[POLL] Vilka är värst, Radiotjänst eller Copyswede?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 25 jun 2013.

?

Vilka är värst?

  1. Radiotjänst

    12 röst(er)
    25,5%
  2. Copyswede

    34 röst(er)
    72,3%
  3. Annan (skriv vilken)

    1 röst(er)
    2,1%
  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Haha, kan ju inte bara citera en del av det jag skrev ;). De borde ju följa lagen men lagen (är enligt radiotjänst) suddig. Så fine, låt folk överklaga och då blir det ju upp till rätten att kolla upp det. Kan ses som slöseri med pengar men det är en rättighet man har så varför inte utnyttja.
    Att domarna är helt galna var min huvudpoäng :P

    Det där inlägget användes för övrigt som en del av ett yrkande till överklagan, något som rätten inte ens behandlade.
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men om man funderar lite på det här så är ju "utmaningen" att just nu så bestämmer moderater det mesta och de kan ju inte för all framtid bli beskyllda för att ha infört en ny skatt....o_O

    Enbart fånigt IMHO eftersom alla demokratiska länder behöver neutral "public service-tjänst" där alla medborgare kan få ta del av ovinklade-ej köpta nyheter.

    Sen att fjanta med att datorägare ska betala till Radiotjänst är ju enbart befängt..men beror då på moderaternas skattenojja...:P:P
     
  3. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Bara en dator är inte avgiftspliktig utan det kräver även internetanslutning.

    Sen får du ha dator via jobbet med anslutning utan att behöva betala, samma för mobil och tab.
     
  4. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Verkar inte så

    Innehav räcker
    Det spelar heller ingen roll om man hävdar att man inte använder datorn till att titta på tv på – man måste ändå betala.
    – Samma sak gäller ju om man har en tv som man aldrig använder. Det är innehavet som har betydelse, och har man en tv måste man betala, även om man exempelvis inte har en digitalbox, säger Victoria Bäckström.
    Att ha tillgång till en dator eller en tv räcker alltså. Och tv-avgiften är densamma, 2 076 kronor per år, oavsett hur många apparater man äger.
    Även de som har tillgång till en jobbdator är skyldiga att betala.
    – Det är inte äganderätten som är avgörande utan möjligheten att titta, säger Victoria Bäckström.

    GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER


    Enligt radiotjänst själva är det så men de kan ju ha missat att uppdatera sin sida.

     
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Fast när vart en dator (förmodligen smartphone oxå) avsedda för att ta emot tv-sändningar?

    GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  7. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Public service är sjukt bra. Betalar min licens med glädje.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Yep, dito !

    Det finns människor i många länder som skulle ge sitt lillfinger för en demokratisk public service tjänst! ( isf köpt junk från någon som har pengar)
     
  9. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Vägrar betala med glädje.....

    GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I dagens läge när så gott som varenda människa har en dator eller en smartphone så vore det väl lika bra att finansiera SVT och SR över skattsedeln?
    Varför ska man hålla på att skicka ut separata räkningar till varenda människa? Det skapar bara en massa onödig administration.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Precis, tänker även på alla jobb för kontrollanter som också frias upp plus bisysslor. Skulle bara spara pengar men då kommer väl valfritt icke styrande parti hävda att de styrande dödar jobb...

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  12. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Och?

    Finns massa företag som ger bra service mot att du betalar, hade du tänkt betala dem också för att du har möjlighet att använda dig av deras produkter?

    Jag kan bara komma på att radio tjänst och vissa former av grovt kriminell verksamhet har ett system där du måste betala för något som de själva har bestämt att du har.
     
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag röstade på Copyswede, deras verksamhet behövs inte längre. Privatkopieringen måste väl ändå vara försumbar numera?

    Vad gäller Radiotjänst så är det en komplicerad fråga. Jag är på alla sätt för en public service som är oberoende från staten och andra aktörer. En reklamfinansierad kanal är alltid beroende av sina sponsorer och innehållet riskerar att bli vinklat till deras fördel. Av samma anledning kan man inte ersätta Radiotjänst med skattepengar. Men det är det inte sagt att det nuvarande systemet är bra. Bara namnet "TV-licens" och att det är per hushåll känns förlegat.

    Man skulle kunna sänka den, göra den personlig, samt låta alla över 18 och som har en inkomst minst xxx kr/år betala den. Man kan t.ex. köra samma gräns som den maxgräns som de med studiemedel får tjäna per halvår utan att förlora sitt studiemedel. Då blir det så att man helt enkelt får börja betala när man är myndig, studerat klart samt skaffat sig en egen försörjning. Och gör man avgiften personlig så får de som lever i ett parförhållande betala dubbelt så mycket som en ensamstående vilket jag tycker känns rättvist på alla sätt och vis.

