[Hallon] Tråden om Hallon

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 1 maj 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som hos alla operatörer alltså? ;)

    Dock så är Tele2 och Telenor värst: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=97267
     
  2. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag hade liknande problem hemma med min Nexus (Galaxy Nexus).

    Prova att slå in *#*#4636#*#* och välja telefoninformation. Där kan du sedan WCDMA only.

    Detta löste det för mig och jag gick över till 900, vilket jag inte gjorde tidigare.

    Skickat från min Galaxy Nexus
     
    Zinken gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet om Tre/Hallon klarar av handover mellan sina egna nät och 3GIS?

    Min far har Tre och åker inte sällan tåg mellan Uppsala och Stockholm. Han har klagat på att samtalen ofta bryts i Knivstatrakten. Jag funderar på om det kan bero på att han kommer utom täckning för ett av näten(3 SE eller 3GIS beroende på riktning) och att Tre inte klarar av att göra handover under samtal.

    Hur är det med växling mellan 900-nätet och Tre egna 2100-nät respektive 3GIS?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De klarar handover i mellan sitt egna nät, Hi3G, och 3GIS-nätet, på samma sätt som de klarar handover mellan 900 och 2100-näten oavsett om det är Hi3G eller 3GIS som kör på 2100 i området. Vad jag vet, så tar 3GIS över i Upplands Väsby.

    Problemet med stället där det bryts på är att det har varit stora problem för 3 att få bygglov för nya master. Mellan Knivsta och Uppsala är det inte heller så bra utbyggt med 3G på 900MHz vilket kommer under hösten, det bör också hjälpa det problem som upplevs.

    Uppsala-Stockholm sträckan är ett stort problem, både för tågtrafiken och mobiltäckningen. Jag hör ofta personer som tappar täckningen på olika ställen, med alla olika operatörer. Problemet är att man inte får bygga sändare hur nära spåret som helst, det kräver speciella tillstånd som är väldigt svåra att få - samtidigt som det är en metallkolv som färdas i 160-200km/h. Det är inte speciellt bra förutsättningar för att kunna bygga ett bra mobilnät. På samma sätt som att det är en stor mängd människor som på en och samma gång, under några sekunder, ansluts till en och samma mast som ska klara av att hantera den mängd människor snabbt och stabilt.
     
  5. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ja, precis vad jag menar. Alla operatörer lovar för mkt och är mer eller mindre usla på olika platser.
    Problemet är att övriga operatörer har ett 2g-nät att falla tillbaka på när de inte håller vad de lovar, så att man åtminstone kan ringa och smsa.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  6. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Kom på det precis efter mitt inlägg... tyvärr gjorde det ingen skillnad på täckningen.

    Finns det ngn app som kan visa vilket frekvensband telefonen använder? Hittar bara appar som visar nätverksstyrka, nätverkstyp etc.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det jag länkade till, där är det främst GSM-näten som överdrivits hos de andra operatörerna - men självklart så förstår jag din poäng. Dock bygger ju 3 ut 3G på 900MHz, vilket kommer få samma täckningsmöjligheter som GSM-näten, detta gör att man inte behöva ha ett GSM-nät att falla tillbaka på.

    Telia kommer även att börja bygga ut 3G på 900MHz om inte allt för lång tid, så de kommer att köra på samma spår som 3 där. Tele2 och Telenor kommer dock inte ha möjligheten att göra det, om de inte stänger ner sitt GSM-nät på 900MHz.

    Vid Ullevi och inom en radie på ca 3km finns det inom den närmsta tiden planerat 7 nya 3G-master och 9 nya 4G-master för förbättrad täckning och kapacitet. Det finns också planerad utbyggnad inom 3-6 månader. Dessutom är Göteborg en sådan stad där det ständigt pågår uppgradering och utbyggnad av operatörernas nät. Så förhoppningsvis blir det bättre för dig inom kort.
     
