Fråga: Dina erfarenheter av custom rom till XZ

Diskussion i 'Xperia Z - ROM-filer och utveckling' startad av thexps, 23 apr 2013.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kör PAC i senaste version med CM-kernel och det flyter på fint och fungerar mycket bra. Kombinationen av CM/AOKP/PA är perfekt för min del, jag får nallen exakt som jag vill ha den. Möjligheten att i detalj ställa in allt är mer praktiskt än att sitta och flasha olika transparensmoddar, knapplayoutmoddar etc till stock ROM. Ja, jag har flashat en hel del sådant till bl.a Monxdified (som är en mycket bra ROM annars) men att kunna sköta allt via inställningar är onekligen smidigare och mer praktiskt.

    PA fungerar också perfekt hos mig, kör 320 DPI telefonläge i systemet och tabletläge för alla program - inga problem någonstans. Det är inte som när jag körde tidig PA på min N7000 och det buggade lite här och där i inställningarna.

    Under stockbaserade ROM har jag använt Xposed Framework och App Settings för att locka fram tabletläget men det är lite skakigt och pilligt jämfört med Paranoid Android. På en så stor skärm som 5 tum tycker jag det nästan känns genant att sitta med telefonläge och enkolumnsvy i t.ex inställningar.

    Å andra sidan är jag van vid kolumnvy ända sedan Series 80 i Nokia 9300i och arbetar effektivare med två kolumner.

    Halo är också trevligt och bra, utmärkt att kunna interagera direkt med notifieringar och programfönster på hemskärmen utan att behöva hoppa in i programmet.

    Så jag rekommenderar PAC varmt, alternativet för de som är nöjda med telefonläge etc är CM10.1 som fungerar bra.

    I jämförelse med ren PA tycker jag PAC ger mer eftersom man får allt och därmed mycket bra inställningsmöjligheter.
     
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Kör pac återigen. tyckte inte att den var tillräckligt smoth men nu jäklar vart den klockren faktiskt så det blir att köra på den.
     
  3. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Kan inte annat än att säga att senaste betan av denna rom är brutalt jävla grym! http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2293957
    Väljer lätt sony baserade rommar framför cm och de där. Tycker inte om dom! Om ni vill ha en skön rom med skön stock känsla, kör den jag länkade då!

    Xperia Z.
     
  4. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    du får gärna utveckla det hela lite mera än brutalt jävla grym för det säger mig inte så mkt
     
  6. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Den är snabb, bra batteritid. Inte overkill, men bra. Jag har flashat in ett mod så hemknappen blir ett färgglatt x, så inte allt blir samma lika jämt. Sen gillar jag den mycket för att jag gillade den läckta versionen som doomlord la ut, den här är liksom allt + lite till. Sonys version av 4.2.2 är väldigt schysst tycker jag!

    Edit: Den här rommen är allt jag behöver.

    Xperia Z.
     
  7. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Klart bättre förklarat :)
    Dock gillar jag pure android med cm:s och pa:s förändringar så jag kommer nog fortsätta köra pac lr dylikt.

    men vem vet man kanske går över till sonys ändå en vacker dag. Cm verkar ju få ordning på kameran så snart kanske man får samma bildkvalite med ren android som med sony:s os
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vad är det du inte gillar med CM/andra vanilla-ROMar?

    Är det Sonys tillägg som avses kommer lite tips:

    1. Advanced Xperia Z Launcher: Som namnet antyder en rejält förbättrad version av Sonys launcher med finesser som justerbara kolumner och rader m.m.

    2. Walkman, Movies och Album: Dessa är portade och går att köra under CM m.fl.

    3. Dialer: Sonydialern och kontakterna är bra men ExDialer eller Contacts+ håller ännu bättre klass.

    4. Kameran: Camera FV-5 m.fl är utmärkt alternativa kameror. Sony har en mycket bra kamera, ingen tvekan om saken på något sätt men det finns vettiga alternativ om man inte gillar standardvarianten i t.ex CM.

    Annars håller jag med om att Monxdified är en mycket bra ROM, helt klart den bästa stockbaserade ROMen enligt min uppfattning. Den är stabil och har bra moddar.

    Dock måste det påpekas att det som kräver flash av modd i t.ex Monxdified m.fl fixas via inställningar i t.ex PAC. Exempelvis justering av vilka softkeys man vill ha etc.

