Problem: Spillde öl på mobilen, startar ej.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Carnbrand, 17 jun 2013.

  1. Carnbrand

    Carnbrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Detta är mitt första inlägg här på forumet.

    Det är så att i helgen så spillde jag öl över min mobil, samsung galaxy sII plus och mobilen slocknade totalt. Full som jag var så försökte jag genast starta mobilen vilket i efterhand inte känns som det smartaste alternativet.

    Jag har nu tagit isär mobilen och torkat lite försiktigt med papper och tops på kretskortet och låtit den torka i ett dygn. Idag skulle jag starta den efter att ha låtit den torka och det händer ingenting när jag försöker starta den, den är helt död.

    Det är fortfarande kletigt i mobilen, på och runt kretskortet på ställen jag inte kommer åt att torka på.

    Någon som har något tips på hur jag ska få den att funka igen om det ens är möjligt? Om jag inte får igång den finns det då möjlighet att få ut bilder, filmer mm ur mobilen som är sparat på mobilens interna minne?
     
  2. bfly

    bfly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Vad var det för sort :innocent:
    Jag lider med dej drog ut en staroprahmen över en laptop för några år sedan den blev sig aldrig lik, men gick ju plock ut hd´n och rädda det väsentliga - hoppas du lyckas rädda nått.
     
  3. Carnbrand

    Carnbrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha det va en Mariestad ;) Tror du det går att göra nå liknande på mobilen, att man plockar ut internminnet och får ut det som ligger på det? Det dryga är att jag hade tagit massor av bilder och filmer i helgen som jag såg fram emot att komma hem o kika på på datorn och så pajar mobilen :s
     
  4. bfly

    bfly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Där är jag fel man svara, men visst borde det gå frågan är väl till vilket pris kanske
     
  5. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Sitter och funderar på om man kanske kunde plocka isär hela mobilen och vaska den i destillerat vatten eller nåt annat bra rengörningsmedel (T-röd känns lite väl starkt)... Vet inte om lacknafta är lite mildare möjligtvis? Och efter det blåsa rent med tryckluft...

    Problemet är nog bara att det antagligen inte hjälper, då du försökt starta upp mobilen igen (vilket kan paja en del)... Så nja, jag vet inte riktigt hörredu! :O Att plocka ut internminnet tror jag är väldigt svårt!
     
  6. Carnbrand

    Carnbrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funderar på att göra som du säger att plocka ut kretskortet och tvätta det på något sätt då det även borde vara klet på baksidan av det. Som du säger så är nog hoppet ute så man kan ju lika gärna testa, alltid kul att pyssla lite :)
     
  7. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Jo men absolut! :) Finns även folk som tvättar sina kretskort etc. i Diskmaskinen... Nödlösning kanske? :D
     
  8. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hustrun "dränkte" sin S2a i vatten för två år sedan. Vi gjorde det vanliga misstaget att snabbtorka med hårtork en liten stund för att sen testa innan den var helt torrt. Det funkade inte. Sen fick jag tipset att lägga mobilen i en låda med vanligt ris (uncle Bens eller coops spelar ingen roll :-) minst en vecka! Och vet ni, den gick att starta. Den började krångla igen efter några veckor och det blev en ny på drulleförsäkringen. Vi hann i alla fall tömma den på bilder och annat. Men kontentan är: Rengör och/eller låt torka ordentligt. Och då ska man låta den torka lääänge.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 19 jun 2013