Rikomagic MK802 IV 8GB

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av rizpusher, 17 maj 2013.

  1. JustinZane

    JustinZane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+
    Platta:
    Huawei m5
    Snackar ni om?
    "Ingen ide att köpa den dyrare"
    Då finns det ingen anledning att gå från en samsung s2 till s3 ? S2 till s4?
    Slälvklart är den rappare osv....

    Får min idag och ska testas... detta är min första sticka!
    Återkommer med lite kommentarer. ..
     
  2. caballerial

    caballerial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har precis kopplat in den, och inte hunnit testa så mycket.
    Men netflix fungerar inte på den. Inte med 4.2 mjukvaran iaf.
    Det går att logga in men när man ska se på filmerna så blir det dubbla bilder.

    Men det borde åtgärdas snart hoppas jag
     
  3. robematt

    robematt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  4. PalmiNio

    PalmiNio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Intressant att du vet att den är rappare innan du har köpt den.

    Nej jag upplever den inte rappare. Tidigare dual-core var snabb nog för att menyerna skulle flyta på.

    Tizzbird N1 är en single-core CPU och gammal, där snackar vi att den var seg.

    300kr mer för något som inte presetarar bättre i normala förhållanden är inte värt det enligt mig. För många problem med Play tjänster, kör du ny version så fuckar WiFi ut och även när WiFi funkar är det samma tveksamma lösning som i tidigare produkter, tyvärr.

    Kanske blir stickan bättre med tiden men just nu är jag tveksam till den.
     
  5. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Rätta mig om jag har fel, men IV:an har en extra usb-utgång (jämfört med III:an) så man kan köra tex trådat internet plus tangentbord utan att ha en usb-splitter som kostar uppåt en hundring med frakt.

    Jag har inte hållit i någon utan har läst mig till detta:

    IV har fördelar att den är nyare (mer framtidssäker, utvecklas fortfarande), kraftfullare, har ytterligare en usb-utgång, men den verkar bli väldigt varm och är fortfarande i stadiet att det måste släppas nya firmwares för att fixa barnsjukdomar.

    III har fördelen att den funnits ute ett tag (inga barnsjukdomar), är lite billigare, men den lär inte utvecklas lika mycket som IV (nya firmwares).
     
    Last edited: 11 jun 2013
  6. caballerial

    caballerial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har mailat till deras support angående netflix & wlan (den är tyvärr obrukbar på grund av segt nätverk) och har fick precis en "ny" test firmware. Ska försöka hinna installera den när jag kommer hem. Men de verkar onekligen arbeta på att få till en stabil firmware.
     
    Last edited: 14 jun 2013
    MatDiggy gillar detta.
  7. Secretsavage

    Secretsavage Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Du jämför med 802III, själv har jag 802IIIS där antalet USB-portar är detsamma som 802IV.

    Är helnöjd med min btw. :)
     
  8. caballerial

    caballerial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det vart en oväntad aktiv helg, men nu är den äntligen installerad, och det verkar som att de har fått ordning på netflix och även på wlan ligger på 55-57 i wlan analyzer vilket är helt godkänt. Är ungefär samma som jag har på min N4 i samma rum.

    Det enda "problemet" är att jag inte har något ljud i netflix. Men det kan vara inställningar. Får titta lite mer på det.

    FW:n ligger här om det är någon som vill prova.
    http://www.sendspace.com/pro/dl/wzmj8f
     
  9. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Japp, du har helt rätt - jag slog till på en IIIS jag med. :)
     
  10. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag köpte en IV på ebay för 570kr men tycker ändå att ni kanske missar en punkt (har inte läst alla inlägg) i diskussionen IIIS vs IV. Det är att det troligen inte kommer så mycket nya uppdateringar till IIIS men däremot lär IV uppdateras med kanske 4.3 eller liknande.

    I alla fall jag testade firmwaren den gjorde ingen skillnad.

    Sen testade jag som jag hittade någonstans att meka isär prylen och dra loss den svarta antennkabeln, göra ett hål i plasten, sticka ut sladden. Var tvungen att också klippa bort metallbiten på sladden ska testa att löda tillbaka den.

    Före kabeltricket fick jag runt 2-3 Mb/s ner och 0,8 - 1,5 Mb/s Upp. Nu när sladden hänger ut får jag 15Mb/s ner och 10Mb/s upp en våning ner från routern. Kör jag samma test på laptopen brevid får jag 17/15 så det är helt ok.

    Nu funkar allt som jag vill köra. Play,youtube,headweb mm. Feltillverkad pryl alltså men lätt fixat!
     