    Sen finns ju så klart argumentet "Varför ska jag betala, jag ser ju aldrig på TV eller lyssnar på radio?". Tyvärr är det ju så att det är alla eller ingen som gäller. Skulle det vara frivilligt så kan vi säga hej och adjö till vår oberoende public service och låta ekonomiska intressen styra all massmedia. Ur det perspektivet fungerar ju avgiften som en skatt och visst kan man tycka att det lika gärna kunde läggas på skatten men då gäller det att inte glömma bort hur viktigt det är att ha public service som kritiskt kan granska den styrande makten. I alla fall jag tycker att den detaljen är värd det lilla bekymmer det är att betala 173kr/månad istället för att det istället skulle läggas på inkomstskatten.
     
    Last edited: 29 jun 2013
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Radiotjänst är som sagt en komplicerad fråga och jag är inte övertygad om att SVT/SR är så oberoende och fristående som man vill göra gällande.
    Jag är såpass gammal att jag var med på den tiden när det ENDAST fanns SVT1 och P1, P2, P3 i etern. Alltså innan det fanns några reklamfinansierade kanaler över huvud taget utan endast s.k. "Public Service".

    Att säga att SVT/SR på den tiden var fristående och oberoende vore en grov lögn. Man sjöng Socialdemokraternas lov i alla tonarter. Vi som inte hade den politiska åsikten tvingades ändå vara med att betala för att sprida budskapet.

    Numera är det väl något mer balanserat uppträdande från SVT/SR:s sida men jag har i alla fall inget förtroende för att de garanterat skulle representera någon slags "obundna och fria" åsikter. För min del är t.ex. nyheterna från TV4 lika objektiva.

    En annan nackdel med finansieringen av SVT/SR monopolet som det ser ut idag är att ingen har insyn över hur pengarna används. Ta dig runt i några svenska städer så ser du rätt snabbt att SVT/SR har de flottaste byggnaderna på många ställen. T.ex. i Göteborg köpte SVT ett av de fräckaste husen i hamnen med utsikt över vattnet och hade pengar att låta det stå oanvänt i ett helt år medan man byggde om det. Och detta trots att man redan hade ett centralt beläget hus som var specialbyggt för deras ändamål.

    SVT/SR sitter många gånger i flottare residens än deras kollegor på TV4, TV3 m.fl. Är detta nödvändigt för att producera "bra och oberoende" program? Eller beror det på att ingen granskar hur de spenderar sina (våra) pengar?

    Jag personligen tycker det vore bättre att finansiera SVT/SR via statsbudgeten istället och låta deras ev. behov prioriteras i konkurrens med behov av sjukvård, vägar m.m. Det skulle ge en mer realistisk kostnad för deras verksamhet.

    Varför ska de ha en "fri kran" till våra plånböcker och kunna tanka så mycket pengar de önskar utan nämnvärd insyn?
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag är inte riktigt så gammal så jag får lägga till SVT2 till din lista och du har säkert rätt att det finns eller har funnits anledning att ifrågasätta "oberoende" och det kan säkert ifrågasättas hur de pengar de får används. Tyvärr är dock inte statlig finansiering någon som helst garanti för att pengar används bra och effektivt. Men insyn, absolut, det skulle nog inte skada.

    "Fri kran" är ju också något att fundera på. Någon måste ju bestämma hur mycket de skall få, om det är staten som bestämmer det så är man ju inte oberoende, samtidigt kan man ju inte låta de styra det helt själva.

    Nu är jag ganska politiskt oinsatt men det kanske skulle kunna gå att finansiera via stadsbudgeten och samtidigt behålla oberoendet genom på något vis göra ett regelverk som den sittande makten inte får ändra på. Något slags grundlagsskydd eller hur det nu kan tänkas fungera.

    Hursomhelst, grundtanken är god, men systemet är förlegat och behöver ses över så att det blir obligatoriskt och mer rättvist.
     
    Last edited: 29 jun 2013
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Håller med om att systemet är förlegat och behöver göras om.
    Definitionen på en "TV-mottagare" håller inte längre och som sagt var och varannan människa innehar idag någon sak som kan anses falla under definitionen av TV-mottagare...
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har en låda full med vassa köksföremål (knivar, gafflar, e.t.c.) och med logiken Radiotjänst följer borde jag alltså spärras in för jag en potentiell mördare?
     
  18. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Pest eller kolera? Lägg ner hela skiten tycker jag. Ska man tvunget välja kan de få börja med copyswede.
     
  19. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Någon som vet vad man ska göra för att ta del av copyswedes(och era) pengar?

    Det kan ju inte vara alla artister som får bidrag av just dessa pengar?
     
  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Från http://www.copyswede.se/rattighetshavare/har-du-ratt-till-ersattning/