Diskussion: Stora uppdateringstråden [Xperia Z]

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av galaxy81, 15 mar 2013.

  1. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Icke här. Bra batteritid. Rentav bättre än förut.

    Och det där med sämre täckning måste jag bara kommentera lite: Man kan inte få sämre eller bättre täckning med programvarubyte. Det enda som kan ge den bilden är om signalikonen kalibreras att visa olika signalstyrka jämfört med tidigare. Själva signalen från basstationen är fortfarande densamma (förutsatt att inte operatören gjort något åt basstationen). Samma energimängd emottas av telefonens antenn. Och det är just telefonens antenn som kan vara bättre eller sämre. Den kan man dock inte byta med mjukvarubyte.

    T.ex. Apple fiffllade med den där signalikonen nångång i tiderna då "antennagate" hos iP4 fanns på tapeten. Folk klagade på dålig signal då de höll luren i handen, eftersom signalikonen kunde falla från -säg- fem staplar till tre. Apple "fixade" problemet genom att ändra gränsvärdena för staplarna så att den visade fler staplar än förut. Själva signalen kunde de dock inte göra något åt. Den blev fortfarande dämpad om man höll luren i handen. Men pga att signalikonen visade fler staplar än förut, så tystnade gnället från publiken.

    Placebo.

    EDIT: Det tillverkaren dock kan göra är att ändra gränsvärdet då telefonen "släpper" en svag signal och väljer att visa "ingen täckning" istället. Dom kan välja att sätta gränsen vid typ -100dBm om den tidigare stått på -105dBm (högre minustal är sämre).

    Min XZ visar förresten exakt samma signalstyrka vid 3G (runt -79...-81dBm) som mina tidigare Samsung Galaxy S och S2 gjorde här vid mitt datorbord. De har alltså ganska så likvärdiga antenner inbyggda. Tror nog antennerna testas ganska bra innan telefonerna släpps ut på marknaden. Utom kanske iPhones antenner...
     
    Last edited: 29 jun 2013
  2. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig, telefonen känns mycket segare och buggigare!
     
  3. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Så du menar att man kan ha täckning trots att det står tid utan täckning i batteri-info? Jag brukar ha -110dBm på H eller H+.
     
  4. mij

    mij Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Var hittar en detta tid utan täckning?
     
  5. Hejmer

    Hejmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    strömhantering, batteriinfo, mobilens viloläge
     
  6. Matte7920

    Matte7920 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är det här några buggarna som kommit med senaste uppdateringen, är det något som Sony kommer att fixa till rätt snart tror ni?
     
  7. Matte7920

    Matte7920 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ska man behöva göra en fabriksåterställning efter en sådan stor uppdatering som den sista som kom?
    Funkar mobilen bättre efter en sådan återställning?
     
  8. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Nej. Telefonen mottager ingen funktionsduglig cellsignal då den säger "ingen täckning". Signalen kan vara helt frånvarande, eller då såpass svag eller störd att den inte kan användas till att låsa fast. I det senare fallet väljer luren att skippa signalen. Det hänger mig veterligen på tillverkaren var dom sätter gränsen, men överlag är det fråga om fysiska fenomen och fysikens lagar är ju lika för alla.

    -110dBm är en rätt så svag signal. Du ligger nog nära hörbarhetsgränsen. Man kan säga att gränserna ligger mellan c:a -50dBm och -113dBm. Bättre än -50dBm kan man inte få och sämre än -113dBm betyder i allmänhet "ingen signal".

    För varje 3dBm signalen blir bättre, stiger dess effekt till det dubbla. Om vi jämför exempelvis din -110dBm med min -80dBm, så är signalen hemma hos mig 1024 gånger starkare än den du har hemma. Jag skulle kanske se mig om efter en ny operatör om jag vore du.

    EDIT: Eller så skulle jag meddela Telia om att de har något skumt med 3G i din närmaste cell. 2G och 3G ligger ju på skilda sändare (dock oftast i samma telemast) och då du säger att 2G (EDGE) visar fulla staplar, så skulle jag tippa att den mastens 3G är sönder och du får in 3G från en mast som ligger längre bort, medan 2G kommer från masten nära ditt hem.
     
    Last edited: 29 jun 2013
    bpl gillar detta.
  9. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    I allmänhet: Ja och Ja.
     
  10. Matte7920

    Matte7920 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur många här har gjort fabriksåterställing efter eran uppdatering?
    Kan mitt bekymmer med att mobilen har sämre tänkning lösas med en fabriksåterställning tro?
     
  11. Hejmer

    Hejmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    troligtvis inte, jag återställde min efter uppdatering och jag har samma bekymmer. Telefonen verkar ju inte tappa täckning egentligen, så de verkar va en bugg
     
  12. Matte7920

    Matte7920 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är de någon som upplever att batteritiden har blivit sämre, efter uppdateringen?
    O funkar stamina bättre nu?
    Jag själv har bara laddat batteriet fullt en gång efter uppdateringen, kan de bli bättre tid efter några laddningar?
     
  13. otto84

    otto84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Den beräknade batteritiden som visas under strömhantering stämmer inte alls längre. Den visar 4 dagar och 17 timmar just nu efter fulladdning både med och utan Stamina. Så länge har jag aldrig kunnat ha den igång mellan laddningarna. Max 2 dagar om jag använder den sparsamt. Annars lite mer än ett dygn. Kan denna missvisning rättas till med en återställning eller är det en ny bugg?
     
  14. siles

    siles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Suck... Ja det är jag. Hade jag inte brytt mig hade jag haft LG. Just din kanske funkar prima, men tydligen inte allas.

    Och till er andra som tjata: Nexus har så, osv.

    Jaha men sist jag kolla stod det Sony Xperia på min... Och låsskärmen var bättre innan uppd.

    >:) ;-)

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta
     
  15. Matte7920

    Matte7920 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vet ej om det hjälper med fabrikåterställning.
    Men är det någon annan som har gjort en återställning efter den nya uppdateringen o fått det att funka efter det?
     
  16. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Men alltså det här med fabriksåterställning, inte ska jag som användare behöva göra det för att få min telefon att fungera lika bra som innan! Det är riktigt värdelöst och tiden det tar att få ordning på allt igen med widgets å liknande gör att man verkligen drar sig för att göra det! Jag har inte root men man kan ju köra programmet "säkerhetskopiera och återställ" som finns i telefonen samt backupprogrammet som finns i pc companion. Är det något av de programmen som täcker in det andra plus lite till? Är det något av de programmen som klarar av att återställa telefonen precis så den var innan utan någon manuell handpåläggning?
     
    Trekis gillar detta.
  17. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Har använt Helium på ett antal telefonbyten och det har fungerat ypperligt (har ej rootat). Dock så har dom en disclaimer om att det inte funkar ordentligt på Xperia Z men jag har ännu inte testat FRÅN en Xperia Z. Dock så funkade det att återställa från en Galaxy S3'a TILL min Xperia Z utan problem...
     
  18. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tycker inte det ska behövas! Tar Sonys egna programvaror en fullständig backup eller är det saker jag måste göra manuellt?
     
  19. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Fel. När staminamode säger 4 dagar, då är det 4 dagar i standbyläge. Du ska alltså inte använda telefonen för att det ska stämma.

    Sent from my starship.
     
  20. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Jag kommer inte installera 4.2.2, luren funkar perfekt nu och det finns inget i 4.2.2 som jag trånar efter, tvärtom tycker jag det är fult (hade en nexus med 4.2.2 innan).

    Transparent statusrad var nog det enda men jag kör nova så jag får ju inte ens det.