Tumregler för batterivård!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Keepan, 14 mar 2013.

  1. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är lite jobbigt tycker jag att ingen riktigt vet vad som gäller när det kommer till batteri-vård så hoppas att någon mer insatt kan komma med info och ge oss källa till uttalandena också. Har själv suttit och läst dessa artiklar
    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
    http://dottech.org/17705/tip-condit...-longer-but-be-sure-to-condition-it-properly/

    men tycker inte riktigt dem ger något handfast, detta har jag iaf kommit fram till

    - ladda inte ur batteriet helt, ner till 20% går bra men om man låter mobilen dö så tar batteriet lite (självklart är det en säkerhetsgräns så batteriet inte blir helt urladdat men ändå)

    - stäng av mobilen när man laddar

    - ladda batteriet ca. 5 timmar utöver rekommenderad tid innan första användning för att försäkra fullladdning oavsett vad mobilen visar

    - håll gärna laddningen mellan 90 - 20%, inte full och inte låg liksom

    - undvik att intensivt tömma batteriet, t ex. 4G surfning när man drar 20% av batteriet på 10 min

    De jag är mest intresserad av att veta fortfarande är om det är dåligt att ladda batteriet ofta, t ex. underhålls ladda när man sitter vid en dator på jobbet osv. Strider dock emot att stänga av mobilen när man laddar men ser å andra sidan till att hålla en jämn laddning? o_O

    Har ni åsikter, tips eller whatever så vädra gärna!
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    i call above bs....

    det är helt oväsentligt hur du använder batteriet idag jämför med för bara kanske 10 år sen.. om du skulle behandla batterit riktigt dåligt enligt ovanstående så kanske du tappar ett par tre procent i batteri under några år... ladda ladda ladda kör kör kör... nrä skiten är är tomt är det ändå dags för en ny lur...

    imo ;)
     
  3. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror inte jag, har ofta märkt av att saker o ting har märktbart sämre batteritid bara nåt år efter inköp o jag är av den typen som har mina saker ett par år så nu med min nya Z vill jag vårda den från början
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är en sån där grej vi aldrig får svaret på verkar det som ;)
    Det har ju besvarats här på forumet ett antal ggr nu både av människor som inom arbetet har erfarenhet av det hela samt diverse studenter inom fysik osv...
    jag tror de tär totalt skitsnack och nånting man kan bortse från helt och hållet.

    men tror man det inte kan man köra sitt care pack så är det bra ;)
    vore skönt att få ett definitivt svar dock kan man tycka :(
     
  5. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  6. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Prövade i stort sett allt du skrev när jag hade min HTC Desire. Märkte ingen skillnad alls jämfört med så som jag använde den vanligtvis (mycket dagtid sen laddar den hela natten påslagen).


    This.
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vad är det som är svårt? Att man tappar 20% av kapaciteten varje år om man hela tiden har batteriet fulladdat är fakta. De som tror att "inget spelar roll" är de som är ute och cyklar... Sen kommer telefonen inte att tillåta att man laddar 0% eller 100% men det är en annan sak.

    Att man ska stänga av telefonen när man laddar är väl BS, annars är det väl ganska vettiga råd som ges i första posten.

    Men bästa rådet kanske är att inte köpa mobiler med batteri som inte är utbytbart...
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    om man har laddaren i och inte använde rluren och den är 100% så kanske det ja annars är det skitsnack 100%... jag har haft samma drifttid idle på iaf alla mina androidlurar de 3 senaste åren med mycket marginella skillnader efter avslutat ägande så det är skitsnack eller.. fakta som du säger..
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Har alla dina mobiler varit 100% laddade (enligt telefonen) hela tiden då och aldrig tagits ur laddaren på tre år? Annars låter det som du är den med skitsnacket.

    Sen sa jag redan att mobilen inte tillåter 100% för att få bättre livslängd på batteriet.
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    läste du ens inlägget?
     
