet och startar upp den igen ser min kompis som står bredvid mig att det ser ut som en spricka mitt i. Denna spricka är ytterst konstig, dels inte i glaset och som en punkt har spruckit och spridit sig utåt. Till att börja med var sprickorna som ett spindelnät på mitten och det tog någon dag innan några sprickor tagit sig ut till kanterna. Den här punkten mitt i skärmen var som jag tidigare berättat, som om man tagit en spik och hammare innifrån skärmen och hamrat. Hur tusan skulle man ens ha kunnat åstadkommit denna skada själv rent teoretiskt med denna spricka (och jag vet ju som sagt att jag inte utsatt den får något annat än varsamt behandlande)?

    Fråga 1: XXXX XXXXXXX på Samsung Service blandar inte ihop min telefon med någon annan? (Måndag 3/6 vid 14-tiden, det var jag som undrade om man inte kunde få träffa någon på Samsung Nordic)

    Fråga 2: Vilka alternativ har jag att "överklaga" detta felaktiga "beslut" (det här är en principsak och jag vet min oskuld).

    Fråga 3: Tror ni på allvar att jag skulle vara så dum och lägga ned så mycket energi och tid för ynka 800kr?

    Önskar ett snabbt svar (för jag köper inte föregående slutsatsen), innan jag blir tvungen att agera vidare.


    /XXXXXX

    On 2013-06-12 17:02, Samsung VOC SE Gothenburg wrote:
    >
    > Hej XXXXXX,
    >
    > Ber så mycket om ursäkt för drösmålet, jag har tyvärr legat hemma sjuk och återvände idag. Jag har nu talat med verkstaden och enligt tekniker XXXX så klassas detta som yttre åverkan. Han ansåg att detta var ej pågrund av något produktionsfel. Jag förstår din frustration över detta, men då verkstaden är auktoriserad av oss och deras tekniker utbildade av våra experter så kommer jag tyvärr att behöva gå på deras beslut och kan därför inte erbjuda en kostnadsfri åtgärd. I detta fallet kan jag ej erbjuda dig en kostnadsfri service eller reklamation och måste tyvärr hänvisa dig till serviceverkstad för åtgärd och kostnadsförslag. Beklagar att jag inte kan hjälpa er vidare.
    >
    > (vid frågor vänligen maila mailadressen ovan: [email protected])
    >
    > Ha en fortsatt bra dag!
    >
    > Best regards / Med vänliga hälsningar
    >
    > XXXXXX
    > Voice of Customer
    > Samsung Electronics Nordic AB
    >
    >
    > http://www.samsung.com/se/support
    > http://www.samsung.se Org.nr: 556445-4345
    >
    >
    >
    > http://www.samsung.com/se/support
    > http://www.samsung.com/no/support
    > http://www.samsung.com/dk/support
    > http://www.samsung.com/fi/support
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    > From: XXXXX XXXXX [mailto:XXXXXX@XXXXXX]
    > Sent: den 11 juni 2013 13:36
    > To: XXXXX XXXXXXX; [email protected]
    > Subject: Re: Blev lovad att ni skulle återkomma igår eftermiddag eller idag! / 2511467469
    > Importance: High
    >
    >
    >
    > Nu har jag svarat på detta mail både i går och i morse och får ingen respons (ni skulle kontaktat mig i fredags!)!
    >
    > Är XXXXXX sjuk och ingen annan tar över utlovade åtaganden eller vad som händer!?
    >
    > Kan ni höra av er eller måste jag börja bråka med "rikitiga Samsung"?
    >
    > Ring helst!
    > XXXXXX XXXXXX 070XXXXXXX
    >
    > On 2013-06-05 12:13, XXXXXX XXXXXX wrote:
    >
    > Hej XXXXXX,
    >
    >
    >
    > Har varit i kontakt med Samsung service, tyvärr jobbade inte teknikern idag som du talade med vid besöket. Han ska återkomma till mig på fredag, då det är röd dag imorgon. Då både verkstad och vi har stängt. Jag kommer ringa till dig på fredag efter jag pratat med tekniker. Därefter vet vi hur vi ska gå vidare i detta ärende. Ber om ursäkt att jag inte ringer, men vi har lite tekniska problem med vår linje ut idag. Hoppas det är okej att jag mailat istället. Men jag kommer ringa dig på fredag eftermiddag.
    >
    >
    >
    > Ha nu en trevlig helg.
    >
    >
    >
    >
    >
    > Best regards / Med vänliga hälsningar
    >
    > XXXXXXX
    > Voice of Customer
    > Samsung Electronics Nordic AB
    >
    >
    > http://www.samsung.com/se/support
    > http://www.samsung.se Org.nr: 556445-4345
    >
    >
    >
    > http://www.samsung.com/se/support
    > http://www.samsung.com/no/support
    > http://www.samsung.com/dk/support
    > http://www.samsung.com/fi/support
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    > From: XXXXX XXXXX [mailto:[email protected]]
    > Sent: Tuesday, June 04, 2013 3:32 PM
    > To: VOC Sverige
    > Subject: Blev lovad att ni skulle återkomma igår eftermiddag eller idag!
    > Importance: High
    >
    >
    >
    > Hej
    >
    > Efter att ha tröttnat totalt på att fäktas med väderkvarnar i ett garantiärende gällande en Galaxy S4 mobil tog jag igår kontakt Samsung Nordics växel och efterfrågade att en med konsumentansvarig person på "rikitiga" Samsung skulle höra av sig till er.
    >
    > En trevlig dam från er hörde av sig istället (ja ni är ju underleverantör) och det såg ut som denna mardröm till garantiärende skulle kunna få ett slut. Hon lovade iaf att hon/ni skulkle åtekomma telefonledes till mig under eftermiddagen igår alternativt idag (dagen efter). Nu är klockan 15:30 dagen efter och jag hamnat mellan alla dessa stolar igen.
    >
    > Vänligen ring upp mig på en gång och berätta vad som händer i ärendet, mitt tålamod är slut sedan länge...
    >
    >
    > XXXXX XXXXX
    > 070XXXXXXX
    >
    > (avsändaradressen är den hon skrev upp och det var numret ovan jag blev kontaktad på, så förhoppningsvis kan ni hitta ett ärende)
     