    Last edited: 30 jun 2013
  8. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Någon som vet om hallon har lappar för nummeröverlåtelse när man ska flytta numret till hallon men det inte är samma som äger numret som beställer abonnemanget. Hittar inget på hemsidan.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Fick så sent som igår veta att det var min kusin som hade domänen.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    HIttade en fejjan sidan för Hallon, å jädrans va sura folk kan vara då? Alla klagar på att Hallon inte svarar. Men jag får en känslan, att dessa människor inte låte dem svara, innan de skickar ett nytt mail. Såg bara en eller 2 på sidan som faktiskt generellt verkade nöjda. SÅ ni som har hallon, fortfarande nöjda?
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hallon : Ställ frågor!

    Anledningen till att de har haft svårt att svara alla, av vad jag har hört: spamskydd som svarsmailen fastnar i, alltså hos den som de svarar. Tidigare var det också så att deras kundtjänst hade för lite personer så det blev en lång kö, vet inte hur de gjort nu - men först plockades en del (eller alla) från 3s kundtjänst :)

    De ska ju även inom kort öppna en chatt, sägs det. Tyvärr är ju mail svårt, eftersom det inte är lätt att få direkta svar på samma sätt som med chatt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
    Last edited: 19 jul 2013
  12. viktor

    viktor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stod innan att de svara på en arbetsdag det är nu ändrat till två arbetsdagar. Jag mailade dem i måndags. Inte fått något svar ännu...
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mm... det är ju tråkigt att det alltid finns barnsjukdomar hos företag och produkter precis i starten. 3 var ju inte speciellt duktiga de heller precis vid deras första staplande steg. Det blir nog bättre. Man får vara lite beredd på att man är försöksdjur precis i starten hehe.
     
  14. carlinho

    carlinho Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mitt nuvarande abonnemang (Tele2 Volym Låg) går visserligen inte ut förrän i slutet av oktober, men jag kollar över alternativ redan nu.

    Hallon ser mycket intressant ut, med tanke på att man verkar få ut "mer" för samma kostnad jämfört med konkurrenterna. Ett exempel är ju 5 GB surf istället för 3 hos Tele2.

    Har läst en del sidor i den här tråden. Min fråga är kort och gott om det verkligen är så bra som det ser ut, eller om man går miste om andra saker?

    Väljer mellan Comviq Fastpris 245 :-, Halebop Rubbet och Hallon Stor i dagsläget.

    Kanske ska tillägga att jag har en Note II:a. Finns flera olika SIM-kortsstorlekar?
     
    Last edited: 24 jul 2013
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det du förlorar, men det gör du ju hos de andra alternativen också, är väl telefonsupport. Annars är det väldigt lika, skulle jag säga.

    Eftersom du inte har en 4G-telefon, spelar det ju ingen större roll för dig. Det är ju inte heller någon uppsägningstid hos Hallon, så om du skulle bli missnöjd - kan du ju lätt byta.

    Simkorten numer är dubbelstansade, så du får både det stora vanliga och microsim i ett och samma :)
     
    carlinho gillar detta.
  16. carlinho

    carlinho Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ah, perfekt. Tack så hemskt mycket! När det väl är dags för mig att kliva in på Hallon så har väl åtminstone några av barnsjukdomarna slipats bort.
     
  17. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Skulle avråda alla från att skaffa detta.

    Idag fick jag följande mail;

    Hej Niklas
    Du har nu använt 700 kr på ditt konto hos hallon. Vi kommer nu av säkerhetsskäl debitera ditt kort med 700 kr.
    Med vänliga hälsningar
    hallon kundservice"

    Jag sade upp mitt Hallon nästan omgående. Det är helt klart, fick dock betala för Juni men det förnyades aldrig i slutet på Juni. Simkortet har varit klippt och slängt sedan i Maj.

    Har nu en reservation på 700;- liggandes. Coolt. Får de vad kundtjänst har att säga.
     
  18. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Blivit fel hos hallon eller ringt mycket betalsamtal? Eller hade du ett litet abonemang och ringde mycket mer än 60 samtal? :) Vore intressant att veta så man vet vad man ska akta sig för.
     
  19. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Tycker det låter unikt bra att man får en varning via mail/sms när räkningen blir dyrare än man tänkt sig så man kan kolla vad det är som kostat. andra operatörer skickar ju bara fakturan o drar pengarna automatiskt om man har autogiro. Trist då om fakturan kommit bort på posten. Ser detta som ett plus!
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  20. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Varför inte 4G till en extraavgift?