Fråga: Är Jellybean faktiskt bättre än ICS?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av gyyben, 13 jun 2013.

  1. gyyben

    gyyben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Åtminstone så drar 4.1 mer RAM än förut så det bör resultera i än sämre batteritid ("tur" att jag har ett 5000 mah batteri)

    Massor med onödigt krafs medföljde med nedladdningen och som jag inte vet hur man tar bort - nu minst 25 program som stängs när jag rensar minnet.

    "S Note": Svår att nu navigera i - exempelvis om du skall redigera.

    Förbättringar av reellt värde: Njaa....

    Förväntningarna var förstår rätt stora efter en överlång väntan:)
     
  2. mlk

    mlk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    glöm inte att bakgrundsskärmen inte skrollar längre
     
  3. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vad menar du? Vilken bakgrundsskärm?
     
  4. jensaeriksson

    jensaeriksson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Faktiskt lite besviken tycker att det tar lång tid att tex öppna kamera eller dialern även webbläsaren tar tid på sig. Det känns som att det blivit en lite trögare lur helt enkelt. Och ja, jag har gjort återställningar.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  5. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja, JB-webbläsaren känns trögare och sämre än den som följde med Android 4.0.4.
    Går ex. segt när man ska scrolla.
     
    Last edited: 15 jun 2013
  6. the_bean

    the_bean Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tycker att de flesta program tar märkbart längre tid på sig att starta. Dock är dom bättre rent utseende och funktionsmässigt när dom väl är igång.
     
  7. gyyben

    gyyben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Håller med. När jag klickar på Hotspot Toggle tar det ca 5 sekunder innan aktivitetsikonen pluppar fram.
    Runt 700 MB ram används nu...aldrig på ICS så här mycket.
    Hur mycket förbrukar ni på era telefoner av RAM-MINNET ?
    En bagatell men.....vart har smileyikonerna ragit vägen i qwertyn???
     
  8. 5ye2

    5ye2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Min Note blev piggare efter att jag avinstallerat eller inaktiverat det som jag inte använder(inställningar program) En bra hjälp när man gör detta http://www.custom-x.ru/
     
  9. timoat

    timoat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    saker som är irriterande är den extremt höga volymen på notifikationwr vid email, och det faktum att om man satt emailen att synkas så kommer den att plinga till varje sync period ( i mitt fall var 5 min) och säga att du har ett nytt mail, när du inte har det. nån som sitter på en lösning till det? sen stör jag mig på att de skiftat plats på ja/nej ok/avbryt, VARFÖR!? tex vid omstart
     
  10. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Känns som att JB inneburit 2 steg framåt och 1 bak.

    + Snyggare och mer användbara Widgets
    + Bättre program
    + Bluetooth fungerar i bilen, vilket det inte gjorde tidigare.

    - Segare webbläsare
    - Längre laddningstider vid programuppstart


    Btw: Vad är optimal bakgrundsbild om man vill spara batteritid? Då ska man ha en mörk/svart bild va?
     
  11. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    1. Mängden RAM som nyttjas har ingenting med batteritiden att göra.
    2. Oanvänt RAM är onödigt RAM. Varför utrusta en enhet med X GB RAM för att sedan inte nyttja det? Ni borde läsa på om hur Linux och minnesanvändning fungerar, då hade ni uppskattat att Linux nyttjar alla resurser som finns att tillgå.

    :)
     
  12. gyyben

    gyyben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Skall vi förstå att det betyder att alla bakgrundsprogram (som jag f.ö. inte kan stänga av för evig tid) inte använder energi överhuvudtaget?......eller har det inget att göra med ram?

    För övrigt är S-Note näst intill obrukbar nu med Jellybean: Det går inte att redigera sparade sidor på övre halvan av "pappersarket" med text-funktionen. Jag har använt mig mycket av S-Note tidigare.
    Lite konspiratoriskt: Uppgraderingarna finns mest till för att saluföra nya mobil-modeller och därför är det så långt eftersläp på "uppgraderingar" för befintliga mobiler - IMHO.
     
  13. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det tror jag med. Hårdvaran börjar bli så pass bra att det enda som gör någon ordentlig skillnad är hur mjukvaran ser ut. Jag menar, vem betalar 2000-3000 kr extra för Note 2 om nästan ingenting skiljer jämfört med föregångaren?
     
  14. pellegj

    pellegj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nu är jag förvisso ingen expert (så om någon med bättre kunskaper har något att rätta så är det välkommet), men det beror mycket på vad det är för app och hur den är programmerad. Huruvida energi används torde ju bero på om appen faktiskt gör något i bakgrunden eller inte. En korrekt programmerad app ska känna av om den är aktiv eller i bakgrunden, om den är i bakgrunden och inte behöver göra något bakgrundsarbete så ska den rapportera sig som inaktiv och "frysas" av systemet för att sedan "tinas" när den blir aktiv igen.
    Linux minneshantering brukar fungera som så att även om du stänger ett program så ligger det kvar i minnet tills det minnet behövs av något annat program, dock har jag för mig att en del system kan rapportera det minnet som ledigt.
     
  15. bl-gr-n

    bl-gr-n Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kommer inte byta från 4.0.4 till 4.2.x
    Anledningen är att HipServ-appen som behövs för att kunna komma åt hemmanätverkets NAS från mobilen inte är kompatibel med Jelly Bean.

    Eventuella säkerhetsluckor får Avast ta hand om...
     
  16. gyyben

    gyyben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kom nu i misstag äntligen på att i S Noten behövs ett two-fingertap nuförtiden att skrolla på ett skrivet "pappersark" (exemplevis för redigering/tillägg) - ett-fingers tap förut.

    Och, kanske jag inbillar mig, men jag tycker det drar mindre batteri med "Energi-sparläge" bortkopplat ! Jag skall senare försöka att jämföra lite mer om saken.
     
  17. torkel_b

    torkel_b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Sedan uppdateringen så har min tvärdött två gånger i samband med fotografering. Måste ta ur batteriet för att få liv i den igen och då är datumet satt till 1/1 1970 dvs = 0. Väldigt irriterande eftersom jag tar mycket bilder (son på 1.5 år...:)).

    Men annars gillar jag JB, kul att man kan göra larm som beror på vart man är, dubbla appar uppe har jag inte behövt använda ännu men det fungerar , likaså flytande videofönstret. Men galleriet är mer än lovligt segt tycker jag, får kanske leta fram fishbowl eller vad det hette jag testade tidigare.
    Sätter man timern så har jag bestämt för mig att i ICS så glömdes den bort om man bytte till en annan förgrundsapp, dock inte så i JB.