    Eftersom det går att Sonyfiera vanilla-ROMar för den som önskar är valet enkelt för min del: en ROM som PAC har så bra funktionalitet att det är värt att ta steget. Inget ont om Sony stock på något sätt men alternativet är bättre.;)
     
  9. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Jo jag har koll på det där att jag kan få cm till att se ut hur jag vill osv. Men grejen är att jag haft problem med de versioner jag testat! Första timmen/timmarna är grym, snabbt och nytt. Sen börjar det. Mobildata går inte att sätta på, hoppar på efter ett antal TIMMAR. NFC fungerar inte, (jag kanske har missat någon fix?). Omstarter hit och dit, likadant med hängningarna. Jag hade FC på i princip varenda app jag hade installerad. På PAC eller PA kunde jag inte installera en apk fil ens en gång? JA, jag gjorde en clean installation. Det gör jag jämt, även om det är en uppdatering på samma rom. Lagget är inte okej för att vara aosp heller. Aosp ÄR snabbt, det SKA vara snabbt. Det var det på min Gnex. Det är därifrån min "kräsenhet" kommer. Rasbean, Android Revolution osv, det är feta rommar. Snabbt, stabilt, enkelt. Men CM... Jag blev seriöst irriterad på folk som satt och berättade att det var den bästa rommen, den snabbaste och bästa batteritiden osv. Så fan heller, de jämför då något som lille Klas på 12 år setat hemma i källaren och mixtrat ihop. När jag använt så extremt bra rommar på min Gnex och den har flygit iväg när man har flashat något nytt, då har man höga krav efter det. Speciellt på en fyrkärnig lur. Jag vill inte ha något som "funkar". Jag vill ha det bästa! Och för tillfället är det bästa en Sony rom. CM ska fan inte ha smålagg då. Det har Sonybaserade rommar också, fine. Men då är det 1000 andra saker som väger in också och spöar CM. Vem vet, snart kanske jag sitter här med en CM rom inflashad, för att de har blivit 10 gånger bättre?
    Har du ägt en Nexus mobil innan? Jag vet att man inte kan jämföra våran med en Nexus lur. Men på riktigt, lite klass lär väl våra rommar också få ha.

    Jag lovar att det här blev längst posten jag har gjort på Swedroid någonsin haha ;)

    Hoppas du förstår nu hur jag tänker! :)

    Edit: har faktiskt börja tröttna lite på aosp uteseendet också...

    Xperia Z.
     
    Last edited: 24 jun 2013
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har ju inte råkat ut för mobildataproblem, NFC-problem eller FC-problem heller i PAC. Det fungerar helt enkelt stabilt och bra.

    Dock vet jag att har man kört Sony-4.2.2 är NFC-FW uppdaterad till en ny version som INTE är kompatibel med AOSP/CM-baserade ROMar. Då får man helt enkelt nedgradera.

    Det som påverkar CM-utvecklingen för en del enheter är tillverkarnas ovilja att släppa representativa källkoder o.dyl. Samsung är ett exempel på detta, något som också bidrog till att Project Butter inte gick att implementera korrekt på N7000 exempelvis.

    Å andra sidan brukar enheter med Snapdragon fungera bra med AOSP/CM såvida inte tillverkaren ställt till det på annat sätt. Jag brukar dock inte köra ren CM utan föredrar någonting med Paranoid Android.

    Jag har förövrigt en Galaxy Nexus här som jag naturligtvis rootat och flashat - den fungerar bra men jag upplever inte att den slår min Xperia Z. Tvärtom tycker jag att den upplevelse jag får av PAC är mycket bra och den uppfyller mina krav.

    Jag får förövrigt tillägga att CM inte är min favorit-ROM, det är Paranoid Android som är det och i Z-fallet PAC. Sony har visserligen fått till en bra stock-ROM men jag kan inte påstå att den slår min PAC-installation som är detaljanpassad.

    Dock anser jag att CM är ett utmärkt projekt i ständig utveckling - det jag däremot inte gillar med det konceptet är att det är allt för hård linje med CM-kernel och stock DPI.

    Sedan har jag ägt många enheter där "12-åringarna" lyckats ta fram avsevärt bättre ROMar än tillverkaren. Exempel är bl.a Note och Note II, Galaxy S III m.fl.
     