    Last edited: 8 jul 2013
  17. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Blir riktigt mörkrädd när jag läser om hur Samsung (i USA och troligtvis hela världen) behandlar sina kunder med sprickor som upptståt av värme och när mönstret är spindelvävs likt (som troligtvis på min telefon också), verkar de ha som policy att ALLTID skylla på konsumenten för "impact damage". Kolla denna tråd om plasmaskärmar:
    http://forums.cnet.com/7723-13973_102-525394/plasma-cracked-from-inside-spider-web/
    Och det är väl en inköpt servicetjänst som hanterar konsumenterna här med och det måste/bör vara på Samsungs direktiv/policys som gör mig väldigt, väldigt mörkrädd för Samsung.
     
    Last edited: 13 jun 2013
  18. ClaesBas

    ClaesBas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har nu varit i kontakt med Inets servicechef, som skall ta en titt på bildera på skärmen de tog, läsa denna tråd, höra sig för med en annan auktoriserad Samsung servicepartner (än "Samsung Service") och återkomma till mig under eftermiddagen.

    Börjar tro mer och mer att problemet i denna typ av "garantiärende" är att för många konsumenter ger upp, sväljer och knyter näven i fickan. Detta har gett Samsung och de andra tillverkarna möjligheter att bara köra över oss konsumenter. Deras inställning tycks vara att 99.9% av oss konsumenter i denna typ av ärenden ljuger!

    Har googlat lite på spindelvävsmönster och det verkar som det är mönstret som ALLTID uppstår vid sprickor på värmehärdat glas. Har inte hittat vad själva Amoledskärmen består av.

    Det känns mer och mer som om denna surdeg kommer landa hos konsumentverket....

    Och rådet till er andra S4-ägare: Börjar telefonen bete sig konstigt och bli varm och dra ström, förberedd er mentalt på ett skärmbyte för minst 800 kr och/eller undersök så det inte "apprelaterat" så fort som möjligt (genom fabriksåterställning). Men om det händer er, acceptera inte bara att Samsung försöker köra över er!
     
  19. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Det låter skitjobbigt! Kan hända vem som helst. Jag tror att jag kan tala för flera av oss här när jag säger att jag håller tummarna och att du ska fortsätta stå på dig!

    Skickat från min Nexus 4
     
    ClaesBas gillar detta.
  20. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Hoppas allt kommer gå bra, riktigt skräpigt av Samsung!
     
    ClaesBas gillar detta.