Diskussion: Mobils test....

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Louba, 28 jun 2013.

  1. Louba

    Louba Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    198
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
  2. andreas_pson

    andreas_pson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Usel kamera var kanske att ta i. Men absolut, jag är lite besviken över kameran. Blir pixligt.

    Edit: Läste genom sammanställningen. Första gången jag sett en tidning såga HTC One. Brukar vanligtvis slå S4an.
     
    Last edited: 28 jun 2013
  3. Louba

    Louba Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    198
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Ja, håller med dig angående kameran. Hade de tryckt in en 13 mp kamera istället så hade man slappnat av och varit helt nöjd. Nu ser man nästan fram emot nästa modell redan, och det är bara efter två veckor med denna...
     
  4. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja kameran är faktiskt usel i många lägen. Den är snabb men kvaliteten på bilderna lämnar mycket att önska. Bytte min S4 mot min One som jag har nu.

    Nu när de första dagarnas förälskelse i utseendet och känslan av att hålla i den avtagit börjar jag faktiskt längta tillbaka till S4:an. Förutom utseendet och känslan av aluminium chassit och ljudet finns det inget som känns bättre än S4. Går i valet och kvalet att byta tillbaka mot en S4 igen :)

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  5. andreas_pson

    andreas_pson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Som väl är har jag en vass systemkamera som jag ofta använder. Telefonens kamera använder jag endast pga Zoe.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta
     
  6. tysonayt

    tysonayt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Men skjut mig, S4 och One får samma poäng för format och material. Skärmen med övermättade färger blev visst också bättre... Grattis Mobil, ert sken av vett försvinner än mer.
     
    dattacine gillar detta.
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Detta kan inte vara en helt ok test. Ingen normal människa kan tycka att en vek, knarrande, såphal, leksaksliknande, plastlur kan vara lika bra i format och material som en lur med metallbaksida.
    Något stämmer INTE här...
    De andra sakerna kan väl vara olika tycke och smak om men just detta med "format och material" 4 - 4 mellan S4 och One ser mycket skumt ut.
     
    Last edited by a moderator: 29 jun 2013
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    "Tyvärr är kameran en riktig besvikelse. Satsningen på färre, men större, bildpunkter låter bra i teorin men ger betydligt sämre bilder än mobilerna med 8 eller 13 megapixel."

    I svagt ljus också?
     
  9. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Allvarligt talat, jag har haft en S4 och har en One nu. En naken One är fasiken halare i handen än en S4. Sen ligger dessutom S4:an skönare i handen med sina rundare former istället för de lite vassare kanterna på min One och då har jag ändå något så ovanligt som en perfekt One utan glipor och taskigt skuren plast. Och min S4 knarrade inget vid normalt användande, visst om man greppar den med båda händerna och tar i allt vad man har så får man nog den att knarra men vem gör så med en lur.

    Man blir så trött på alla som automatiskt tycker att känslan och kvaliteten är sämre bara för att det är plast oftast att utan ens hållit i en. Tappade min S4 flera gånger och inget syntes på luren när jag bytte bort den. På min One blev det en liten bula och avskrapad färg vid första fallet som dessutom inte ens var något långt eller hårt fall.
     
    anton30 gillar detta.
  10. Louba

    Louba Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    198
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Jag håller med dig angående format och material. HTCn är så mycket snyggare och känns så jävla stabil i konstruktionen.
    MEN, kameran känns inte bra alls. Har bara haft Samsungs innan och kameran i dem har varit mycket vassare en den i H1. Jag funderar starkt på att byta till en s4 bara pga av det...

    Använder man inte kameran så värst mycket så skulle man haft en htc men jag som tar mycket foton med kameran ska nog ha något bättre...

    Svårt.
     
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kollegan har en S3:a där bakstycket är helt förstört (visuellt) av nötning.
     
  12. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Hur kan du dra slutsatsen att jag inte ens har hållit i en S4a? Tänk dig för när du nu citerade mig!
     
  13. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Japp då byter du det enkelt och billigt. Inte fullt lika lätt för oss när baksidan på våra One är nötta och repiga för tro inte att det inte nöts bara för att det är metall. Minns hur mina gamla aluminium lurar sett ut på baksidan efter ett tag

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag skrev oftast, inget om just du gjort det eller inte. Läs ordentligt innan du citerar mig :)

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  15. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Men vänta nu, ni går igång över ett test i tidningen Mobil? Deras tester har väl aldrig varit så mycket att läsa. Kunde faktiskt inte bry mig mindre.

    Läs The Verge eller Engadget för korrekta recensioner.
     
  16. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Sluta upp med att citera mig om det du citerar inte har med det du skriver att göra. :D
     
  17. vandahl9

    vandahl9 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra Black
    Bra skrivet! Vilket skämt. Det går inte ens att jämföra S4 mot One.
    Sen förstår jag inte varför alla klagar på kameran. Den tar ju fan kanonbilder!
     
    marcuspresident gillar detta.
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Så sant. Jag är INTE partisk för att jag själv köpt HTC One. Denna recenssion är rätt kass. Sommarjobbare månne?
     
  19. mrazster

    mrazster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag är själv deltidsfotograf, fotar det mesta men det blir mest monokroma landskap. Jag tittar ganska kritiskt på bilder och media som visar bilder. Att man överhuvudtaget tar en mobilkamera på så stort allvar så att det skulle vara avgörande för valet av mobil är för mig en gåta. Trotts detta så måste jag säga att denna mobilkamera är en av dom bättre jag provat. Naturligtvis finns det några bättre men lär man sig hantera och ställa in kameran efter motiv och objekt så blir bilderna fan så bra, med tanke på att det är en mobilkamera.

    Sent from my HTC One
     
    Flamso och marcuspresident gillar detta.
  20. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    True.

    Jag har fotat sedan -88 (och blev utskrattad av hela fotosidans forum när jag 2001 skrev att digital fotografering är framtiden) och har haft allehanda digitala kompakter och systemare, crop som fullformatssensor och varit nöjd. Fotade analogt med Nikon F4 med tillhörande flora av objektiv under flera år.

    Jag anser, den bästa kameran är den jag har med mig. Min senaste kameraväska med Canon 5D MkII och sex L-objektiv vägde över 6 kilo med blixtar och extra allt. Nu hade jag inte med mig allt varje gång jag var ute och sköt, men väl 3-4 kg per gång, vilket fick mig att sluta ta med kameran mer än undantagsvis några gånger om året. Sålde allt. Rubbet. Sedan köpte jag en Canon Powershot 100S eller vad den heter och är svinnöjd. Nu tar jag ju faktiskt bilder då den är lätt att ta med och tar hyfsade bilder, även för utskrift. Visst saknar jag skärpedjupet från mitt 200mm 2.8, men vafasen. Jag jobbar ju inte med det. Mobilbilder är däremot alltid mobilbilder. Jag har inte sett en enda mobilbild i fullstorlek på skärmen som varit i närheten av de simplaste kompaktkamerorna. De är inte ens i fas med Canon G5 som kom 2003 i bildkvalitet. Så mobilers bildkvalitet bör alltid ställas i jämförelse med andra mobiltelefonkameror och i den klassen står sig HTC One genomsnittligt med en stor fördel i dunklare miljöer. Där är det ingen som slår One så vitt jag sett.
    För mitt användningsområde (instagram och lite mms) är HTC Ones mobilkamera den bästa.
     
    chutil gillar detta.