  11. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Mobildata strular bara första gången man installerat romen och NFC strular bara om du hoppar till CM från Sony firmware äldre än .253.
    Personligen tycker jag inte det är särskilt stor skillnad mellan Nexus4 och XZ med AOSP i flyt så jag vet inte om du har fel på din lur eller vad det kan vara om du tycker Gnex är så mycket vassare.
    Sen ett tag tillbaka har jag inte märkt av något särskilt störigt och de enda reboots jag haft har varit när man uppdaterat teman eller andra självförvållade saker. Kan inte uttala mig om PAC men den fungerade då bra när jag använde den för några veckor sedan.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  12. ymmij23

    ymmij23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Eftersom du verkligen tar dig tiden att svara smyger jag mig in med en fråga också.
    Hur välutvecklat är CM i dagsläget? Jag är nämligen på jakt efter en ren AOSP-Rom, och då antar jag att CM är det som passar mig bäst. Eller hur går utvecklingen med Sonys officiella AOSP?

    Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta
     
  13. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Ja det är ju konstigt att jag fått problemen och inte du! Nfc grejen kan nog fan stämma nu när jag tänker efter :)

    Nu menade dock jag att 12 åringarna är några som compilat Android för sig själva och lagt in nått som de tycker är häftigt och det blir bara skit. Inte att CM teamet och andra större är sånna...

    Jag måste säga att Paranoid Android var den rom jag hade störst problem med! Den var lättare att konfigurera förut, längre tillbaka. Nu tcker jag mest bara att det är kaos :P

    Mobildata grejen som du sa nu stämmer inte alls. Jag körde Doomlords 4.2.2, la in CM, hade problemet. Så nej.
    Det var inte så jag menade om Gnex, att den spöade våran Za såklart! Utan på den så var det inget lagg, inte helt fritt, men du förstår. Förutom CM då, det gillade jag som sagt inte på den.

    Det verkar som att jag helt enkelt får testa CM igen då, eftersom ni inte hade några problem med den o_O Tur man har sommarlov hehe ;)
     
  14. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Med Mobildata antog jag du menade buggen där man inte har någon signal alls överhuvudtaget till man startat om och fibblat med flygplansläge/väntat nog länge.
    Har hursomhelst bara råkat ut för det två ggr och det var första gången jag installerade CM och första gången PAC.
    Ett tag tillbaka fanns det en bugg som gjorde hela gränssnittet sjukt hackigt emellanåt till man roterade skärmen, minns inte när den försvann men den är då fixad iaf :) Sen får man ju diskutera vad som är lagg och inte, animationer är tex sällan lika smooth som på appleprodukter men tillräckligt för att inte kräkas åtminstone, blir inte bättre med Android i dagsläget.

    Jag må vara fanboi men jag försöker inte tvinga över någon att använda det, gillar man inte CM så är det väl så.
    Kände bara att jag ville räta ut vissa grejer som jag upplevt annorlunda


    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  15. ymmij23

    ymmij23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Snabb fråga, vilken rom rekommenderas om man bara vill ha ren AOSP känsla? Läst en del om buggar hos CM10.1, men detta har kanske fixats nu?

    Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta
     
  16. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Finns ju en ren AOSP http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2305427 men jag vet inte hur mycket som fungerar i den. Skulle säga att CM är ruskigt stabilt

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  17. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    CM fungerar väldigt väldigt bra!
    Annars finns http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2280986
    det är dock ingen ren AOSP men lite extra trevliga funktioner.
     
    ymmij23 gillar detta.
  18. ymmij23

    ymmij23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen! Kan du möjligtvis skicka med en länk till CM? Det verkar finnas några stycken olika, från moddade, neon official och annat lustigt ;)

    Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta
     
  19. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    https://sites.google.com/site/projectfreexperia/download/cyanogen-mod-10-1
    Är länken till FXP's release. Unrestricted.li länken i botten på sidan brukar vara snabbast att slanga ner.
    De får patcher lite tidigare än officiella nightlies och fungerar i regel bättre också.
    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
    ymmij23 gillar detta.
  20. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Fråga 1.Har lagt in PAC nu och aktiverat full screen för att få igång pie. Men "rullgardinen"försvinner också, någon som vet hur jag får tillbaka den? PROBLEMET LÖST

    Fråga 2. Jag har inte tillgång till en dator på ett tag, men jag vill inte ha kvar PAC. går det att flasha in t.ex. cm utan att flasha in boot.img?
     
    Last edited: 26 jun 2013