Problem: Spräckt skärm

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Juicemannen, 3 maj 2013.

?

Har din XZ gått sönder utan någon direkt anledning?

  1. Ja

    13 röst(er)
    21,7%
  2. Nej

    47 röst(er)
    78,3%
  1. Juicemannen

    Juicemannen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare. Jag har haft min Xperia Z nu i ungefär en månad. funkade asbra, grym telefon!

    Men så hade jag varit på gymmet och så stoppade jag ner telefonen i fickan (nu fungerade den) Sen gick jag till ica (även här fungerade den) går till skolan och tar upp telefonen. nu när jag tog upp den så märkte jag att touchen va konstig. såg ingen spricka eller nåt först men sen tiltar jag mobilen och då ser jag en lång vertikal spricka i skärmen. Touchen på större delen av skärmen hade då även slutat fungera.

    Jag skriver inte detta för sympati eller liknande utan för att få reda på om detta är ett normalt förekommande problem (Läst lite om Xperia V och där verkade det som att det kunde förkomma ganska så frekvent).
     
  2. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Exakt samma sak hände mig, men inte med en xperia z, utan en LG Optimus G.

    Har dock en teori.

    Kvällen innan min skärm sprack upplevde jag att telefonen blev riktigt varm. Nästan så det inte gick att hålla i den. Skärmen är limmad i en ram och limmet mjuknar av värme. Om skärmen rör på sig när limmet är mjukt finns risken att skärmen limmas fast i en spänd position då limmet svalnar. Därefter krävs en ytterst liten kraft för att skärmen ska spricka.

    Detta fenomen har jag även sett på bilar, litet stenskott får hela rutan att ge med sig.

    Sent from my LG-E975
     
  3. Hedningen

    Hedningen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har fått detta också. Satt och spelade medans jag väntade på tåget. Stoppade ner telefonen i fickan när jag gick på tåget. När jag plockade upp telefonen igen en stund senare så funkade inte touch-skärmen och jag såg en lång spricka i glaset.
     
  4. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Ingen bra trend om drygt 10% av alla XZ-skärmar går sönder utan märkbar anledning!
     
  5. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    går inte att dra den slutsatsen på det viset. Urvalet av personer som kommer rösta är skevt. Många som dras till tråden är folk som har problem. De som inte har kommer med större sannolikhet bläddra förbi tråden utan att rösta.
    Tråden har 517 visningar men bara 25 som röstat ungefär.
     
  6. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    23 pers har röstat... :innocent:
     
  7. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Och gör man som jag och kollar med TapaTalk så sett man ju inte ens att det finns en omröstning och kan då inte heller rösta. Men för att tillägga så är min skärm hel.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  8. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ungen har tappat luren i marken, spräckt framsidan glaset var byter man snabbt billigt i Stockholm?
     
  9. djtaang

    djtaang Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  10. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    De tar 2500 kr för byte av glas, hittade en drop in för 1600 kr
     
  11. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Hej Har precis råkat ut för en spräckt skärm. vet inte riktigt vad jag gjort men tog upp den ur fickan så var den spräckt..
    Anyway, kollar man runt så verkar det kosta ca 2500 att byta.
    Hittade dock http://www.iphonereparation.se/ som tar 1600, pratade dock med dom och dom kan inte garantera att telefonen är vattentät efter bytet och säger i princip, räkna med att den inte är det....
    Så nu är frågan, chansa eller skicka in den den via tre som jag har som operatör?
    Någon som vet om det testas garanteras vattentäthet enbart om man skickar in officella kanalen?
     
  12. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    den verkligt största anledningen att jag köpte just xperia Z var att den är vattentät. Så för mig är det ett big no no att lämna in den till någon som inte garanterar vattentätheten efter reparation.

    kanske ta det via hemförsäkringen så blir den totala kostnaden inte mer än ca 1500?
     
  13. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Håller med till 100%, problemet är att jag inte kan täcka det med hemförsäkringen..
    är väll bara å betala, trist men...
     
  14. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Ingen drulle/allrisk ???
    om inte så ajajajaj
     
  15. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Har precis pratat med Sony, fick nummret till Telecare Sverige AB som är den enda verkstaden i Norden som reparerar xperia z och garanterar vattentäthet.

    Enligt Telecare så kostar ett displaybyte 1750kr inkl allt. DVS jag lämnar in den till tre, det tar ett antal dagar och sedan har jag en telefon med ny display och vattentäthet...

    Blev väldigt förvånad att det bara kostade 1750 så det är något att tänka på när man letar service ställe för telefonen med spräckt display..

    /Peter

    edit: har nu även tecknat drulleförsäkring på hemförsäkringen så nästa gång blir det "bara" 500 i självrisk

    Quote från chatten med sony
    "Hampus: Det är en verkstad du ska kontakta som heter Telecare Sverige AB. Denna verkstad är den ända i norden som gör reparationer på display byten på Xperia Z. Nummret dit är 0771- 865 000."
    "Hampus: Garanti omfattar fabrikationsfel därmed måste telefonen in på verkstad så en tekniker får undersöka din enhet. Skulle det inte vara ett garanti fel kommer man få ett kostnadsförslag utav serviceverkstaden.
    Hampus: Skulle du välja att betala detta kostnadsförslag så kommer verkstaden byta display och din enhet kommer fortfarande vara vattentät därefter."
     
    Last edited: 24 jun 2013
    maxperes gillar detta.
  16. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Vilken tur i oturen att det "bara" gick på 1750. Men nu vet du varför man ska ha drulle/allrisk på sin försäkring :)
     
  17. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Är det inte 1500kr självrisk om man har drulleförsäkring? Alltså, kopplat till hemförsäkringen.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  18. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    beror på försäkring. jag hade ingen drulle men tecknade det nu och har från trygghansa 500 i självrisk.
     
  19. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    För de som är intresserade så har jag nu fått feedback från serviceverkstaden. Tänkte det kan vara intressant för andra som råkar ut för en spräckt skärm.
    Blev tillochmed lite billigare än dom sade när jag pratade med dom tidigare.

    "Reparationskostnad: 1595 Sek.

    Beskrivning av kostnadsförslag: Din telefon har blivit utsatt för yttre åverkan och vi har gjort bedömningen att din telefon är utanför garanti. Kostnadsförslag avser byte av display.
    "
     
  20. Eugene Tooms

    Eugene Tooms Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag upptäckte en spontan spricka i glaset på baksidan och skickade (på uppmaning från återförsäljaren) in telefonen till CR-service i Arlöv, de anlitar sedan tydligen Telecare sevice för reparationen. Fick mail från återförsäljaren idag, 830kr + moms + frakt kostar kalaset. Det avser då det bakre glaset som uppenbarligen är billigare att laga.

    Fortfarande helt åt helvete att en glasskiva för det första öht monteras på baksidan, för det andra är dimensionerad så att den inte håller för normal användning.
    Att Sony sedan dels är riktigt jävla oengagerade i sin telefonsupport och sedan dessutom betraktar en spräckt glasskiva som ett bevis på oaktsamhet snarare än ett tecken på felaktig konstruktion/tillverkningsprocess är ju något som sänker deras trovärdighet till bottennivåer. Jag blir väl så illa tvungen att köpa playstation 4 till vintern men att nästa telefon skulle bli en sony känns inte så troligt just nu.