  11. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Självklart har batteriet gränser men sen dem kanske inte är 100% säkra för tillverkarna krigar ju också om vem som har bäst batteritid så att tänja på gränserna ger högre försäljning så låter man mobilen dö (vilket jag tror är mer skadligt än ett fulladdat batteri) så tror jag nog man tappar lite av livslängden

    Amen to that, vill man dock ha en viss mobil måste man ibland prioritera :cry:
    Förhoppningsvis kommer de upp nån guide så småning om hur man kan öppna upp mobilen o byta de
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Tänkte skapa en liknande tråd fast jag tänker på batteri i allmänhet dvs. såväl smartphone som laptop. Jag har en sprillans ny MacBook Pro Retina och vill självklart sköta batteriet på bästa sätt. Anledningen till att jag bryr mig mer nu beror på att jag misskötte min tidigare laptop - jag hade laddaren kopplad 24/7 eftersom jag uteslutande använde den som stationär dator (stor och klumpig laptop). Jag läste på Apples hemsida att laddaren inte ska vara kopplad konstant om jag vill förbättra batteriets livslängd.

    Visste inte att ca 20% är rekommenderat innan jag laddar igen, jag trodde jag skulle ladda ur helt första gången men det kanske är fel? Satt i varje fall i laddaren nu vid 3%. Bör jag fortsättningsvis (om jag kan alltså) börja ladda när jag har ca 20% batteri kvar? Kan eller bör jag ladda till 100% eller bara ca 90%?

    I övrigt lät det konstigt att stänga av datorn när den laddar (här syftas ju på smartphone men bör ju vara samma sak för laptop).
     
  13. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Rebecka, du kan sätta i laddaren när du vill och kan låta den sitta i. Macbooken sköter laddningen helt själv och när den kommer till 100% så stänger den av laddningen och sedan så laddar den sakta ur till den kommer ner till 90% och då börjar den ladda igen.

    Dock så bör du köra enligt detta någon gång varannan månad http://support.apple.com/kb/ht1490 för att hålla så bra kapacitet i batteriet som möjligt.
     
  14. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Både batterier och laddningsteknikerna är idag så pass bra att fundera på hur, när, var man skall ladda gör en så pass liten skillnad på batteriets livslängd.
    Det förstör istället bara användarupplevelsen om man skall oroa sig för om man ska ladda eller inte.
    Troligen så byter man telefonen långt före batteriet blir dåligt. Kostnaden för ett mobilbatteri är även så pass låg så om man har oturen att få ett batteri som blivit dåligt så känns det som att kostnaden för att köpa nytt (om det går att byta i mobilen) överväger oron för hur, när man skall ladda.

    Värme har däremot en större påverkan på batteriet än antal laddcykler så att ladda ofta eller som på en laptop att alltid ha laddaren i är inte att rekommendera om man oroar sig för livsländen.
     
  15. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Så batteri myterna ligger kvar fortfarande...
     
  16. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Moderna batterier slits av hur mkt man laddar dom, och eftersom laddningen styrs automatiskt så är det samma sak som hur mkt man laddar ur enheten. Så vill man att batteriet ska klara sig längre så ska man använda enheten mindre så att batteriet inte behöver laddas lika ofta/mycket.
    Men man köper ju en telefon/tablet för att använda den, så i praktiken ska man inte bry sig om batteriet.
     
  17. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du vill maximera batteriets livslängd bör du ställa in att batteriet ska laddas till 40% och sen köra på nätadaptern (om det går att ställa in, går på min Lenovo-laptop i alla fall).

    Alla i tråden som påstår att det inte spelar roll eller att man ska ladda till max eller att man ska köra på normalinställning med laddaren i har fel.
     
  18. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Källa?
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Att ha laddaren i är fel. Det står klart och tydligt på Apples hemsida och eftersom det är deras produkt jag använder utgår jag först och främst därifrån. Däremot står det inget om att jag bör ladda ur helt innan jag laddar (första gången eller alltid) eller om jag bör ladda (om jag kan förstås) först vid ca 20%. Hittar inget om jag ska ladda till 100% eller säg 90%.

    En sa att jag ska ladda ur batteriet i min iPhone första gången. Stämmer det? Blir förvirrad när jag ska ladda laptopen redan vid ca 20%. Fast nu kom jag så långt ner som 3% på laptopen och jag laddade min iPhone när den bara var på 30-40% för jag trodde jag skulle ha med den och ville ha fullt batteri. Bör jag låta den ladda ur nu en gång eller hur ska jag tänka? Skillnad på iPhone 5 och MacBook Pro Retina avseende batteri? Fel forum för Apple kanske men tänkte batteri som batteri...