  11. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kul att du är nöjd! Jag chansade på IIIS trots att det är en äldre modell, eftersom jag då fick den för halva priset mot IV.
    Jag är relativt nöjd med den, även om den går väldigt segt när jag kör ett par saker 'samtidigt'.
    Största problemet är dock att XBMC inte funkar med 720-videor (tex Game of Thrones).. bilden blir ryckig och ljudet hänger inte med.. hur funkar det på IV?
     
  12. caballerial

    caballerial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  13. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte testat XBMC men återkommer när jag gjort det.

    Var lite snabb ang. Headweb det funkar med trailers men inte att titta på filmen den kommer aldrig igång. Det funkar fint på min Nexus telefon med samma Androidversion och allt. Funderar på om det kan ha med root/DRM att göra!

    Någon som kört någon motsvarande hyrtjänst alltså inte netflix utan en tjänst där man hyr filmer en och en som Headweb som funkar på IVn?
     
  14. RogerP

    RogerP Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Är det någon som fått igång ett USB-ljudkort, har tröttnat på att ha ljudet enbart från tv och har testat 2 olika ljudkort, men lyckas inte få något ljud ur förstärkaren, har testat både via OTG och det vanliga USB-uttaget.

    Dessa har jag testat:
    http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/ljudkort/usb-ljudkort-p31624
    http://www.kjell.com/sortiment/dato...nter/ljudkort/terratec-aureon-dual-usb-p38552

    Det andra ljudkortet står att det skall fungera i Linux utan drivrutiner.

    Någon som har nån idé på vad som är fel?
     
    Last edited: 1 jul 2013
  15. maher.93

    maher.93 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Asså är rikomagic något ni rekommenderar? Jag vill mest lyssna på musik, kolla på filmer, skapa Word o Powerpoint... Är det något för mig eller ska jag kolla på något annat?

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta
     
  16. JustinZane

    JustinZane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+
    Platta:
    Huawei m5
  17. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    kolla in det här http://www.youtube.com/watch?v=GxKzO8S1i20

    Ladda hem zip filen IV130620 packa upp den.
    Leta upp mappen IV130620 där du packade upp den.
    dubbel klicka på IV130620, då ser du en mapp som heter Batch tool+driver v 1.7
    Dubbel klicka på den, du ser nu två mappar Batch Tool, Driver.
    Dubbel klicka på batch Tool mappen, dubbel klicka på RKBatchTool
    I rutan för FW path ser du en anna ruta med ... prickar klicka på den och leta upp filen MK802IV_20130620_V1, du hittar den i rooten på mappen IV130620
    Så nu tar du och sätter i usb kabeln i din dator, du tar ett gem och sätter den i ett litet hål som är markerat med ett streck på sidan av din sticka kolla i gallret i sk recovery mode, kolla in textfilen som följer med var den är, håll nere den lilla knappen som finns där, samtidigt som du sätter in din usb kabel i usb OTG uttaget, håll nere knappen till du ser att rutan för siffra 1 blir GRÖN då släpper du.
    Sen klickar du på Restore knappen och väntar tills den flshat klart, där det är färdigt kopplar du bara in den i din TV och bootar

    BIld på recovery knappen http://3.bp.blogspot.com/-I0psaqvMoiM/UQPr9K56MAI/AAAAAAAAUEc/2tZlUPQhrvE/s400/recovery.jpg

    What is the difference between UPGRADE operation and RESTORE operation?
    1 - UPGRADE --> no format and old files are replaced by new ones only?
    2 - RESTORE --> MK802 IIIS is formatted and new files saved?
     
    Last edited: 3 jul 2013
  18. JustinZane

    JustinZane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+
    Platta:
    Huawei m5
    Tack Pege63 !

    Dock funkar det inte för mig! det kommer inte upp att den heter RK30 device
    och det gröna ettan börjer heller inte lysa!.................
     
  19. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har du installerat drivrutinen???

    När du sätter in stickan så ska det plinga till i din dator, då har den hittat nåt som har stoppats in i datorn, gå in på kontrollpanelen, system, enhetshanteraren, där skall du kunna se din sticka.
    Klicka på den och installera drivrutin som finn i den mappen där du ser nu två mappar Batch Tool, Driver, gå in på driver och instalera in drivrutin för din dator, beroende på ditt dators OS finns x86, x64, sen skall du kunna hitta din sticka.
    OM INTE så ta ut USB sladden igen och tryck ner recovery knappen, sätt in USB sladden så skall den nu funka.
     
  20. Pat

    Pat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick precis min Rikomagic IV idag och den var redan uppdaterad till 4.2.2 wifi funkar fint än så länge. Däremot är netflix helt åt helvete. Dubbel bild som är krypterad ser det ut som. Har testat med olika upplösningar men det ser lika dant ut. Någon som har ett tips att lösa det här med.

    Sent from my GT-I9305N using Tapatalk 2