Bästa mediadelnings/streaming appen?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Jocce81, 19 jun 2013.

  1. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Borde finnas en tråd men hittade ingen när jag sökte...?

    Vilken app använder ni för att dela / streama media från er dator / nas?

    Vill ha funktionen att kunna streama direkt, vart jag än är (3G/4G, Wifi, Lokalt nätverk). Vill helst kunna ha det plattformsoberoende (då det även finns 2 st Ipads i familjen...) samt även gärna möjligheten att dela ut till olika användare (och helst då kunna välja vilken användare som får tillgång till vad.

    Klar bonus om man kan dela ut och köra "alla" videoformat, men även bilder och musik.

    Skall kunna "synca", dvs antingen via appen kunna buffra / kopiera en eller flera hela filmer. (Gärna med vald kvalitet för tillfället för o kunna spara...)

    Har provat Plex lite och det verkar ha alla funktioner, men appen kostade (vilket inte gör mig något) men sen skall de även ha löpande betalt varje månad (eller en större summa för livstid...)

    Så vad kör du för app och varför?


    /Jocce
     
  2. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Eftersom jag delat ut de mappar jag har media filer i via Windows eller via Samba i Linux så att jag kan kolla från vilken dator jag än vill använda så kör jag sedan bara med ES Fileexplorer i Plattan för att leta upp filen jag vill spela upp eller kopiera och sedan spelar jag upp den med MX player, eller kollar med ES inbyggda bildvisare.
    Numer är det inga konstigheter alls. Till skillnad för ett par årsedan när alla filhanterare levde i sin egna sandlåda.
    Kräver ju dock att du har tillgång till ditt nät där du har delat ut dina mappar.
     
    Last edited: 20 jun 2013
  3. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Finns ES även till Ipad/Ios?

    Vill helst kunna göra det även på distans...


    /Jocce
     
  4. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    ES är ju bara en vanlig filhanterare och jag kan inte iOS alls tyvärr så jag vet inte vad som finns att använda där. Vad jag ville beskriva var mer att man i Android världen inte behöver en "streaming app" numer om man inte absolut vill förstås.
     
  5. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER


    Förstår självklart smidigheten med att kunna kopiera osv, men streamingapp kan väl vara väldigt bra om man inte är hemma t.ex....


    /Jocce
     
  6. MatsF

    MatsF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3
    Jag tycker ju att Plex och XBMC är överlägsna allt annat. Framförallt för att de strukturerar upp Filmer och TV-Serier på ett snyggt och logiskt sätt. För att inte tala om hur skönt det är med att de markerar det man läst, alternativt sparar var man var så att det går att fortsätta att titta från annat ställe.

    Jag använder XBMC, som jag tycker är bättre, med en central databas hemma och använder Plex då jag är utanför hemmet. Idag är det ju relativt enkelt att installera centralt på alla enheter man har, det är 4 filer som skall kopieras in vid alla installationer.
    Det enda problemet med den lösningen är synkningen av det man sett, men jag tror att jag kommer få ordning på det genom att använda trakt.tv som då kors-syncar mellan XBMC och Plex.

    Men Plex är ju mycket enklare med installationen av både server och klienter, men jag tycker den har lite andra nackdelar.
    Men den har ju bara fördelar så fort man försvinner från hemmet, antingen genom att kunna kopiera ner (om man har lite framförhållning eftersom det tar tid).

    Med Plex finns det ju en fördel till om man är fler i familjen som ofta inte tittar tillsammans. Då kan de ha en egen inloggning på Plex och där bestämmer man vilka delar de får se och de har sin egen markering av vad de sett och inte.

    En nackdel med Plex är ju att den ofta tar ned strömmen i kvalité (vilket i sig är en fördel på mindre enheter samt externt) men det medför också att datorn där man installerat servern får slita ganska hårt, speciellt om flera kör samtidigt.

    Jag hajade också till på livstidspriset speciellt eftersom jag inte använder Plex särskilt mycket men sen insåg jag att vi vant oss vid gratis/väldigt billigt. Jag var med även på Palm/Windows Mobile-tiden och då kostade apparna normalt 300-600kr. Dessutom skickade donerade jag ungefär den summan till XBMC för några år sedan så jag betalade det så att det är gjort.
    Man får ju otroligt mycket för det priset om man tänker efter.

    Förstår inte heller hur man kan vilja se ett filnamn när man väljer vad man skall se, typ Game.Of.Thrones.S03E11.1080p.xxxxx.yyyyy.zzzzz istället för att se en bild, ett betyg och en förklaring både på serien i sig som just det avsnittet.
    För att inte tala om skillnaden för den bestämmande parten i familjen.
    För att inte tala om hur skönt det är att få avsnitten avbockade ordentligt när man sett dem så att man håller lite ordning.

    Med detta långa inlägg vill jag säga att det finns inget alternativ om du skall ha det du tänkt dig än Plex. Det enda i närheten är XBMC och det tycker jag fungerar bättre på egna nätverket men inte alls eller väldigt dåligt över 3G/4G.
     
  7. MEE

    MEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Håller med MatsF om Plex, en riktigt enkel och snygg lösning.
    Jag och resten av familjen har kört den något år nu utan några större problem.
    Är det något mer än möjligheten att synka filer man får när man betalar?
     
  8. MatsF

    MatsF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3
    Jag vet faktiskt inte. Jag har bara bestämt mig för en massa år sedan att jag betalar skäligt för nyttan jag har av ett program om det är frivilligt och jag tyckte det var OK med den summan för Plex med den nyttan jag har av den.

    Men man kan ju titta efter kom jag på: Här är länken som förklarar.
    Tydligen får man apparna (som man redan betalat för) och multiuser-support, d.v.s. att alla i familjen kan få varsitt konto att markera sedda/osedda samt ha ett filter för dem. Dessutom kan man se vilken klient som tittar på vad....
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Plex.
     
  10. b.carlsson

    b.carlsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var nått snack om premium support också tror jag, vad det nu är