Övrigt: Frågor om HTC One (Samlingstråd)

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Zenithise, 18 apr 2013.

  1. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Ja, självklart. Man kan bli lite lurad av ordet mikrofiber - det låter lite hightech - men man ska inte glömma att utveckling sker även på städavdelningen. ;)
     
  2. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Hej!
    Apropå rengöra: hur rengör ni kameralinsen (eller rättare sagt skyddsglaset som täcker linsen som sitter i telefonens bakstycke)?

    Även om man har skal så blir det smutsigt. Lyckas alltid sätta fingret på det :-)... Försöker rengöra så sällan som möjligt och då ytterst försiktigt med mikrofiber eller tops. Men trots detta börjar jag märka små repor i glaset.

    Livrädd att det ska sluta som på min gamla Desire där glaset till sist blev flammigt (antireflexskiktet skadades) när man rengjorde och bildkvaliteten försämrades. Fördelen på Desire var att man kunde byta bakstycke och få en ny lins eller trycka bort det flammiga glaset och köra utan. En sådan manöver är lite svårare på H1...

    Så har ni också börjat märka av repor och hur gör ni för att rengöra?

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  3. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Det låter som att du har lysrör i köket. Vissa ljuskällor, då främst lysrör, har en frekvens som kan hamna i synk (eller osynk beroende på hur man ser det) med skärmens egna uppdateeingsfrekvens. Då flimrar bilden för dig.

    Flimrar det även om du spelar upp klippet på datorn eller i annat ljus så är det snarare så att din kameramodul är trasig.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk 2
     
  4. Julmust

    Julmust Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Min kan flimra lite direkt efter jag har satt den på en annan ISO inställning. Nån annan som märkt det?

    Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur får man bättre makro-foto? Skulle ta en närbild och gick rätt nära med mobilen men det stannade blurrigt och vägrade "fokusera" så att säga, trots tvingad fokus. Jag kan inget om ISO och allt vad det innebär. Satte på makro men det funkade ej.

    Kör orootad stock 1.29.401.16 för närvarande.
     
  6. Gustenrocks

    Gustenrocks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Lutar åt att man investerar i en HTC One i de närmaste dagarna, ligger i valet mellan den och S4:an som alla andra men jag tycker den mekaniska/iphone knappen är så förlegat.

    Hur känner ni när det kommer till kameran mellan de två? Märker man någon skillnad på dem om man egentligen bara använder sina foton på FB och på telefonen i sig?

    Finns det några snygga och funktionella cases ännu? Tycker om UAGs men skulle nog hellre ha något stilrenare som en Neo Hybrid som finns till S4'an..

    Till slut, är det något man bör tänka på när man köper sin HTC One i butik? Skiljer det mellan tillverkningsdatum/plats osv? Vad är de vanligaste barnsjukdomarna? Vill förstås inte ha en telefon med glipor eller liknande!
     
  7. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Jag har ju en One, jag upplever kameran som bra. Likaså gör ju de flesta testare, men precis som många andra upplever jag att den har lite dålig skärpa i vissa fall.
    Men jämför själv bildtråden på One-delen av forumet mot bildtråden på S4-delen. Jag tycker att One vinner den ronden, kanske inte alltid de skarpaste bilderna men definitivt de med naturtrognast färger och bäst tittarupplevelse.
     
  8. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    ISO har inget med makro eller skärpa att göra. ISO är ett mått på hur ljuskänslig filmen (i detta fall sensorn) är. Desto högre ISO desto mer ljuskänslig film/sensor och således möjlighet till kortare slutartider vid dåliga ljusförhållanden.

    Hur nära höll du kameran när den inte ville fokusera? Glöm inte att alla kameror har ett minimalt fokuseringsavstånd. Jag minns inte på rak arm vad H1 har men runt 10 cm låter troligt. Går du närmare än så kan kameran inte fokusera. Då hjälper varken manuell fokusering eller makroläge. Makroläget utnyttjar istället den stora bländaren (f2.0) och det tillhörande skärpedjupet. Dvs, allt som inte är på samma avstånd som ditt fokus blir suddigt. Med liten bländare så får du motsatsen, det mesta i bilden blir lika skarpt.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk 2
     
    Ascii gillar detta.
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vet inte om frågan varit uppe tidigare. Vad betyder denna meningen "Kräver stöd för 900MHz-bandet via LTE/4G (Tele2/Telenor)" Det klarar inte HTC One av tydligen, men vad är det för något?
     
  10. Qwertan

    Qwertan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro
    Telefon 2:
    Iphone 12
    Om man sparar en bild eller en Zoe sekvens så sparas den i favoriter står det. Men vart hittar man dessa favoriter? Jag har kollat i galleriet men hittar dom inte där.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  11. andreas_pson

    andreas_pson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sparas bland kamerabilder. Har inte sett att det står favoriter.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  12. andreas_pson

    andreas_pson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har som vana att alltid använda Zoe när jag tar kort. Därefter går jag igenom Zoe-sekvensen och väljer att ta ut bästa bilden och då "spara ram".

    Fråga: Blir kortets kvalitet lika bra son om jag skulle tagit ett vanligt kort? Min uppfattning är att det blir det. Samma upplösning.


    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
    Last edited: 15 jun 2013
  13. andreas_pson

    andreas_pson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  14. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tele2 och Telenor använder 900 MHz och 2600 MHz frekvenserna för sina 4G nät men One saknar stöd för 900 MHz frekvensen. Då går telefonen över till 3G istället.
    4G på 2600 MHz (upp till 80 Mbit/sek) frekvensen används mestadels i större städer. Kolla täckningskarta hos Tele2 och Telenor så när du åker utanför dom större städerna så får du räkna med att luren har 3G täckning istället för 4G.
     
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Okej, då är jag med. Det är väl bara för tele2 och Telenor att köpa licens att använda 900 nätet. Vad är problemet?

    Edit: Jag tänkte helt fel. TELEFONEN har inte stöd för 900 nätet, men 3G räcker fint för mig.
     
  16. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tele2 och Telenor har valt den vägen pga billigare att uppgradera det befintliga
    nätet/masterna till 4G.
    Telia och Tre använder 800 MHz och 2600 MHz till 4G så det är en fördel och köra med dessa om man vill ha 4G på fler ställen. Men för många så räcker det ju med 3G.
    Men samtidigt måste man komma ihåg att Tele2 är dom som har satsat mest på 4G nätet och det bästa nätet.
     
  17. 181wolf

    181wolf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Kör själv med Telenor, men har stängt av 4G för att spara batteri (hjälper en hel del)
     
  18. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Scheisse. Tror jag sabbat det oleofobiska skiktet på skärmen. Rengjorde med en våtservett för dataskärm och nu är "glidet" märkbart sämre. Har googlat lite och tydligen kan just skärmrengöringsmedel förstöra sådan beläggning som ska motverka smuts och minska friktion.
    Klantigt av mig alltså. Någon som vet om det går att fixa på nåt vis?
    Om inte annat kanske detta kan varna andra.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  19. Telefonmannen

    Telefonmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ska man kunna känna av skärmen om man låter fingret glida från högtalardelarna? Alltså att det finns en kant där?
     
  20. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    alla jag testat (2 egna exemplar, samt 6-7 butiksex) har haft en kännbar kant.